Po mistrzowsku - czyli wakacje w Łodzi z kinem ŁDK
Data publikacji: 2005-08-01
Letnie propozycje kina Łódzkiego Domu Kultury, zostały precyzyjnie określone i zaplanowane aż do ostatnich dni wakacji. W ŁDKu zobaczymy filmy reżyserów z całego świata. Film amerykański reprezentować będą obrazy Edgara Allana Poe'go i Rodgera Cormana, hiszpański Luisa Bunuela, niemiecki Wernera Herzoga a filmy włoskie zaprezentuje nam mistrz Michalangelo Antonini.
WAKACYJNE PROPOZYCJE KINA ŁÓDZKIEGO DOMU KULTURY
(Łódź, ul. Traugutta 18, tel. 633-70-13)
KAMERALNE KINO ŁDK (II piętro sala 232)
1 VIII
godz.20.30 OBŁĘD – 12 zł
2-3 VIII
godz.18.15 OBŁĘD – 12 zł
godz.20.15 ZUPEŁNIE JAK MIŁOŚĆ – 12 zł
4 VIII
godz.16.00 OBŁĘD – 6 zł
godz.18.00 ZUPEŁNIE JAK MIŁOŚĆ – 12 zł
EDGAR ALLAN POE WG ROGERA CORMANA:
godz.20.15 OPOWIEŚCI NIESAMOWITE – 8 zł
5-7 VIII
godz.17.45 MELINDA I MELINDA – 12 zł
godz.19.45 UPIÓR W OPERZE – 12 zł
8 VIII
godz.17.30 UPIÓR W OPERZE – 12 zł
FILMY WERNERA HERZOGA:
godz.20.15 ZAGADKA KASPERA HAUSERA – 8 zł
9 VIII
godz.17.30 UPIÓR W OPERZE – 12 zł
FILMY WERNERA HERZOGA:
godz.20.15 SZKLANE SERCE – 8 zł
10 VIII
godz.17.30 UPIÓR W OPERZE – 12 zł
FILMY WERNERA HERZOGA:
godz.20.15 STROSZEK – 8 zł
11 VIII
godz.17.30 UPIÓR W OPERZE – 12 zł
EDGAR ALLAN POE WG ROGERA CORMANA:
godz.20.15 KRUK – 8 zł
12-14 VIII
godz.18.15 APARTAMENT – 12 zł
godz.20.30 BOOGEYMAN – 12 zł
15 VIII
godz.18.15 BOOGEYMAN – 12 zł
FILMY CARLOSA SAURY:
godz.20.15 KRWAWE GODY – 8 zł
16 VIII
godz.18.15 BOOGEYMAN – 12 zł
FILMY CARLOSA SAURY:
godz.20.15 CARMEN – 8 zł
17 VIII
godz.18.15 BOOGEYMAN – 12 zł
FILMY CARLOSA SAURY:
godz.20.15 TANGO – 8 zł
18 VIII
godz.18.15 BOOGEYMAN – 12 zł
EDGAR ALLAN POE WG ROGERA CORMANA:
godz.20.15 MASKA CZERWONEGO MORU – 8 zł
19-21 VIII
godz.18.15 ZAKOCHANY ANIOŁ – 12 zł
godz.20.30 PITBULL – 12 zł
22 VII
godz.20.15 ZAKOCHANY ANIOŁ – 12 zł
23-24 VIII
godz.18.00 ZAKOCHANY ANIOŁ – 12 zł
godz.20.15 PITBULL – 12 zł
25 VIII
godz.16.00 ZAKOCHANY ANIOŁ – 6 zł
godz.18.15 PITBULL – 12 zł
EDGAR ALLAN POE WG ROGERA CORMANA:
godz.20.15 GROBOWIEC LIGEI – 8 zł
26-29 VIII
godz.18.00 ZAKOPANA BETTY – 12 zł
godz.20.00 EDUKATORZY – 12 zł
30 VIII-1 IX
godz.17.45 EDUKATORZY – 12 zł
godz.20.15 ZAKOPANA BETTY – 12 zł
Bilety do nabycia przed każdym seansem, przed salą Kameralnego Kina ŁDK (II piętro, sala 232).
PROMOCJA na seansach po godz.17.00: JEŚLI UZBIERASZ DOWOLNE TRZY BILETY DO KINA ŁDK Z OSTATNIEGO ROKU – CZWARTY FILM MOŻESZ OBEJRZEĆ GRATIS!
EDGAR ALLAN POE WG ROGERA CORMANA - czwartki od 21 VII do 25 VIII 2005
EDGAR ALLAN POE (ur. 19.01.1809 w Bostonie – zm. 7.10.1849 w Baltimore) – amerykański poeta, nowelista, krytyk literacki. Syn pary wędrownych aktorów, osierocony w trzecim roku życia, wychowywał się pod opieką bogatego plantatora Johna Allana Poe’go w Richmond, a w latach 1815-20 w Anglii. Po powrocie do Ameryki służył w armii i próbował studiować w szkole wojskowej West Point, ale został usunięty za brak dyscypliny, co pociągnęło za sobą wydziedziczenie przez przybranego ojca. Utrzymywał się z nieregularnej współpracy z czasopismami w Baltimore, Richmond, Filadelfii i Nowym Jorku, walcząc z nędzą, nieuleczalną chorobą żony oraz potęgującym się nałogiem alkoholizmu i narkomanią. Pierwsze tomiki poezji nie zostały zauważone, sukces przyniosły Poe’mu dopiero nowele, poczynając od nagrodzonego w 1833 roku „Rękopisu znalezionego w butelce”. Świetnie skonstruowane, zaskakujące bogactwem fantazji, psychologiczną przenikliwością i umiejętnością tworzenia nastroju i atmosfery grozy, rozwiązujące zawiłe zagadnienia zbrodni, wpłynęły na rozwój amerykańskiej nowelistyki i oddziałały na wielu twórców literatury fantastyczno-naukowej, sensacyjnej i detektywistycznej (m.in. Stevensona i Conan Doyle’a). Poetycki dorobek Poe’go wniósł do poezji amerykańskiej romantyczny pesymizm, motywy cierpienia, osamotnienia i śmierci. Dbając szczególnie o stronę dźwiękową wiersza, Poe określał poezję jako „rytmiczne tworzenie piękna” i twierdził, że jedynym kryterium oceny wiersza może być tzw. poczucie piękna („The Poetic Principle” 1848).
ROGER CORMAN (ur. W 1926 roku w Detroit) – amerykański reżyser, scenarzysta, producent i aktor, jeden z czołowych przedstawicieli niezależnego kina USA. Studiował na uniwersytetach w Stanfordzie i Oxfordzie. Jego prawdziwą pasją był film. Początkowo pracował w biurze wytwórni Foxa, następnie był lektorem. Po krótkim pobycie w Paryżu podejmował się różnych zajęć: był mechanikiem telewizyjnym, agentem literackim, wreszcie w 1954 roku zaczął produkować filmy fabularne, pisząc do nich także scenariusze. Sukces finansowy jaki odniósł, skłonił go do podjęcia się także reżyserii. Tworzył filmy w błyskawicznym tempie, co wcale nie oznaczało braku profesjonalizmu i warsztatowej niedbałości; „The Little Shop of Horrors” powstał w czasie weekendu, inny tytuł – „Terror” – został zrealizowany także w ciągu trzech dni, po wcześniejszym zakończeniu zdjęć do „Kruka”. W ten sposób na przestrzeni 11 lat Corman podpisał jako reżyser ponad 50 filmów. Próbował różnych gatunków – od filmów muzycznych, poprzez westerny, biografie gangsterów, filmy historyczne, fantazje naukowe, horrory, aż po adaptacje dzieł Szekspira. Realizując „Dzikie anioły” i „Płonące krzyże”, poruszał w nich charakterystyczne dla lat 60-tych problemy obyczajowo-społeczne. Z reżyserskiego dorobku wyróżniają się przede wszystkim stylowe, mające charakterystyczny klimat adaptacje dzieł jednego z najpopularniejszych pisarzy amerykańskich Edgara Allana Poe’go, twórcy słynnych powieści detektywistycznych i „gotyckich” horrorów”. Dysponując niewielkim budżetem, ale także znakomitą ekipą i świetnymi aktorami, Corman stworzył unikalne w nastroju i obrazie filmy, wysmakowane plastycznie i przesycone aurą tajemnicy, romantycznej grozy, dekadencji i upadku. W latach 70-tych skupił się głównie na funkcji producenta filmowego, umożliwiając start i możliwość rozwoju takim znanym twórcom i aktorom, jak Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Jonathan Demme, Joe Dante, Ron Howard, Robert De Niro, Jack Nicholson, David Carradine, Peter Fonda i Barbara Hershey. Zajął się także promowaniem ambitnego kina europejskiego na terenie USA (m.in. filmy Felliniego i Bergmana). Sporadycznie Corman występuje jako aktor w niewielkich epizodach (m.in. w „Milczeniu owiec” w reżyserii swojego „wychowanka” Jonathana Demme’a). W 1978 roku powstał głośny dokument o twórczości Cormana – „Roger Corman: Dziki anioł Hollywoodu”.
21 VII godz.20.15 - ZAGŁADA DOMU USHERÓW (USA; 1960; 120 minut) – do ponurej siedziby rodu Usherów przybywa narzeczony córki właściciela posiadłości. Brat dziewczyny stara się odwieść go od ślubu i przedstawia mu mrożącą krew w żyłach historię rodziny, nad którą ciąży wielowiekowa klątwa. WYKONAWCY: Vincent Price, Mark Damon, Myrna Fahey, Harry Ellerbe.
28 VII godz.20.15 - STUDNIA I WAHADŁO (USA; 1961; 80 minut) – młody mężczyzna wybiera się do Hiszpanii, aby dowiedzieć się prawdy o tajemniczej śmierci siostry. Trafia do zamku z czasów inkwizycji, w którego podziemiach znajduje się makabryczna sala tortur. WYKONAWCY: Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders, Anthony Carbone.
4 VIII godz.20.15 - OPOWIEŚCI NIESAMOWITE (USA; 1962; 85 minut) – trzy mrożące krew w żyłach historie, których bohaterami są: zrozpaczony mężczyzna, który obwinia swoją córkę za śmierć ukochanej żony; złowrogi hipnotyzer, który przygotowuje intrygę, aby zdobyć piękną mężatkę; zazdrosny mąż, który szykuje makabryczną karę dla niewiernej żony. WYKONAWCY: Vincent Price, Peter Lorre, Basil Rathbore, Debra Paget, Maggie Pierce, Leona Gage.
11 VIII godz.20.15 - KRUK (USA; 1963; 85 minut) – nietypowa, bo utrzymana w humorystycznym nastroju, ekranizacja wiersza Poe’go o zaciekłym pojedynku dwóch czarnoksiężników, walczących na śmierć i życie o bycie „tym najlepszym”. Unikalne spotkanie weteranów klasycznego kina grozy – Price’a, Lorre i Karloffa, a także jedna z pierwszych filmowych ról Jacka Nicholsona. WYKONAWCY: Vincent Price, Peter Lorre, Boris Karloff, Jack Nicholson, Hazel Court, Olive Sturgess.
18 VIII godz.20.15 - MASKA CZERWONEGO MORU (USA; 1964; 85 minut) – w kraju panuje dziesiątkująca ludność zaraza. Książę Prospero, aby uniknąć kontaktu z Czerwoną Śmiercią, wraz z podległą mu szlachtą zamyka się w swym zamku, gdzie organizuje wystawne uczty i rozpustne zabawy. Jednakże przeznaczenie jest nieuniknione i wkrótce do wrót zamku puka tajemniczy gość. WYKONAWCY: Vincent Price, Hazel Court, Jane Asher, David weston, Partick Magee, Skip Martin, Nigel Green.
25 VIII godz.20.15 - GROBOWIEC LIGEI (USA; 1965; 85 minut) – film zamykający cykl ekranizacji dzieł Poe’go. Tym razem bohaterką jest nieżyjąca, demoniczna żona, która zza grobu stara się uśmiercić swoją następczynię. Scenariusz napisał Robert Towne, późniejszy laureat Oscara za scenariusz do filmu Romana Polańskiego „Chinatown”. WYKONAWCY: Vincent Price, Elizabeth Shepherd, John Westbrook, Richard Johnson, Derek Francis.
MISTRZOWIE KINA – LUIS BUNUEL – 11-13 lipca 2005
LUIS BUNUEL (1900-1983) – hiszpański reżyser, działający głównie w Meksyku, i Francji. Od 1924 roku przebywa w Paryżu, pracuje jako asystent reżysera Jeana Epsteina. Wg scenariusza Salvadora Dali realizuje „Psa andaluzyjskiego” (1928) i „Złoty wiek” (1930), które są manifestem surrealizmu w sztuce filmowej, wywołują skandale, a ich antyburżuazyjna i antyklerykalna wymowa napotyka na protesty kół prawicowych. W 1932 roku porzuca środowisko surrealistów i kręci w Hiszpanii przejmujący, oskarżycielski dokument „Ziemia bez chleba”, zabroniony przez cenzurę. Przebywa na emigracji w USA, a po wojnie pracuje na przemian w Meksyku, Francji i w Hiszpanii. Jego najwybitniejsze dzieła to m.in.: „Los Olvidados” (1950; nagroda na festiwalu w Cannes), „Zbrodnicze życie Archibalda de la Cruz’ (1955), „Nazarin” (1958; nagroda na festiwalu w Cannes), „Gorączka w El-Pao” (1959), „Dziewczyna z wyspy” (1960), „Viridiana” (1961; nagroda na festiwalu w Cannes), „Anioł zagłady” (1962), „Dziennik panny służącej” (1964), „Szymon z pustyni” (1965; nagroda na festiwalu w Wenecji), „Piękność dnia” (1967; nagroda na festiwalu w Wenecji), „Mleczna droga” (1968), „Tristana” (1969), „Dyskretny urok burżuazji” (1972; Oscar dla najlepszego filmu zagranicznego), „Widmo wolności” (1974), „Mroczny przedmiot pożądania” (1977; nagroda na festiwalu w San Sebastian). W swoich filmach precyzuje swą postawę filozofa i artysty: „Wierzę, że Boga trzeba szukać w człowieku”. Pragnie za pomocą sztuki wymierzać sprawiedliwość światu, z pasją i sarkazmem demaskując wszelkie mity społeczne i religijne, ograniczające wolność człowieka i będące filarami burżuazyjnego ustroju. W poetyce nawiązuje raz po raz do doświadczeń surrealistycznych, żonglując na ekranie jawą i snem, starając się poprzez oniryczne wizje przeniknąć do głębi natury ludzkiej. Mówi: "Podobnie jak życie, moje filmy da się interpretować na różne sposoby”, „Moja metoda: dwa lata przygotowań, trzy miesiące kręcenia, kilka dni montaż”. O jego twórczości: „kino z pogranicza apokalipsy i karnawału”.
11 VII godz.20.15 - DZIENNIK PANNY SŁUŻĄCEJ (Francja; 1964; 100 minut)– antymieszczański dramat obyczajowy. Rozgrywające się w latach 30-tych XX wieku na francuskiej prowincji, perypetie przedsiębiorczej pokojówki, która umiejętnie manipuluje zafascynowanymi nią mężczyznami. WYKONAWCY: Jeanne Moreau, Michel Piccoli, Georges Geret, Francoise Lugagne, Daniel Ivernel, Jean Ozenne.
12 VIII godz.20.15 - PIĘKNOŚĆ DNIA (Francja-Włochy; 1967; 100 minut) – nudząca się bogata mieszczka zaczyna pracować w ekskluzywnym domu schadzek. Sytuacja staje się niebezpieczna, kiedy kobieta w jednym z klientów rozpoznaje przyjaciela swojego męża. Nagroda dla najlepszego filmu na festiwalu w Wenecji. WYKONAWCY: Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clementi, Genevieve Page, Francisco Rabal, Francoise Fabian, Georges Marchal.
13 VIII godz.20.15 - MROCZNY PRZEDMIOT POŻĄDANIA (Hiszpania-Francja; 1977; 100 minut) – prowokacyjny dramat obyczajowy wg powieści Pierre’a Louysa „Kobieta i pajac”. Historia mężczyzny w średnim wieku, usilnie starającego się uwieść ponętną pokojówkę, która bawi się jego uczuciami. WYKONAWCY: Fernando Rey, Carole Bouquet, Angela Molina.
MISTRZOWIE KINA – MICHELANGELO ANTONIONI – 25-27 lipca 2005
MICHELANGELO ANTONIONI (ur.1912) – włoski reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, krytyk, dokumentalista. Wywodzi się ze środowiska neorealistów. Debiutując w 1950 roku melodramatem „Kronika pewnej miłości”, precyzuje w następnych filmach swój profil twórczy jako krytyczny obserwator zamożnych środowisk mieszczańskich i malarz wnikliwych psychologicznie portretów kobiecych – „Dama bez kamelii” (1953) i „Przyjaciółki” (1955; nagroda na festiwalu w Wenecji). Po przejmującym, nawiązującym do poetyki neorealizmu studium losu człowieka usiłującego przezwyciężyć uczuciowy kryzys w filmie „Krzyk” (1957; nagroda na festiwalu w Locarno), osiąga apogeum swej twórczości w trylogii – „Przygoda” (1960; nagroda na festiwalu w Cannes), „Noc” (1961; nagroda na festiwalu w Berlinie Zachodnim) i „Zaćmienie” (1962; nagroda na festiwalu w Cannes). Temat „śmierci uczuć”, niemożności porozumienia, rozmijania się jednostek, wynikający ze stosunków w nowoczesnym społeczeństwie kapitalistycznym – znajduje w Antonionim niezrównanego piewcę; dzięki nowatorstwu swej introspekcyjnej poetyki doprowadza analizę intymnych relacji międzyludzkich do perfekcji. Znakomitym, wrażliwym aktorskim medium staje się w tych filmach Monica Vitti. Rekapitulacją koronnego tematu reżysera jest „Czerwona pustynia” (1964; nagroda na festiwalu w Wenecji), gdzie poetycka penetracja stanów wyobcowania jednostki zostaje wzbogacona subtelnym operowaniem barwą. W Anglii powstaje frapujące „Powiększenie” (1966; nagroda na festiwalu w Cannes), w którym sensacyjna fabuła jest pretekstem do refleksji nad względnością obiektywnego poznania rzeczywistości, natomiast w USA Antonioni realizuje „Zabriskie Point” (1970) – swoisty akces reżysera do buntu młodzieży w krajach zachodnich lat 60-tych. Po pełnometrażowym dokumencie „Chiny” (1972) pojawia się „Zawód: reporter” (1975) – studium zwątpienia, bezowocnej ucieczki i samounicestwienia. Eksperymentem z pogranicza technik filmowych i telewizyjnych jest „Tajemnica Oberwaldu” (1980) wg Jeana Cocteau. W późniejszych latach realizuje m.in. „Identyfikację kobiety” (1982), „Rzym’90” (1989), „Po tamtej stronie chmur” (1995; razem z Wimem Wendersem), „Spojrzenie Michelangelo” (2004) i „Eros” (2004). W 1992 roku otrzymuje Europejską Nagrodę Filmową „Felixa” za całokształt twórczości, a w 1994 roku specjalnego Oscara za filmowy dorobek życia. Twórczość Antonioniego jest wymownym wyrazem niepokojów i rozterek dręczących współczesny świat zachodni; jego styl, często bliski nowoczesnej prozie, cechuje pozorna obojętność obserwatora, wieloznaczność sytuacji i niedopowiedzenia. Długie ujęcia, powolny rytm narracji, staranny dobór scenerii z reguły stanowią kontrapunkt wewnętrznego stanu bohaterów. Mówi: „Moje filmy ogląda się jak rzeźby”.
25 VII godz.20.15 - ZAĆMIENIE (Włochy-Francja; 1962; 125 minut) – kameralny dramat psychologiczny. Młoda kobieta zrywa z kochankiem, nie mogąc liczyć na większe zaangażowanie z jego strony. Zagubiona i osamotniona przypadkowo poznaje przystojnego maklera giełdowego. Początkowa niezobowiązująca znajomość stopniowo przeradza się w głębsze uczucie. Nagroda Specjalna Jury na festiwalu w Cannes. WYKONAWCY: Monica Vitti, Alain Delon, Francisco Rabal, Louis Seigner.
26 VII godz.20.15 - POWIĘKSZENIE (Wielka Brytania; 1966; 110 minut; od 15 lat) - filmowa adaptacja opowiadania Julio Cortazara. Osadzony w realiach pop-artowskiego Londynu końca lat 60-tych XX wieku, dramat psychologiczny z wątkiem kryminalnym. Młody fotograf, robiąc zdjęcia całującej się parze w parku, przypadkowo wpada na trop tajemniczego morderstwa. Grand Prix oraz Nagroda Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych na festiwalu w Cannes. Nagroda Hiszpańskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych na festiwalu w San Sebastian. REŻYSERIA: Michelangelo Antonioni. WYKONAWCY: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, Peter Bowles, John Castle, Verushka Von Lehndorff, Jane Birkin, Gillian Hills.
27 VII godz.20.15 - ZAWÓD: REPORTER (Włochy; 1975; 120 minut) – dramat psychologiczny. Przebywający w Afryce młody reporter telewizyjny, aby uciec od problemów dnia codziennego, przejmuje tożsamość zmarłego gościa hotelowego. Nie zdaje sobie sprawy, że jeszcze bardziej skomplikuje sobie życie. WYKONAWCY: Jack Nicholson, Maria Schneider, Jenny Runacre, Ian Hendry, Steven Berkoff.
MISTRZOWIE KINA – WERNER HERZOG – 8-10 sierpnia 2005
WERNER HERZOG (właśc. Werner Stipetic; ur. 5.09.1942 w Monachium) – dorasta na farmie w górach w Dolnej Bawarii. Po maturze studiuje historię, literaturę i teatr. Przerywa studia i sam uczy się realizacji filmów. W wieku 25 lat kręci swój pierwszy film fabularny „Znaki życia” (1967), w którym określa główny temat swojej późniejszej twórczości: dramat wyobcowania i bezowocnego buntu jednostki. Za swoją pasję Herzog uznaje piesze wędrówki. Ceni je na równi z kręceniem filmów, które bardzo często realizuje w odległych, egzotycznych miejscach (Afryka, Wyspy Kanaryskie, Peru, USA, Skelling Rock), co pozwala mu łączyć obie pasje. Uznany za najbardziej reprezentatywnego twórcę współczesnego kina niemieckiego. Zainteresowanie szerszej publiczności przynosi mu film „Aquirre, gniew Boży” (1972), który odnosi sukces na festiwalu w Cannes w 1973 roku. Światowe uznanie zdobywa film „Zagadka Kaspara Hausera” (1974; nagroda na festiwalu w Cannes), który w oparciu o niewyjaśnione autentyczne zdarzenie z przeszłości snuje dyskurs o odwiecznym konflikcie natury i cywilizacji. Poetyckie wizjonerstwo dominuje w „Szklanym sercu” (1976), a współczesną balladą o „człowieku, dla którego nie ma miejsca na ziemi” jest „Stroszek” (1977). Kolejne głośne filmy to „Nosferatu-wampir” (1978) – remake klasycznego horroru F. W. Murnau z 1922 roku, „”Woyzeck” (1978) – adaptacja sztuki Georga Buchnera, „”Fitzcarraldo” (1982), „Krzyk kamienia” (1991), „Lekcje ciemności” (1992).
8 VIII godz.20.15 - ZAGADKA KASPARA HAUSERA (Niemcy; 1974; 110 minut) – w maju 1828 roku w Norymberdze pojawił się młody mężczyzna, nie potrafiący porozumieć się z otoczeniem, który od urodzenia był przetrzymywany w całkowitej izolacji od świata. Stał się obiektem dociekań i badań ówczesnych naukowców, którzy widzieli w nim interesujący obiekt doświadczeń, a nie zagubionego w nowym środowisku człowieka. W roli głównej wystąpił upośledzony umysłowo berliński kloszard, Bruno S. Wyróżnienie Specjalne Jury dla filmu na festiwalu w Cannes. WYKONAWCY: Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte Mira.
9 VIII godz.20.15 - SZKLANE SERCE (Niemcy; 1976; 95 minut) – ekranizacja powieści „die Stunde des Todes” Herberta Achternbuscha. Alegoryczna przypowieść wskrzeszająca wątki mitów bawarskich o pasterzu-jasnowidzu i zagładzie, jaka grozi miasteczku szklarzy-artystów. Niekonwencjonalne metody realizacji (część scen aktorzy grali pod wpływem hipnozy) przyczyniły się do uzyskania sugestywnej atmosfery charakterystycznej dla filmów Herzoga. WYKONAWCY: Josef Berblicher, Stefan Gutller, Clemens Scheitz, Volker Prechtel.
10 VIII godz.20.15 – STROSZEK (Niemcy; 1977; 110 minut) – dramatyczne losy niemieckiego emigranta w Kanadzie, który przez wszystkich jest wykorzystywany i poniżany, stają się przejmującą wypowiedzią reżysera na temat negatywnych elementów cywilizacji, brutalnie niszczącej jednostki wrażliwe, zagubione i naiwne. WYKONAWCY: Bruno S., Eva Mattes, Clemens Scheitz.
MISTRZOWIE KINA – CARLOS SAURA – 15-17 sierpnia 2005
CARLOS SAURA (ur. 4.01.1932 roku w Huesca) – hiszpański reżyser, scenarzysta i operator. Absolwent madryckiej szkoły filmowej, debiutuje realistycznym „Los Golfos” (1960), próbując ukazywać sprzeczności hiszpańskiej rzeczywistości i uniknąć przy tym moralizatorstwa. Po zatargach z cenzurą ucieka się do metaforyki, wyostrzając własne środki wyrazu w duchu bliskim Bunuelowi w filmach „Lament dla bandyty” (1964) i „Polowanie” (1965; nagroda na festiwalu w Berlinie Zachodnim). Czołową aktorką filmów, których bohaterowie z reguły są uwikłani w kompleksy przeszłości i obsesje wspomnień, stanowiące istotny element poetyki Saury, staje się jego życiowa partnerka Geraldine Chaplin w obrazach „Mrożony peppermint” (1967), „Stres we troje” (1968), „Ogród rozkoszy” (1970), „Anna i wilki” (1972), „Nakarmić kruki” (1976; nagroda na festiwalu w Cannes), „Eliza, moje życie” (1977; nagroda na festiwalu w Cannes) i „Z przewiązanymi oczami” (1978). W latach 80-tych Saura tworzy trzy głośne filmy muzyczne, nawiązujące do kultury i tradycji hiszpańskiej: „Krwawe gody” (1981), „Carmen” (1983) i „Czarodziejska miłość” (1986), a swoje muzyczne zainteresowania kontynuuje, realizując w latach 90-tych „Ay, Carmela!” (1990), „Flamenco” (1995) i obsypane nagrodami „Tango” (1998). Inne głośne filmy Saury to m.in.: „Antonieta” (1982) z Isabelle Adjani, „El Dorado” (1988), „Południe” (1992), „Zniewaga” (1993) z Francescą Neri i Antonio Banderasem, „Taxi” (1996), „Goya” (1999) i „Salome” (2002).
15 VIII godz.20.15 - KRWAWE GODY (Hiszpania; 1981; 80 minut) – filmowa adaptacja sztuki Frederica Garcii Lorki i baletu Alfredo Manas’a. W dniu ślubu panna młoda zostaje porwana przez kochanka. Kiedy mąż dogania kochanków, między mężczyznami dochodzi do walki na noże. Film jest interesującym zapisem przygotowań i prób do wystawienia baletu, a fabuła dramatu w zaskakujący sposób nawiązuje do osobistych relacji między tancerzami. WYKONAWCY: Juan Antonio Jimenez, Antonio Gades, Cristina Hoyos, Carmen Villena.
16 VIII godz.20.15 - CARMEN (Hiszpania; 1983; 105 minut) – uwspółcześniona wersja powieści Prospera Merimee i opery Georgesa Bizeta, której akcja toczy się w środowisku tancerzy flamenco. Znany choreograf przygotowuje wraz z zespołem balet „Carmen”. Do głównej roli angażuje piękną i zbuntowaną tancerkę, co ma ogromny wpływ na jego pracę i życie osobiste. Nagrody na festiwalach w Cannes i Montrealu. Nominacje od Oscara i Złotego Globu dla najlepszego filmu zagranicznego. WYKONAWCY: Antonio Gades, Laura del Sol, Cristina Hoyos, Paco de Lucia, Marisol Nichols, Juan Antonio Jimenez.
17 VIII godz.20.15 - TANGO (Argentyna-Hiszpania; 1998; 110 minut) - wyrafinowany plastycznie (znakomite, wielokrotnie nagradzane zdjęcia Vittorio Storaro) film muzyczny, którego „bohaterem” jest narodowy taniec Argentyny – tango. Utalentowany reżyser zostaje porzucony przez żonę. Aby pokonać rozpacz, rozpoczyna pracę nad filmowym musicalem. Przyjeżdża do Buenos Aires, gdzie odwiedza lokale, w których tańczy się tango. Poznaje piękną tancerkę, nawiązuje z nią romans. Ale jej opiekunem jest człowiek, który finansuje produkcję filmu – i ma powiązania ze światem przestępczym. WYKONAWCY: Miguel Angel Sola, Cecilia Narova, Mia Maestro, Juan Carlos Copes.
KINO ŁDK ZAPRASZA
ul. Traugutta 18 tel. 633-70-13
ZŁOTA RYBKA, CZYLI FILMY NA ŻYCZENIE WIDZÓW
ZATAŃCZ ZE MNĄ (USA; 105 minut; od 15 lat) – komedia romantyczna. Stateczny prawnik w średnim wieku, zaintrygowany widokiem pięknej dziewczyny w oknie, pewnego dnia trafia na kurs tańca towarzyskiego i w tajemnicy przed żoną zaczyna uczęszczać na lekcje. REŻYSERIA: Peter Chelsum. WYKONAWCY: Richard Gere, Jennifer Lopez, Susan Sarandon, Stanley Tucci, Bobby Cannavale.
INTERMISSION (Irlandia-Wielka Brytania; 105 minut; od 15 lat) – „czarna” komedia obyczajowa. Bohaterowie kilku przeplatających się ze sobą historii w różny sposób poszukują miłości, jednak ich poczynania przynoszą nie zawsze oczekiwane efekty. Wszystko zaczyna się od rozstania pewnej pary. John chce się przekonać, czy jego dziewczyna Deirdre naprawdę go kocha. Jednak jego misterny plan obraca się przeciwko niemu i zostaje porzucony - wściekły, zrozpaczony i ze złamanym sercem. Ich rozstanie uruchamia prawdziwą lawinę powiązanych ze sobą zdarzeń i dotyka mnóstwo przypadkowych osób. REŻYSERIA: John Crowley. WYKONAWCY: Colin Farrell, Kelly MacDonald, Cillian Murphy, Colm Meaney.
MECHANIK (Hiszpania; 100 minut; od 15 lat) – sugestywny dramat psychologiczny, nastrojowo nawiązujący do twórczości Franza Kafki i Fiodora Dostojewskiego. Trevor Reznik jest mechanikiem w fabryce, który od ponad roku nie przespał ani minuty. Ekstremalne zmęczenie doprowadziło do wstrząsającego pogorszenia się jego stanu zdrowia – fizycznego i psychicznego. Nieświadomy dramatycznych wydarzeń z przeszłości, bohater czuje się coraz bardziej osaczony przez serię niewyjaśnionych i tragicznych wypadków. Jednocześnie nie jest pewien, czy to, czego doświadcza, dzieje się naprawdę, czy też jest wytworem jego wycieńczonego umysłu. REŻYSERIA: Brad Anderson. WYKONAWCY: Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sanchez-Gijon, Michael Ironside, Anna Massey.
AVIATOR (USA; 170 minut; od 15 lat) – zrealizowana z rozmachem biografia Howarda Hughesa – miliardera, pilota, producenta filmowego i playboy’a, romansującego z gwiazdami filmowymi. Złote Globy za najlepszy film, główną rolę męską i muzykę. Oscar za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą dla Kate Blanchett. REŻYSERIA: Martin Scorsese. WYKONAWCY: Leonardo DiCaprio, Kate Beckinsale, Kate Blanchett, Gwen Stefani, John C. Reilly, Alec Baldwin, Danny Hudson, Jude Law, Ian Holm, Alan Alda.
MARZYCIEL (USA-Wielka Brytania; 110 minut; od 15 lat) – niezwykła opowieść z życia szkockiego dramaturga Jamesa Matthew Barrie’go, dla którego poznanie młodej wdowy i jej czwórki dzieci stało się inspiracją do powstania jego najsłynniejszego dzieła – „Piotrusia Pana”. Oscar za najlepszą muzykę dla Jana A. P. Kaczmarka. Nominacje do Oscara: najlepszy film, reżyseria, główna rola męska, scenariusz, scenografia i montaż. Nominacje do Złotych Globów: najlepsza reżyseria, scenariusz, główna rola męska, muzyka. Nominacje do nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej: najlepszy film, reżyseria, główna rola męska, główna rola kobieca, drugoplanowa rola kobieca. REŻYSERIA: Marc Forster. WYKONAWCY: JOHnny Depp, Kate Winslet, Julie Christie, Radha Mitchell, Dustin Hoffman.
OBŁĘD (USA-Niemcy-Wielka Brytania; 105 minut; od 15 lat) – thriller psychologiczny. Młody żołnierz, który na skutek odniesionej rany cierpi na zaniki pamięci, zostaje niesłusznie oskarżony o morderstwo. Umieszczony w szpitalu psychiatrycznym i poddany nieludzkiej terapii przez sadystycznego lekarza, zaczyna mieć potworne wizje swojej przyszłości. REŻYSERIA: John Maybury. WYKONAWCY: Adrien Brody, Keira Knightley, Daniel Craig, Kris Kristofferson, Jennifer Jason Leigh.
ZUPEŁNIE JAK MIŁOŚĆ (USA; 110 minut; od 15 lat) – komedia romantyczna, inspirowana filmem „Kiedy Harry poznał Sally”. Oliver i Emily poznają się na pokładzie samolotu z Los Angeles do Nowego Jorku. W ciągu siedmiu lat kolejne, przypadkowe spotkania uświadamiają im, że łączy ich głębokie uczucie. Po drodze jednak będą musieli doświadczyć wieku bolesnych przeżyć i kilku nieudanych związków. REŻYSERIA: Nigel Cole. WYKONAWCY: Ashton Kutcher, Amanda Peet, Kal Penn, Kathlyn Hahn, Jeremy Sisto.
UPIÓR W OPERZE (USA-Wielka Brytania; 145 minut; od 15 lat) – wystawna filmowa adaptacja słynnego musicalu Andrew Lloyda Webbera, powstałego na motywach powieści Gastona Leroux. W podziemiach paryskiej opery mieszka wzbudzający strach osobnik, który straszliwie oszpeconą twarz kryje pod intrygującą maską. Jego obsesyjne uczucie do obdarzonej przepięknym głosem młodej śpiewaczki prowadzi do dramatycznych wydarzeń. REŻYSERIA: Joel Schumacher. WYKONAWCY: Gerard Butler, Emmy Rossum, Patrick Wilson, Miranda Richardson, Minnie Driver, Alan Cumming.
MELINDA I MELINDA (USA; 100 minut; od 15 lat) – obyczajowa opowieść o młodych mieszkańcach Nowego Jorku, którzy zmagają się z takimi problemami, jak małżeńska niewierność, nietrwałość miłości, nowoczesne romanse i niemożność porozumienia. Bohaterka ma bardzo skomplikowane życie osobiste, które obserwujemy w dwóch wersjach – komediowej i dramatycznej. REŻYSERIA: Woody Allen. WYKONAWCY: Radha Mitchell, Will Ferrell, Chloe Chevigny, Josh Brolin, Jonny Lee Miller, Amanda Peet.
BOOGEYMAN (USA-Nowa Zelandia; 90 minut; od 15 lat) – sugestywny film grozy. Tim zmaga się z koszmarnymi wspomnieniami z dzieciństwa, kiedy był prześladowany przez ponure indywiduum zwane Boogeymanem. Traumatyczne przeżycia doprowadziły do tego, że był zmuszony leczyć się psychiatrycznie. Po 16 latach od tragicznych wypadków, na wieść o śmierci matki powraca do rodzinnego miasteczka. W starym, wiktoriańskim domostwie ponownie zmierzy się z przerażającą zjawą z przeszłości. REŻYSERIA: Stephen T. Kay. WYKONAWCY: Barry Watson, Emily Deschanel, Skye McCole Bartusiak, Lucy Lawless.
APARTAMENT (USA; 115 minut; od 15 lat) – młody, obiecujący bankier ma obsesję na punkcie pięknej kobiety, którą spotyka w kawiarni. Uważa ją za swoją narzeczoną, która kilka lat wcześniej porzuciła go bez słowa i tajemniczo zniknęła. Mężczyzna zaczyna ją śledzić, a kiedy zakrada się do jej mieszkania, dokonuje zaskakującego odkrycia. REŻYSERIA: Paul McGuigan. WYKONAWCY: Josh Hartnett, Rose Byrne, Diane Kruger, Matthew Lillard, Jessica Pare.
ZAKOCHANY ANIOŁ (Polska; 110 minut; od 15 lat) – komedia romantyczna. Sercowe perypetie skazanego na pobyt na Ziemi dobrotliwego anioła, który zostaje rażony strzałą Amora i zakochuje się w sympatycznej mieszkance Krakowa. REŻYSERIA: Artur Więcek. WYKONAWCY: Krzysztof Globisz, Anna Radwan-Gancarczyk, Jerzy Trela, Janusz Gajos, Bartłomiej Świderski, Dorota Segda, Tomasz Schimscheiner, Marta Bizoń, Kamil Bera.
PITBULL (Polska; 100 minut; od 15 lat) – dramat sensacyjny o grupie policjantów, pracujących w warszawskim Wydziale Zabójstw, którzy poszukują groźnego ormiańskiego przestępcy. Atutami filmu są wyraziste kreacje aktorskie, nieszablonowa prezentacja środowiska stróżów prawa, nie zawsze postępujących zgodnie z przepisami i mających sporo problemów osobistych, a także zdjęcia stylistycznie przypominające telewizyjne reportaże, co podkreśla autentyczność i realizm wydarzeń. REŻYSERIA: Patryk Wega. WYKONAWCY: Janusz Gajos, Krzysztof Stroiński, Marcin Dorociński, Małgorzata Foremniak, Ruszard Filipski, Rafał Mohr, Andrzej Grabowski, Weronika Rosati.
EDUKATORZY (Niemcy-Austria; 130 minut; od 15 lat) – anarchizująco-antyglobalistyczna historia trojga zbuntowanych przyjaciół, którzy prowadzą niebanalną krucjatę przeciwko bogaczom. Nocami włamują się do luksusowych willi i po małym przemeblowaniu zostawiają na ścianie napisy, które mają mieszczuchów wyprowadzić ze stanu spokoju i bezpieczeństwa. Podczas jednej z akcji zostają nakryci przez właściciela domu i wywożą go w góry. Okazuje się, że przed laty on też był podobnym buntownikiem, jak oni. REŻYSERIA: Hans Weingartner. WYKONAWCY: Daniel Bruhl, Julia Jentsch, Stipe Erceg, Burghart Klaussner.
ZAKOPANA BETTY (Wielka Brytania-Niemcy-USA; 95 minut; od 15 lat) – „czarna” komedia obyczajowa o rywalizujących między sobą dwóch zakładach pogrzebowych w małym miasteczku. Właściciel jednego z nich zakochuje się ze wzajemnością w żonie miejscowego burmistrza i planują oboje upozorować jej śmierć, aby być razem. Nie wszystko jednak idzie zgodnie z planem. REŻYSERIA: Nick Hurran. WYKONAWCY: Brenda Blethyn, Alfred Molina, Naomi Watts, Christopher Walken, Robert Pugh.
Brak komentarzy