top-ad
 
 

Imprezy w Łodzi

<
Styczeń 2023
>
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
Łodzianin - niezależna strona Łodzi: imprezy, wydarzenia i koncery Łódź 2024, festiwale w Łodzi, zapowiedzi, premiery, dziś w Łodzi

Festiwal Kultury Dawnej Łodzi

Data publikacji: 2003-10-03
Od 6 do 12 października będzie odbywał się festiwal muzyczny „KULTURY DAWNEJ ŁODZI”. Założeniem festiwalu jest prezentacja muzyki i muzyków czterech narodowości, które współistniały w dawnej Łodzi, tworzyły jej przemysł i historię. Każdej z kultur – polskiej, rosyjskiej, żydowskiej i niemieckiej poświęcono po jednym koncercie. wszystkie koncerty odbywają się w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi (ul. Piotrkowska 283)
Festiwal odbywa się po raz trzeci. Podczas dwóch poprzednich edycji festiwalu (1999, 2001) wystąpili w Łodzi znakomici artyści, m.in. wiolonczelista Mischa Maisky, pianista Aleksiej Orłowiecki, skrzypaczka Barbara Górzyńska, Chór Moskiewskiego Patriarchatu „Drewneruskij raspew”, a także Włodzimierz Nahorny ze swoim projektem „Nahorny – Szymanowski: Mity”, zespół klezmerski „Kroke” i in. "W tym roku „Kultury Dawnej Łodzi” towarzyszą Festiwalowi Dialogu Czterech Kultur, imprezie znacznie młodszej, ale o podobnej idei i szerszym – interdyscyplinarnym charakterze" - opowiada dyrektor artystyczny festiwalu - Witold Kasprzak. KONCERT NIEMIECKI (6 października, poniedziałek, godz. 19.00 Kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza, ul. Piotrkowska 283) Orkiestra „Villa Cuore” i Chór „Walddörfer Kantorei” soliści: Cornelia Zach (sopran), Barbara Schönherr (sopran), Vanessa Barkowski (mezzosopran), Stefan Zelck (tenor), Thorsten Goedde (baryton) dyrygent: Christoph Schönherr program: FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY – ORATORIUM „ELIASZ” KONCERT ŻYDOWSKI (8 października, środa, godz. 19.00 Kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza, ul. Piotrkowska 283) wystąpi: BARUCH FINKELSTEIN – GŁÓWNY KANTOR WIELKIEJ SYNAGOGI W PETERSBURGU KONCERT ROSYJSKI (10 października, piątek, godz. 19.00) wystąpi: KWARTET DOŃSKICH KOZAKÓW „KUMOVYA” KONCERT POLSKI (12 października, niedziela, godz. 17.00) Orkiestra Symfoniczna i Chór Mieszany Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina Chór Dziecięcy ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi soliści: Bożena Harasimowicz-Haas (sopran), Izabella Kłosińska (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Adam Zdunikowski (tenor), Romuald Tesarowicz (bas) dyrygent: Krzysztof Penderecki program: KRZYSZTOF PENDERECKI – CREDO KONCERT N I E M I E C K I Chór „Walddörfer Kantorei” istnieje od 16 lat; liczy 110 osób. Od pierwszych koncertów zespół poświęca się kultywowaniu dzieł oratoryjnych od baroku do lat współczesnych. W swoim repertuarze ma m. in. Oratorium Bożonarodzeniowe J. S. Bacha, Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, Wielką Mszę As-dur F. Schuberta oraz rzadziej wykonywane utwory chóralne, jak msze, psalmy i kantaty Mendelssohna, Dworzaka, Haydna, Vivaldiego. Do pierwszych sukcesów zagranicznych chóru należy podróż koncertowa do Hiszpanii w 1992 r. Zespół został zaproszony przez Katalońskie Stowarzyszenie Chórów i zachwycił tamtejszą publiczność wykonaniem utworów Dworzaka, Mendelssohna i Verdiego. W 1994 r. chór wyjechał do Rosji i dał koncert w wielkiej sali Filharmonii Petersburskiej. W 1997 r. celem artystycznych podbojów stała się Lombardia (Włochy). Rok 1999 zaowocował przygotowaniem i wykonaniem dwóch koncertów. Pierwszym był unikalny koncert we współpracy z NDR – radiem i Wyższą Szkołą Muzyczną w Hamburgu. Wykonano wówczas oratorium Mesjasz J. F. Haendla w dwóch bardzo różnorodnych opracowaniach. Z jednej strony klasyczne opracowanie Mozarta z tradycyjnym chórem i orkiestrą symfoniczną w języku niemieckim, z drugiej strony „Haendels Messiah – a soulful celebration” z chórem jazzowym i big bandem w stylu muzyki rozrywkowej (jazz, soul, gospel) w języku angielskim. Drugim koncertem tego roku była premiera Te Deum G-dur z 1776 r., w ramach festiwalu Johanna Adolfa Hassego z okazji 300. rocznicy urodzin kompozytora. Orkiestra „Villa Cuore” liczy 50 osób. Grają w niej zarówno muzycy zawodowi, jak i studenci Wyższej Szkoły Muzyki i Teatru z Hamburga. Obsada ta spotkała się po raz pierwszy w 1997 roku, podczas podróży koncertowej do Lombardii z „Walddörfer Kantorai”. Nazwa tej orkiestry została wybrana na cześć starego klasztoru Villa Cuore w północnych Włoszech. Od tego czasu zespół z wielkim powodzeniem akompaniuje chórowi w różnorodnych programach. Christoph Schönherr (dyrygent) dyrygent i kierownik artystyczny chóru „Walddörfer Kantorei”. Studiował muzykę i germanistykę we Frankfurcie. Studia artystyczne (dyrygenturę) ukończył pod opieką Helmutha Rillinga, zaś pracę doktorską napisał w Wyższej Szkole Artystycznej w Berlinie. W następnych latach pracował jako profesor pedagogiki muzycznej i dyrygentury zespołów artystycznych w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu. Przez 9 lat był dyrygentem chóru jazzowego na uniwersytecie w Duisburgu. Od 1987 roku powadzi chór jazzowy w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru w Hamburgu, z którym w 1993 roku zajął pierwsze miejsce w krajowych eliminacjach konkursu chórów niemieckich. Współpracował z chórami w Holandii, Francji i Polsce. Występował na znanych niemieckich festiwalach, np. „Schleswig-Holstein”, „Stimmen Festiwal Lorrach“ i in. Cornelia Zach (sopran) jest rodowitą Austriaczką; początkowo studiowała śpiew w Wyższej Szkole Muzycznej w Grazu u Lilian Sukis, następnie w latach 1989-94 w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu u Judith Beckmann (dyplom z wyróżnieniem). Brała udział w kursach mistrzowskich, które prowadzili: Judith Beckmann, Walter Berry, Arleen Auger, Sena Jurinac, Thomas Hampton i u Brigitte Fassbaender. W 1995 roku zadebiutowała w Operze Państwowej w Hamburgu w roli Papageny w Czarodziejskim flecie Mozarta. Od sezonu 1995/96 pracuje jako solistka w Operze w Kielu, gdzie występowała m.in. jako Gilda w Rigoletcie Verdiego, Mimi w Cyganerii Pucciniego i Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce Glucka. Jako solistka gościnna śpiewa także w Operze w Grazu. Występowała w tak znanych teatrach operowych jak: Deutsche Oper i Komische Oper Berlin, Teatro la Fenice w Wenecji, Bayrische Staatsoper München, Opernhaus w Zürichu i in. Z sukcesami występuje w repertuarze oratoryjnym. Z „Walddörfer Kantorei” śpiewała po raz pierwszy w 1996 r., w Niemieckim requiem Brahmsa w hamburskiej Musikhalle. Cornelia Zach jest laureatką następujących konkursów: „Robert Stolz und Wiener Operette“, „Poeralia“, Placido-Domingo-Competition w Londynie, Belveder-Hans-Gabor-Wettbewerb w Wiedniu oraz stypendystką Oscar-und-Vera-Ritter-Stiftung i Richard-Wagner-Verband. Barbara Schönherr (sopran) ukończyła studia w zakresie muzyki i filologii starożytnej we Frankfurcie nad Menem i w Hamburgu. Studiowała także śpiew w klasie prof. Ingi-Marii Schönherr. Przez wiele lat czynnie udzielała się w pracach zespołu „Gächinger Kantorei” prowadzonego przez Helmutha Rillinga. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem prof. Kurt Hofbauera. Współpracuje z „Walddörfer Kantorei” jako konsultant emisji głosu. Od wielu lat występuje jako solistka specjalizująca się w muzyce kościelnej. Vanessa Barkowski (mezzosopran) studiowała śpiew w Hamburgu u Judith Beckmann i w Berlinie u Ute Trekel-Burkhardt. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich Ingeborg Danz, Kurta Molla i Dietricha Fischer-Dieskaua. W 1995 r. wygrała konkurs „Jugend musiziert”, jest wielokrotną laureatką konkursów „Landeswettbewerb Nordhein-Westfalen”, „Wettbewerb Kammeroper Schloss Rheinsberg” i finalistką „Bundeswettbewerb 2000”, w 2001r. otrzymała stypendia od Oscar-und-Vera-Ritter-Stiftung w Hamburgu i DOMS-Stiftung w Zürichu. Współpracowała ze znanymi dyrygentami (Helmuth Rilling, Sylvain Cambreling i Vladimir Jurowski), koncertowała m.in. w Wenecji, Rzymie, Paryżu, Krakowie i Londynie. W 2001 r. wystąpiła w Operze we Frankfurcie, a rok później na Lincoln-Center Festival w Nowym Jorku, gdzie śpiewała podczas premierze opery Macbeth cieszącego się popularnością kompozytora Salvatore Sciarrino w inscenizacji Achima Freiera. Obecnie śpiewa rolę Zofe w Der Zwerg Zemlinsky’ego w Operze Berlińskiej. Stephan Zelck (tenor) studiował w Hamburgu w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru u prof. Jamesa Wagnera. W 1999 r. wygrał I nagrodę na konkursie „Elise Meyer Wettbewerb” w kategorii śpiewu i ukończył studia z wyróżnieniem. Artysta pracował jako solista w Teatrze w Pradze (1999 r. – Allessandro w II re pastore Mozarta, projekt letni w 2000 r. – Tytus w Tytusie Mozarta). Tego samego lata śpiewał gościnnie w Teatro Castro Alves w Salwadorze (Brazylia). Latem 2001 r. w ramach Schleswig-Holstein-Musik-Festival wystąpił jako Flavio w Normie Belliniego pod dyrekcją Lawrenca Fostera, a rok później jako Remendado w Carmen Bizeta pod batutą Christopha Eschenbacha. Od października 2002 r. artysta jest związany z Teatrem w Erfurcie. Może pochwalić się także obszernym repertuarem oratoryjnym. Thorsten Goedde (baryton) urodził się w 1967 r. w Hanowerze, gdzie przez wiele lat śpiewał w chórach dziecięcych. Od 1990 r. studiował prywatnie śpiew u Petera Sefcika, który do dzisiaj jest jego mentorem. W latach 1995-97 studiował prywatnie muzykę mszalną. Od 1993 r. śpiewa regularnie jako solista w różnych produkcjach nagraniowych, m.in. z chórem chłopięcym w Hanowerze pod dyrygenturą Heinza Henninga. Do jego obszernego repertuaru należą oratoria, msze i requiem znanych kompozytorów (Bach, Haendel, Haydn, Mozart, Schubert, Mendelssohn-Bartholdy, Rossini, Durufle i Fauré), wiele kantat Bacha i pieśni romantycznych aż do muzyki współczesnej: Podróż zimowa Schuberta, Miłość poety Schumanna, cykle pieśni G. Mahlera, M. Ravela i P. Hindemitha. Artysta koncertował m.in. w Rosji i krajach bałtyckich, w Afryce Południowej, w Izraelu, Jordanii, Francji, Luksemburgu, Szwajcarii i we Włoszech. W 2001r. w ramach Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie (3. Stuttgarter Bachwochen) uczestniczył w kursie mistrzowskim, który prowadził Rudolf Piernay i w koncercie pod dyrekcją Helmutha Rillinga. Doskonalił swoje umiejętności także u Evelyn Tubb i Anthony’ego Rooleya (Internationale Woche für Alte Musik w Hanowerze) oraz u Toma Krause (Schleswig-Holstein-Musik-Festival). W 2002 r. Dietrich Fischer-Diskau zaprosił go do udziału w kursie mistrzowskim „Das deutsche Lied“ w Wörgl (Austria). KONCERT Ż Y D O W S K I 08.10.2003 r. (środa), godz. 19.00 Kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza, ul. Piotrkowska 283 wystąpi BARUCH FINKELSTEIN GŁÓWNY KANTOR WIELKIEJ SYNAGOGI W PETERSBURGU program: 1. Im eshkaheh Ierushalaim (Yesli ja zabudu tebja, Jerusalim) 2. Kol nidrei (vse zaroki, klyatvy) 3. Yehi rotzojn (ribojno shel ojlom) “Vlastelin mira” 4. Ein Kelokejnu (Net nikogo, podobnogo Bogu nashemu) 5. Ki lekah tojv “Radi Davida, raba tvoego” 6. Zaro hajo V’kajamo “Da budet darovano s nebes izbavlenije” 7. Lo teda milhama “Da ne uznayesh ty voyny” 8. Livkot leha “O, Dalekij Brat” 9. Lu jehi – “pustj eto budet” 10. Mojsheleh, shlojmeleh “Pesnya ob. Unitctozhennoj polskoj derevne” 11. Idishe mama “Jevrejskaja mama” 12. Leman hahaj “Radi bratjev moih” BARUCH FINKELSTEIN ukończył Konserwatorium Muzyczne w Petersburgu (ówczesnym Leningradzie), w klasie śpiewu prof. Nikołaja Ochotnikowa jako bas-baryton. Przez ponad 15 lat śpiewał wiodące partie operowe w teatrach muzycznych Petersburga. W 1979 r. los sprawił, że znalazł się w chórze Synagogi, co zaowocowało wielkim zainteresowaniem muzyką i kulturą żydowską, i spowodowało gwałtowny zwrot w jego życiu: postanowił bowiem związać swoją przyszłość z Synagogą. W 1989 r. został Głównym Kantorem Wielkiej Synagogi w Petersburgu. Rok później, dzięki międzynarodowej organizacji „Joint”, zyskał możliwość doskonalenia swoich umiejętności wokalnych u znakomitego kantora Józefa Malowany’ego w Nowym Jorku. Dziś Baruch Finkelstein zaliczany jest do czołowych kantorów w Europie. Koncertuje w Europie i Ameryce. Jest dyrygentem Chóru Męskiego w Synagodze i zespołu wykonującego muzykę klezmerską. Przez szereg lat nauczał w petersburskim konserwatorium. Ma 50 lat i wielkie twórcze i muzyczne plany. KONCERT R O S Y J S K I 10.10.2003 r. (piątek), godz. 19.00 Kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza, ul. Piotrkowska 283 wystąpi KWARTET DOŃSKICH KOZAKÓW „KUMOVYA” program: 1. Za rzeką Kubań 2. Za lasem 3. Mgła w parowie 4. Jadąc berlińską jezdnią 5. Czarny kruk 6. Rzeka Kubań 7. Turkawka 8. Orzeł 9. Kozak Ichaw 10. Terek 11. Niekrasowskie przygrywki 12. Makar 13. hymn „Boże chroń Cara” 14. Oj, to nie wieczór 15. Podmoskiewskie wieczory 16. A ten pierwszy 17. Rozsiodłajcie konie chłopcy! 18. Suliko. Taniec gruziński KWARTET DOŃSKICH KOZAKÓW „KUMOVYA” tworzą: Andrej Shaposhnik, Andrej Alekseyev, Aleksander Dorokhin, Aleksander Safontsev. Zespół powstał w 1998 r. jako kontynuacja wielkiej muzycznej tradycji dońskich kozaków. Tradycyjna zespołowa męska muzyka ma na Kubaniu głębokie historyczne korzenie. Dramatyczny los dońskich kozaków stworzył niepowtarzalne pieśni narodowe. Kultura ta zrodziła się z dwóch słowiańskich narodowości: rosyjskiej i ukraińskiej. Muzyków z kwartetu „Kumovya” inspiruje narodowy repertuar, stworzyli tez swój sceniczny image, wzorowany na strojach ludowych z rejonów Kubania. Wszystko to pozwala kwartetowi stworzyć swój indywidualny styl, wzorowany na najlepszych tradycjach narodów Ukrainy i Rosji. Kwartet wykorzystuje także narodowe instrumenty do podkreślenia charakteru wykonywanej muzyki. Kwartet „Kumovya” daje bardzo dużo koncertów. Podczas pobytu w Norwegii muzycy nagrali swoją pierwsza płytę CD, na której znalazły się najpiękniejsze pieśni wykonywane przed laty przez kozaków zamieszkujących tamte strony. KONCERT P O L S K I 12.10.2003 r. (niedziela), godz. 17.00 Kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza, ul. Piotrkowska 283 „Wielcy Współcześni” – koncert oratoryjny z okazji 70. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego wystąpią: Orkiestra Symfoniczna i Chór Mieszany Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina Chór Dziecięcy Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi soliści: Bożena Harasimowicz-Haas (sopran), Izabella Kłosińska (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Adam Zdunikowski (tenor), Romuald Tesarowicz (bas) współpraca dyrygencka: Maciej Tworek dyrygent: KRZYSZTOF PENDERECKI program: KRZYSZTOF PENDERECKI – CREDO (łódzka premiera) Krzysztof Penderecki ceniony w świecie kompozytor, dyrygent i pedagog, pierwszoplanowa postać polskiego środowiska muzycznego. Urodził się 23.11.1933 r. w Dębicy. Kompozycję studiował prywatnie u Franciszka Skołyszewskiego, w latach 1955-58 u Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza w PWSM (obecnie Akademii Muzycznej) w Krakowie. W 1958 r. został wykładowcą kompozycji w swojej macierzystej uczelni, od 1972 r. pełniąc funkcję profesora i rektora (do 1987). Wykładał także jako docent w Essen Folkwang-Hochschule (1966-68) i rofesor na Yale University w New Haven (1973-78). Za swoją działalność twórczą i pedagogiczną został uhonorowany wieloma wyróżnieniami i nagrodami. W 1959 r. zdobył I, II i III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich za Strofy na sopran, głos recytujący i 10 instrumentów (1959), Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe (1958-59) oraz za Psalmy Dawida na chór mieszany, instrumenty strunowe i perkusję (1958). W 1961 r. jego Tren "Ofiarom Hiroszimy" na 52 instrumenty smyczkowe (1959-61) otrzymał nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Dwukrotnie otrzymał Prix Italia (w 1972 r. roku za Pasję wg św. Łukasza na 3 głosy solo, recytatora, 3 chóry mieszane, chór chłopięcy i orkiestrę (1963-66), a w 1968 r. za Dies Irae na 3 głosy solo, chór mieszany i orkiestrę (1967). Krzysztof Penderecki jest także laureatem: Nagrody Państwowej I stopnia (1968, 1983), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrody im. Gottfrieda von Herdera (1977), Nagrody im. Jeana Sibeliusa (1983), Premio Lorenzo Magnifico (1985), nagrody izraelskiej fundacji im. Karla Wolffa (1987), Grammy Award (1988), Grawemeyer Award of the University of Louisville (1992), Nagrody Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO (1993). Otrzymał doktoraty honoris causa uniwersytetów w Rochester, Bordeaux, Leuven, Belgradzie, Waszyngtonie, Madrycie, Poznaniu, Warszawie, Glasgow. Jest członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Kungl. Musikaliska Akademien w Sztokholmie, Akademie der Künste w Berlinie, Academia Nacional de Bellas Artes w Buenos Aires, Académie Nationale des Sciences, Belles-lettres et Arts w Bordeaux, Royal Academy of Music w Dublinie. W 1990 roku otrzymał Wielki Krzyż Zasługi Orderu Zasługi RFN, w 1993 Order "Za Zasługi dla Kultury Księstwa Monaco", a w 1994 austriackie odznaczenie honorowe "Za Osiągnięcia Naukowe i Artystyczne". W 1993 r. został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Od czasu swojego debiutu dyrygenckiego w 1973 r. z London Symphony Orchestra, występuje z najlepszymi orkiestrami symfonicznymi Europy i Stanów Zjednoczonych. Bożena Harasimowicz-Haas (sopran) studia wokalne ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej w gdańskiej Akademii Muzycznej (1989), gdzie obecnie prowadzi klasę śpiewu jako adiunkt II stopnia. W 2002 r. uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, w tym im. A. Dworzaka w Karlowych Varach, im. J. S. Bacha w Lipsku, ARD w Monachium. Występowała w kraju i za granicą, m.in. w Wiedniu, Madrycie, Seulu i Nowym Jorku, w tym także na wielu znaczących festiwalach: „Wratislavia Cantans”, „Warszawska Jesień”, Festiwal Wielkanocny w Krakowie, Festiwal Pablo Casalsa w Puerto Rico, Modern Wien. Na repertuar artystki składają się przede wszystkim dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in. J. S. Bacha, G. F. Haendla, W. A. Mozarta, J. Haydna, G. Rossiniego, A. Dworzaka (około 115 pozycji), z których to wykonań najbardziej znana jest polskim melomanom. Od 1997 r. stale współpracuje z Krzysztofem Pendereckim, śpiewając jego utwory w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata. Wystąpiła m.in. w europejskiej premierze oratorium Siedem bram Jerozolimy w Filharmonii Narodowej pod dyrekcją K. Korda. Wzięła także udział w nagraniu tego utworu na płytę CD, która została nagrodzona Fryderykiem 2001. Od 2000 r. współpracuje jako solistka z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Debiutowała na tej scenie w Don Carlosie Verdiego (Głos z nieba). W 2003 r. wystąpiła w roli Donny Elviry w Don Giovannim Mozarta w reżyserii Mariusza Trelińskiego oraz jako Magda w La Rondine Pucciniego (reżyseria: Marta Domingo). Izabella Kłosińska (sopran) czołowa artystka warszawskiej sceny operowej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie. Jeszcze jako studentka zadebiutował w stołecznym Teatrze Wielkim, by po ukończeniu studiów związać się z nim na stałe. Wśród jej osiągnięć znalazły się: tytułowa rola w Madame Butterfly G. Pucciniego, Postacie: Roxany w Królu Rogerze K. Szymanowskiego, Violetty w Traviacie, Amelii w Balu maskowym, Marii w Simone Boccanegra i Elwiry w Ermanim Giuseppe Verdiego, Małgorzaty w Fauście Ch. Gounoda, Micaeli w Carmen G. Bizeta, Sophie w Kawalerze z różą R. Straussa, Mimi w Cyganerii i Liu w Turandot G. Pucciniego, Elwiry we Włoszce w Algierze G. Rossiniego, Xeni w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Ewy w Raju utraconym K. Pendereckiego i wielu innych. Znane są jej osiągnięcia na estradach filharmonicznych, m.in. w repertuarze współczesnym (Dies irae, Polskie Requiem, Credo i Siedem bram Jerozolimy K. Pendereckiego, III Symfonia H. M. Góreckiego, Missa pro pace W. Kilara). Występowała gościnnie w Amsterdamie, Hanowerze, Dortmundzie, Lipsku, Dreźnie, Berlinie, Hamburgu, Zurychu, Bernie, Londynie, Glasgow, Watykanie, Tallinie, Chicago, w także w Seulu. Śpiewała w amerykańskich realizacjach Króla Rogera w Buffalo i Detroit, a także wzięła udział w amerykańskim prawykonaniu oratorium Święta Ludmiła A. Dworzaka (Carnegie Hall), ponadto w przesłuchaniach i przygotowaniach do tytułowej partii w Rusałce (Metropolitan Opera). Arie w jej wykonaniu, zarejestrowane dla Polskiego Radia, uznano za najlepsze nagranie roku 1990. W 1996 r. została wybrana „Divą Roku” w rankingu „Przeglądu Tygodniowego". W 1999 r. otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie muzyki wokalnej, a w 2000 r. Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę operową sezonu 1999/2000 w Madame Butterfly Pucciniego. Agnieszka Rehlis (mezzosopran) ukończyła z wyróżnieniem studia w 1996 r. w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1993-96 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Będąc studentką, została laureatką I nagrody na Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu, a w 1994 r. otrzymała dwie nagrody na III Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju. Kilkakrotnie brała udział w kursach mistrzowskich, których uwieńczeniem były koncerty w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej Wratislavia Cantans oraz Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. W 1996 r. zadebiutowała na scenie Opery Wrocławskiej partią Jadwigi ze Strasznego Dworu. Ponadto zrealizowała wiele innych znaczących ról operowych, które prezentowała także za granicą: w Niemczech (m. in. Międzynarodowy Festiwal w Xanten), Holandii (Teatr Caree w Amsterdamie czy Royal Theater w Hadze), Anglii (Manchester Bridgewater Hall, London Royal Festival Hall, Nottingham Royal Concert Hall), Belgii, Francji i Włoszech oraz w Narodowym Teatrze Taipei na Tajwanie. W ostatnich latach uczestniczyła w wielkich widowiskach operowych odbywających się w Hali Ludowej we Wrocławiu (Carmen, Nabucco, Trubadur, Straszny Dwór, Skrzypek na dachu) pod dyrekcją Ewy Michnik. Jej działalność koncertowa w głównej mierze obejmuje koncerty oratoryjne. Artystka ma w swoim repertuarze ponad 60 pozycji oratoryjno-kantatowych począwszy od J. S. Bacha a skończywszy na K. Pendereckim. W 2000 r. wykonała Siedem bram Jerozolimy K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora na targach muzycznych "Midem Classique 2000" w Cannes we Francji, które można zobaczyć na płycie DVD. W marcu br. zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Feneny z Nabucca Verdiego, a w czerwcu wystąpiła w spektaklu premierowym Giocondy A. Ponchiellego wystawionym na Odrze we Wrocławiu i zarejestrowanym przez TV. Adam Zdunikowski (tenor) jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Romana Węgrzyna (1991). W tym samym roku brał udział w Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, gdzie otrzymał wyróżnienie. W 1992 r. został laureatem III nagrody I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie, w 1995 r. finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Belvedere" w Wiedniu. Jego sceniczny debiut miał miejsce w 1990 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie, w partii Clema w Małym kominiarczyku B. Brittena. W 1990 r. artysta podjął także współpracę z Warszawską Operą Kameralną, która zaowocowała udziałem w kilku Festiwalach Mozartowskich (1990, 1991, 1996, 1998). Ponad 10 lat jest solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Ponadto występuje regularnie w teatrach operowych w Bydgoszczy, Bytomiu, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Szczecinie. W roku 1996 nawiązał współpracę z hamburską Staatsoper, dwa lata później także z Teatrem Narodowym w Pradze. Konsekwentnie poszerza swój repertuar obejmujący obecnie 35 partii operowych z dzieł L. van Beethovena, V. Belliniego, G. Bizeta, P. Czajkowskiego, G. Donizettiego, Ch. Gounoda, S. Moniuszki, W. A. Mozarta, J. Offenbacha, G. Pucciniego, G. Rossiniego, R. Straussa, G. Verdiego. Posiada w swoim dorobku także bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (około 30 tytułów). Romuald Tesarowicz (bas), solista Opery Paryskiej, Teatro alla Scala i Opery Rzymskiej. Debiutował partią Skołuby w Strasznym Dworze. W 1983 r. związał się łódzkim Teatrem Wielkim, gdzie wykonywał wielkie partie basowe w Mefistofelesie Boita, Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Łucji z Lammermooru Donizettiego, Żydówce Halévy'ego, Walkirii Wagnera i Don Carlosie Verdiego. W 1986 r. wystąpił podczas otwarcia Teatro Vittorio Emanuele w Messynie. Rok później wykonał Requiem Verdiego w paryskiej Salle Pleyel. W Operze Rzymskiej występował w Carskiej narzeczonej Rimskiego-Korsakowa, w Operze Paryskiej śpiewał w Borysie Godunowie i Rigoletcie, w Lyonie - w Luizie Miller i Aidzie Verdiego, w mediolańskiej La Scali - w Baśni o carze Sałtanie. W Nabuccu oklaskiwała go publiczność Tuluzy, Marsylii, Orange i wielu innych miast Francji. Związany z Opéra Bastille od momentu jej otwarcia (1989) śpiewał na tej scenie w operach Berlioza, Czajkowskiego, Pucciniego, Verdiego i Mozarta. Znakomite recenzje zebrał za udział w koncertach: IX Symfonii Beethovena w Monte Carlo, Weselu Strawińskiego w Paryżu i Polskim Requiem Pendereckiego w Stuttgarcie. Z Krzysztofem Pendereckim występuje w jego Requiem, Te Deum i Pasji wg św. Łukasza. Jest laureatem wielu nagród, otrzymał m.in. II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Operowym im. A. Didura, Złoty Medal i nagrodę Roncorogniego na konkursie wokalnym „Voci Verdiane” w Busseto, Grand Prix i nagrodę publiczności XXI Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju oraz II nagrodę na konkursie operowym w Barcelonie. Wiele nagrywał dla radia i telewizji w Europie i Ameryce. ............................................................................................................... ORGANIZATORZY: Łódzkie Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina WSPÓŁORGANIZATORZY: Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Mateusza Towarzystwo NA RZECZ DIALOGU KULTUR „Łódź Ziemia Przyszłości” DYREKTOR ARTYSTYCZNY: WITOLD KACPRZAK Projekt zrealizowano przy udziale finansowym URZĘDU MIASTA ŁODZI PATRONAT MEDIALNY: TVP 3 ŁÓDŹ RADIO ŁÓDŹ GAZETA WYBORCZA PROWADZENIE KONCERTÓW: Małgorzata Kopczyńska i Małgorzata Jabłonowska-Kacprzak SPONSORZY: Małgorzata Bacowska Urząd Marszałkowski w Łodzi PKO Bank Polski Grand Hotel w Łodzi Kwiaciarnia ANNA WOLSKA Łódź, ul. Piotrkowska 218 SELGROS CASH & CARRY SCHRAG Polska Sp. z o.o Organizatorami III Festiwalu Muzycznego „Kultury Dawnej Łodzi” są: Łódzkie Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina. Współorganizatorzy: Parafia ewangelicko-augsburska św. Mateusza Towarzystwo na Rzecz Dialogu Kultur „Łódź Ziemia Przyszłości” dyrektor artystyczny festiwalu - Witold Kasprzak

Brak komentarzy

Imprezy w Łodzi

<
Styczeń 2023
>
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd

Polecane wydarzenia w Łodzi

Labirynt Festiwal w Łodzi

Kiedy: 2024-09-28

Festiwal slodkosci, Kawy i Czekolady w Łodzi

Kiedy: 2024-10-26 - 2024-10-27

Festiwal Roślin Łódź Jesień 2024

Kiedy: 2024-10-05 - 2024-10-06

17. Letnia Akademia Jazzu w Wytwórni

Kiedy: 2024-07-04 - 2024-08-29

Łodzianin:: łódzkie konkursy

Brak aktywnych konkursów...

Obserwuj nas
Współpraca