Materiał pochodzący z serwisu www.lodzianin.pl

Spektakle, wystawy oraz warsztaty w ramach Festiwalu Teatralnego 2017
2017-10-11


Druga odsłona wystawy fotograficznej "7.15 p.m." autorstwa Wiktora Moraczewskiego i Grega Noo-Waka, Spektakl „Manifest 1.2", Teatru im. Stefana Batorego z Chorzowa, oraz Warsztaty muzyczne "Body Music - czyli zagraj sobie na brzuchu”, prowadzone przez Tomasza Krzyżanowskiego z Teatru CHOREA. Wszystko w ramach czwartego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu!


"7.15 p.m." to dość nietypowa wystawa fotograficzna. Po pierwsze – to wydarzenie odnoszące się do teatralnej działalności łódzkiego Hotelu Grand, umieszczającej go niegdyś w centrum życia kulturalnego Łodzi.

Drugi ważny aspekt wystawy to charakter fotografii i specyficznie zaaranżowana przestrzeń, w której zostały zaprezentowane fotografie autorstwa Grega Noo-Waka. 

Tytułem i tematem przewodnim wystawy jest ostatni działający w hotelu do 1982 roku - Teatr 7.15.

Często pozornie proste na pierwszy rzut oka ujęcia dokumentujące przestrzenie teatralne, przy bardziej wnikliwej obserwacji ukazują niebezpieczne światy metafizyczne.

Zwracają uwagę odbiorcy na ulotność chwili, atmosferę i historię miejsca.

Jeżeli rozejrzymy się z uwagą, zobaczymy i poczujemy jak opuszczone pomieszczenia teatralne, znajdujące się w hotelu, są uduchowione i ciągle żywe. 

Pierwsza odsłona wystawy "7.15 p.m." odbyła się w Galerii Grand Hotelu, w dniach 30 czerwca - 31 sierpnia 2017 roku, w ramach projektu Instytutu Teatralengo im. Mieczysława Hertza – (m)Łodzi.

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Autorem wystawy jest Wiktor Moraczewski – absolwent Uniwersytetu Łódzkiego studiów pierwszego stopnia kierunku kulturoznawstwo, specjalności teatrologicznej.

Obecnie student I roku studiów magisterskich na kierunku kulturoznawstwo.

Recenzent spektakli w gazetach festiwalowych wydawanych w ramach Festiwalu Szkół Teatralnych i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatru Młodych Dziatwa. Związany z Ośrodkiem Kultury Górna w Łodzi od 2014 roku,

gdzie był współorganizatorem i uczestnikiem projektu Radar, realizowanego metodą Sensory Labirynth Theatre, której jest certyfikowanym instruktorem.

Doświadczenie w tej dziedzinie oraz europejski certyfikat zdobył uczestnicząc w międzynarodowym projekcie Ritual Beyond Roots odbywającym się w ramach programu Erasmus+ w Rumunii i podczas zagranicznych projektów.

Od 2015 roku współpracuje z Fundacją – Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza w Łodzi.

W 2016 roku zajmował się adaptacją tekstu i dramaturgią do performansu Anny Cichy-Fatygi pt. "Ku wielkiemu morzu" pod opieką artystyczną reżysera Jacka Orłowskiego.

Przedmiotem jego pracy licencjackiej były sale teatralne w łódzkim Hotelu Grand.

W ramach projektu Instytutu – (m)Łodzi – realizował wystawę fotograficzną "7.15 p.m.", która była również częścią jego pracy licencjackiej.

Od 2017 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi jako dramaturg. Obecnie zajmuje się scenariuszem do spektaklu "Ciemność. To co jest ukryte" w reżyserii Janusza Adama Biedrzyckiego i Magdaleny Paszkiewicz.

Ostatnio debiutował jako krytyk teatralny w "Dzienniku Łódzkim" oraz w magazynie kulturalnym Łodzi i województwa łódzkiego – "Kalejdoskopie".

Opiekunem artystycznym wystawy i autorem fotografii jest Grzegorz Nowak (Greg Noo-Wak) – fotograf, scenograf, producent teatralny, współpracujący na stałe z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej na kierunku Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografia, w specjalności Fotografia (PWSFTviT w Łodzi).

Twórca serwisów fotograficznych dla teatrów, plakatów, projektów wspierających spektakle i wystaw.

Uczestnik zbiorowych wystaw, laureat konkursów fotograficznych.

Współpracuje z teatrami z Łodzi, Wrocławia, Krakowa, Opola, Warszawy, Poznania i Gdyni.

Propagator idei trójdzielności fotografii teatralnej KKD (Kulisy_Kreacja_Dokumentacja).

Jako scenograf tworzył i współpracował z Teatrem Studyjnym PWSFTviT, Teatrem Jaracza w Łodzi, TV Toya i TVP 3 Łódź.

Działania artystyczne publikuje pod pseudonimem Greg Noo-Wak. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej" w 2015 r.

Fundacja – Instytut Teatralny im. Mieczysława Hertza została powołana w celu ochrony dziedzictwa kulturowego Łodzi,

w zakresie twórczości artystycznej związanej z teatrem oraz prowadzenia badań interdyscyplinarnych skoncentrowanych wokół problemów szeroko rozumianej kultury i praktyki teatralnej.

Działania podejmowane w ramach Instytutu Teatralnego im. Mieczysława Hertza są prowadzone w trzech obszarach określonych jako: "dokumentacja", "edukacja" i "kreacja".

"Dokumentacja" to gromadzenie i archiwizacja wszelkiego rodzaju dokumentów i świadectw kultury materialnej związanych z historią łódzkich teatrów dramatycznych.

"Edukacja" to działania związane z upowszechnianiem wiedzy na temat przeszłości scen łódzkich, ale także nowych zjawisk w kulturze i sztuce teatru.

"Kreacja" to działalność artystyczna i badawcza skupiona na najważniejszych aspektach współczesnej kultury. 

Twórcy wystawy: Wiktor Moraczewski i Greg Noo-Wak 

Autor o idei wystawy: 

Data otwarcia wystawy: 28 października 2017 (sobota) 

Godzina otwarcia wystawy: 17:00 

Czas trwania wystawy: od 28 października do 19 listopada 2017 

Gdzie: sala C_108, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

Wiek zwiedzających: bez ograniczeń wiekowych

Wstęp: bezpłatny

Rezerwacje:

mailowo: teatrchorea@gmail.com

telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)

Konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc. W zgłoszeniu prosimy o podanie daty i godziny zwiedzania oraz ilości rezerwowanych miejsc.


Terminarz otwarcia wystawy:

28 października (sobota) wystawa otwarta w godz. 17.00-18.30B

3 listopada (piątek) wystawa otwarta w godz. 15.00-19.00 

4 listopada (sobota) wystawa otwarta w godz. 11.00-15.00

5 listopada (niedziela) wystawa otwarta w godz. 11.00-15.00

7 listopada (wtorek) wystawa otwarta w godz. 13.00-17.00 

10 listopada (piątek) wystawa otwarta w godz. 15.00-19.00 

14 listopada (wtorek) wystawa otwarta w godz. 13.00-17.00

17 listopada (piątek) wystawa otwarta od godz. 10.00 do zakończenia wydarzeń w ramach Festiwalu Perspektywy 2017

18 listopada (sobota) wystawa otwarta od godz. 10.00 do zakończenia wydarzeń w ramach Festiwalu Perspektywy 2017

19 listopada (niedziela) wystawa otwarta od godz. 10.00 do zakończenia wydarzeń w ramach Festiwalu Perspektywy 2017 


Warsztaty Body Music

Warsztaty muzyczne "Body Music - czyli zagraj sobie na brzuchu”, prowadzone przez Tomasza Krzyżanowskiego z Teatru CHOREA, w ramach czwartego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu!

Warsztaty "Body Music - czyli zagraj sobie na brzuchu" skierowane są dla wszystkich, którzy mają ochotę odkryć i lepiej poznać najstarszy na świecie instrument jakim jest ludzkie ciało.

Niezwykły instrument dostępny dla wszystkich.

Body percussion działa na tej samej zasadzie, jak każdy inny instrument, z tą różnicą, że używa ciała do wytwarzania wibracji i dźwięków. 

Warsztaty zaczniemy od poznania podstawowych „narzędzi” z jakich możemy korzystać muzykując z użyciem naszego ciała.

Poznamy też podstawowe rytmy, podziały a także poszukamy wspólnego pulsu grupy.

Warsztat body percussion to niezwykłe doświadczenie i dobra zabawa.

Stymuluje krążenie i jako grupowe działanie wytwarza energię, która nie miałaby szansy powstać muzykując w pojedynkę.

To również świetny sposób na odkrywanie kultur świata.

Tradycje ludowe wielu krajów obejmują wykorzystanie perkusji ciała.

Naszym instrumentem jest również głos, którego nie może zabraknąć na warsztacie body music.

Wdech, wydech a także inne odgłosy mogą doskonale wzbogacić naszą muzykę.

Body music może być praktykowane w pojedynkę, ale jako działanie grupowe jest niezwykle organiczne, plemienne i daje dużo radości.

INFORMACJE O PROWADZĄCYM:

Tomasz Krzyżanowski - kompozytor, aranżer, muzyk, wokalista. Autor muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych a także filmów, projektów artystycznych, performance i innych.

Gra na perkusji, instrumentach perkusyjnych i klawiszowych.

Od 13 lat kierownik muzyczny łódzkiego Teatru CHOREA a także Chóru Teatru CHOREA działającego przy teatrze od 2011r.

Współzałożyciel męskiego chóru realizującego autorskie przedsięwzięcia muzyczno - performatywne, min. projekt ”Pieśni dla miasta”.

Lider i współprowadzący wielu warsztatów teatralnych i muzycznych zarówno dla aktorów, tancerzy i muzyków jak i amatorów, dzieci i młodzieży, m. in. w St. Donats Atlantic College (Walia),

Europejskim Centrum Kultury w Delphi (Grecja), REDCAT Theatre i Calarts School (Los Angeles), Meyerhold Center (Moskwa), Instytucie im. J. Grotowskiego (Wrocław), Teatrze Atalaya (Sevilla), Teatrze Espacio Espiral (Santander),

na Festiwalu Giving Voice (Aberystwith), w PWSFTViT (Łódź) i wielu innych.

Jako wszechstronny muzyk, w swojej pracy inspiruje się muzyką i rytmiką Bałkanów, Skandynawii, muzyką Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej, Indii, Półwyspu Iberyjskiego.

W jego twórczości, dużą rolę odgrywa także fascynacja starożytnymi kulturami, wymarłymi językami oraz body percussion i rytmem w każdej możliwej formie i postaci. 

prowadzący: Tomasz Krzyżanowski

uczestnicy: warsztat kierowany do wszystkich

wiek uczestników: powyżej 7 roku życia

ilość uczestników: 20-25 osób

dodatkowe informacje: uczestnicy muszą ze soba zabrać wygodne ubranie i wygodne buty na zmianę


Kiedy: 28 października 2017 (sobota) godz.11-14

Gdzie: sala warsztatowa w niskim budynku Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

Bilety: 70 zł

rezerwacje:

mailowo: chorea.warsztaty@gmail.com

telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)

W mailu zgłoszeniowym prosimy podać dane uczestników: imię, nazwisko i wiek.



Spektakl Manifest 1.2

Spektakl „Manifest 1.2", Teatru im. Stefana Batorego z Chorzowa, w ramach czwartego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu!

INFORMACJE O SPEKTAKLU:

Obsada: Karolina Biedroń, Agata Dromert, Żaneta Górecka, Michalina Hanzel, Katarzyna Hora, Marta Wiśniewska, Maciej Dziaczko 

„Manifest” to połączenie dwóch spektakli - „Manifest” (premiera 2014) i „Manifest 2”/„M2” (premiera 2016) - o bardzo różnej treści, ale bardzo podobnej formie.

Decyzja o ich połączeniu zapadła, kiedy stwierdziłyśmy, że chcemy przybliżyć festiwalowej publiczności naszą historię i przemianę, która zaszła na poziomie naszej dojrzałości i świadomości - od momentu zakończenia pracy nad pierwszym spektaklem,

powstałym w liceum, w reżyserii Macieja Dziaczki - do momentu samodzielnej reżyserii kolejnego „Manifestu”, osadzonego w zupełnie innym wymiarze znaczeniowym.

Obydwa spektakle przedstawiają rzeczywistość w krzywym zwierciadle i zawierają osobiste komentarze każdej z nas, które składają się we wspólny głos.

Niektórzy twierdzą, że to nie tylko głos naszej grupy, a nawet głos pokolenia.

Ponieważ spektakl bazuje na zupełnie współczesnych nam wydarzeniach, które szybko się zmieniają, dezaktualizują - trudno określić jak wiele treści z premiery zostanie poruszonych w wersji łódzkiej.

Gwarantujemy dobrą teatralną jakość, a ponieważ opieramy się na rzeczywistości, spektakl - tak jak ona - będzie słodko-gorzki.

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Teatr im. Stefana Batorego to grupa złożona z absolwentek III-go LO im. Stefana Batorego w Chorzowie.

To właśnie liceum nas połączyło i sprzedało teatralnego bakcyla.

Od początku traktowałyśmy tę robotę poważnie.

Obecnie dalej kształcimy się w tym kierunku, poszukujemy, eksperymentujemy i przede wszystkim - spotykamy się z widzem, z człowiekiem, zacieśniamy więzi.

Mówimy o tym co nas boli, denerwuje, śmieszy, czego się boimy, wstydzimy, co uważamy za absurdalne albo totalnie potrzebne.

Zawsze z osobistej perspektywy dwudziestokilkulatek. 

Teatr dla nas to swego rodzaju sprzężenie zwrotne - gdyby nas nie połączył, być może nie zaprzyjaźniłybyśmy się, gdybyśmy się jednak nie zaprzyjaźniły - nie wiadomo, czy nasz teatr istniałby dalej.

Na scenie próbujemy radzić sobie z rzeczywistością, oswajać otaczający nas świat.

Czasem nie wychodzimy spoza naszego mikroświata, coraz częściej zanurzamy się głębiej, a najczęściej łączymy obie perspektywy.

Spotkanie z teatrem dało nam przyjaźń, odwagę, miejsce, w którym możemy podzielić się swoją wrażliwością i źródło inspiracji.

Wspólnym początkiem naszej teatralnej przygody było III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie, które utwierdziło nas w przekonaniu, że podążamy w odpowiednim kierunku i wciągnęło nas w teatr jeszcze silniej.

Uczęszczałyśmy na zajęcia do Pałacu Młodzieży w Katowicach, (teatralne prowadzone przez Macieja Dziaczko i Iwonę Woźniak oraz wokalne z Olgą Chrzan).

Kiedy byłyśmy w drugiej klasie, Pałac Młodzieży przyszedł do nas.

Wtedy do murów Batorego powrócił jego wychowanek, Maciej Dziaczko, który w ramach dodatkowych lekcji, zaczął prowadzić tu warsztaty.

Ogromną rolę w naszej drodze odegrał fakt, że zaufałyśmy Maćkowi.

Ogromne znaczenie miał też charakter naszej szkoły: festiwal teatralny, na którym mogliśmy występować i obserwować inne grupy, obóz naukowy, na którym wychowawca zabrał nas do Teatru Węgajty, do którego regularnie powracamy.

Uczestniczyłyśmy też w warsztatach z wieloma cenionymi teatrami i twórcami teatralnymi, między innymi z: Teatrem CHOREA, Teatrem Realistycznym i Teatrem Krzyk.

Brałyśmy udział w warsztatach mistrzowskich Śląskiego Laboratorium Pedagogiki Teatru.

Przygotowywałyśmy etiudę pod czujnym okiem Adama Walnego.

Jesteśmy warsztatowiczkami Innej Szkoły Teatralnej Teatru Węgajty.

Zajmowałyśmy wysokie miejsca na ogólnopolskich festiwalach teatralnych (np. Grand Prix na festiwalu „Melpomena” w Środzie Wielkopolskiej).

Jako absolwentki nie przestałyśmy działać.

Część z nas wybrała się do szkoły teatralnej we Wrocławiu, aby zgłębiać sztukę lalkarską.

Część studiuje w Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice.

Nasz pierwszy spektakl stworzony już po ukończeniu liceum - „M2” - także otrzymał bardzo cenne dla nas nagrody (II miejsce na festiwalu „Łaknienia” w Teatrze Brama w Goleniowie i Grand Prix na Wadowickich Spotkaniach Teatralnych „Zgraja”).

Po jednym z przebiegów spektaklu usłyszałyśmy słowa, o których nie pozwolimy sobie nigdy zapomnieć: „Gdyby tak wyglądał teatr, to bym do niego chodził”. 



Kiedy: 29 października 2017 (niedziela) godz.19;00

Gdzie: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3, budynek C

czas trwania spektaklu: 60 minut 

wiek widzów: od 15 roku życia

Bilety: 20 zł ulgowy / 30 zł normalny

rezerwacje:

mailowo: teatrchorea@gmail.com

telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami przedstawienia.

INFORMACJE DOTYCZĄCE SPOSOBU REZERWACJI BILETÓW:

W mailu prosimy podać imię i nazwisko, ilość rezerwowanych biletów i określić czy będą to bilety normalne czy ulgowe.

Do zakupu biletów ulgowych upoważnione są osoby, które zakupiły bilety na więcej niż jedno wydarzenie Festiwalu Perspektywy 2017, grupy zorganizowane (powyżej 10 osób), osoby niepełnoletnie (do 18 roku życia),

uczniowie, studenci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 80 roku życia oraz osoby objęte ulgą ustawową.

System rezerwacji biletów zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc, lub o godz 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.

Bilety można odebrać w dniu wydarzenia, najwcześniej godzinę przed jego rozpoczęciem lub w biurze Teatru CHOREA (pokój nr 18, budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3), od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00.

Płatność za bilety przyjmujemy wyłącznie gotówką.

Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.