Filmowe wizerunki Łodzi
Data publikacji: 2011-11-14
Zakład
Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Muzeum Kinematografii w Łodzi
zapraszają do udziału w przeglądzie filmowym:
Potencjał tego miasta jest wielki jak sam Gortat. Filmowe wizerunki Łodzi
Z filmów, których głównym bohaterem jest Łódź, wyłania się dualistyczny obraz
miasta. Z jednej strony Łódź obrazowana jest jako miejsce dające szansę na
wzbogacenie się i awans społeczny, a z drugiej jako potwór, który pożera swoich
mieszkańców. Ziemia obiecana i złe miasto.
Oba aspekty „osobowości“ Łodzi ujął Andrzej Wajda w Ziemi obiecanej. Film ten
ustalił istotny wzorzec obrazowania Łodzi: jako miasta wielu możliwości. Wajda, a za
nim kolejni reżyserzy, portretują Łódź jako miejsce, w którym bohaterowie otrzymują
szansę by zmienić swoją dotychczasową egzystencję, podejmują nowe wyzwania,
starają się polepszyć swoją sytuację życiową. Bohaterowie łódzkich filmów zdają się
wierzyć słowom bohaterów Reymonta: Ja nie mam nic, ty nie masz nic, on nie ma nic.
(…) To razem właśnie mamy tyle, w sam raz tyle, żeby założyć wielką fabrykę.
Niestety, nadzwyczaj często historie bohaterów z Łodzi nie kończą się happy-endem.
Okazuje się bowiem, że Łódź to „złe miasto”, które daje złudne nadzieje na
polepszenie swojego losu, a w rzeczywistości rujnuje życia tych, którzy jej zawierzyli.
Program przeglądu:
18. 10. 2011 Czerwone węże (1981), reż. Wojciech Fiwek
25.10. 2011 Historia pewnej miłości (1974), reż. Wojciech Wiszniewski
8.11. 2011 Wesela nie będzie (1978), reż. Waldemar Podgórski
22.11.2011 Edi (2002), reż. Piotr Trzaskalski
15. 11. 2011 Życie wewnętrzne (1987), reż. Marek Koterski
29.11.2011 Koniec nocy (1956), reż. Julian Dziedzina, Paweł Komorowski, Walentyna
Uszycka
6.12.2011 Aleja Gówniarzy (2007), reż. Piotr Szczepański
Projekcje odbywają się we wtorki o godz. 18 w kinie „Kinematograf“, plac
Zwycięstwa
1. Po filmach zapraszamy na dyskusje, które moderuje dr Ewa Ciszewska (Zakład
Historii i Teorii Filmu UŁ).
Brak komentarzy