ARS CAMERALIS
WIECZÓR PIEŚNI
Data publikacji: 2006-05-02
Pieśń klasyczna, pieśń ludowa – tak w wielkim skrócie można scharakteryzować najbliższy koncert kameralny w Filharmonii Łódzkiej. Termin: pieśń klasyczna, ma tu dwojakie znaczenie. Koncert rozpoczną bowiem pieśni Wolfganga Amadeusza Mozarta – klasyka „z krwi i kości”. Jednak jego muzyka kameralna kojarzona jest przede wszystkim z kwartetami smyczkowymi, a nie z liryką wokalną.
I nic w tym dziwnego... Utwory na głos z towarzyszeniem fortepianu stanowiły marginalne znaczenie w jego twórczości, podobnie zresztą, jak u pozostałych klasyków wiedeńskich. Pieśń została bowiem wchłonięta przez popularną wówczas operę i tam się w pełni realizowała w postaci arii. Z pewnością nie można nazwać więc Mozarta klasykiem tego gatunku, tak jak to się czyni w przypadku Franza Schuberta – twórcy pieśni romantycznej. Wśród najsłynniejszych liryk wokalnych tego kompozytora wymienia się m.in. Heidenröslein do słów Johanna Wolfganga Goethego, która zabrzmi podczas wtorkowego wieczoru. Co ciekawe, również Mozartowi zdarzało się sięgać po teksty wybitnego niemieckiego poety, przedstawiciela okresu „Burzy i naporu”, czego przykładem jest pieśń Das Veilchen. W pieśniach Schuberta odnaleźć można pewne elementy muzyki ludowej, jednak folklor w pełni ujawni się w drugiej części najbliższego koncertu. Usłyszymy 6 Pieśni kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego, w których kompozytor wykorzystał oryginalne melodie ludowe zaczerpnięte ze zbioru Puszcza kurpiowska w pieśni autorstwa słynnego badacza folkloru tego regionu – Władysława Skierkowskiego. Na koniec zabrzmią ukraińskie melodie ludowe w opracowaniu Mikoły Łysenki – kompozytora, etnomuzykologa, czołowej postaci ukraińskiego życia muzycznego przełomu XIX i XX wieku.
Olga Pasiecznik studiowała w Kijowskim Konserwatorium, a następnie w warszawskiej Akademii Muzycznej. Od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występuje w repertuarze operowym, kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii.
Natalia Pasiecznik rozpoczęła naukę gry na fortepianie w rodzinnym Lwowie na Ukrainie. Studiowała w lwowskim Konserwatorium, a następnie w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Royal Music Academy w Sztokholmie. Artystka zdobyła wiele nagród podczas licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, jak: Konkurs Pianistyczny Krajów Nordyckich w Danii, Światowy Konkurs Pianistyczny w Cincinnati (USA) oraz Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Umberto Micheli we Włoszech. Natalia Pasiecznik wiele koncertuje, m.in. w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Występuje jako solistka, a także w duecie ze swoją siostrą – śpiewaczką Olgą Pasiecznik.
9 maja 2006 r. (wtorek), godz. 19.00
Sala kameralna im. H. Czyża, ul. Narutowicza 20/22
wystąpią:
Olga Pasiecznik – sopran
Natalia Pasiecznik – fortepian
Brak komentarzy