Ferie dla dzieci 2012 6-10 lutego Łódź. Uniwersytet Łódzki i RoboNET – Wspólnie zmieniamy edukację w Polsce !
Kliknij tutaj aby zobaczyć cały program ferii z robotami
Ferie Młodego Konstruktora / Młodego Inżyniera
RoboCAMP z UNIWERSYTETEM ŁÓDZKIM
6-10 lutego 2012 Łódź
To propozycja zajęć kreatywnych dla dzieci w wieku 6-8 lat oraz 8-13 lat.
Zajęcia odbędą się w godz. 9:00-16:00 (opieka nad dziećmi w godz. 7:00-18:00), w Łodzi, na
Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej UŁ, ul. Pomorska 149/153 (budynek A, sala 171 i
172).
Ferie z Robotami 5 dniowe zajęcia kreatywne, razem 35 godzin zajęć dydaktycznych i
warsztatów z informatyki i robotyki, w trakcie których dzieci udają się w fascynującą podróż
po różnych obszarach nauki. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w dwóch grupach wiekowych 6-
8 oraz 8-13 lat. Na zajęciach RoboCAMP dzieci w atmosferze zabawy uczą się konstruować i
programować roboty, co daje im mnóstwo radości i satysfakcji. Uczestnicy poznają tajniki
robotyki i programowania z wykorzystaniem najnowocześniejszych materiałów
dydaktycznych (na zajęciach wykorzystywane są m.in. laptopy oraz zestawy LEGO).
Dzieci, świetnie się bawiąc, niepostrzeżenie poznają zagadnienia z matematyki, fizyki i
informatyki, mechaniki które podczas lekcji w szkole wydawałby się im nudne i niepotrzebne.
Wiodącymi tematami warsztatów podczas Ferii z Robotami 2012 na Uniwersytecie Łódzkim są:
PODRÓŻE Z ROBOTAMI (geografia) – dla dzieci 6-8 lat
ROBOTY PRZEMYSŁOWE – dla dzieci 8-13 lat
Młodzi konstruktorzy, pracując w małych grupach, niezwykle łatwo przyswajają nowe
wiadomości, uczą się pracy zespołowej i poznają smak rywalizacji. Uczestnicy zajęć RoboCAMP
szybko przekonują się, że to, co wydawało się niezwykle skomplikowane, w rzeczywistości jest
dziecinnie proste. Duma i szczęście pociech przekładają się bezpośrednio na zadowolenie ich
rodziców.
W warsztatach mogą uczestniczyć dzieci, które po raz pierwszy spotykają się z RoboCAMP oraz
Młodzi Konstruktorzy i Inżynierowie, którzy brali już udział w letniej edycji 2011r. Dla
wszystkich uczestników zajęcia będą fascynujące i kształcące, pozwolą zdobyć nowe
umiejętności i doświadczenia.
Udział dzieci w warsztatach potwierdzony będzie certyfikatem RoboCAMP oraz Uniwersytetu
Łódzkiego. Wręczenie certyfikatów - na zakończeniu zajęć, w piątek 10 lutego 2012r., godz.
16:00 oraz pokaz prac.
Koszt uczestnictwa jednego dziecka wynosi 860 złotych. Partnerzy Innowacyjnej Edukacji
Uniwersytetu Łódzkiego oraz pracownicy UŁ korzystają ze specjalnej ceny 750 złotych za
udział dziecka w warsztatach. Cena obejmuje udział w zajęciach, opiekę oraz katering (napój,
owoc, ciepły posiłek). Zapisy wraz z wpłatą przyjmowane są do dnia 31 stycznia, przelewem
na konto 41 1240 3060 1111 0010 1483 7802 (Bank Pekao SA III Oddział w Łodzi), Centrum
Innowacji – Akcelerator Technologii Fundacja Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Matejki 21/23, 90-
237 Łódź, z dopiskiem RoboCAMP oraz imieniem i nazwiskiem dziecka.
Zgłoszenia prosimy przysyłać emailem na: ciat@uni.lodz.pl lub faxem: 42 635 49 85
Informacja: e-mail: ciat@uni.lodz.pl, tel.: 42 635 49 81, Piotr Berliński, Ewa Postolska
Zaprasza Uniwersytet Łódzki, Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
Warsztaty RoboCAMP otrzymały tytuł „Lider Europejskiego Roku Kreatywności i
Innowacji 2009 w Polsce" w kategorii nauka i technika.
FERIE MŁODEGO KONSTRUKTORA 2012
na Uniwersytecie Łódzkim – OPIS, PROGRAM
zajęcia dla dzieci w wieku 6 - 8 lat
NajbliŜsza edycja warsztatów MŁODY KONSTRUKTOR, która odbędzie się podczas
ferii 2012, to zajęcia o specjalizacji:
PODRÓśE Z ROBOTAMI (geografia)
Jest to fascynująca wycieczka dookoła naszej planety z przystankami, na których
poznajemy nowe zagadnienia związane z otaczającym nas światem i budujemy robota,
który pomoŜe nam w odkrywaniu jego tajemnic.
Warsztaty Młodego Konstruktora – PodróŜe z Robotami to 5 dniowe zajęcia kreatywne
w okresie ferii zimowych, w trakcie których uczestnicy udają się w fascynującą
podróŜ po róŜnych obszarach nauki. KaŜdego dnia zajęć stawiamy przed
uczestnikami zadanie zrealizowanie małego projektu konstrukcyjnego dając im do
dyspozycji odpowiednie zasoby oraz wiedzę niezbędną do wykonania zadania. KaŜde
zajęcia są osadzone w konkretnym kontekście dzięki czemu łatwiej jest im przyswajać
nowe informacje łącząc je z tym, co znane i bliskie. Podczas zajęć staramy się
zainteresować dzieci nauką i pokazać, Ŝe jej tajemniczy świat jest w ich zasięgu.
Jednak przede wszystkim – najwaŜniejsza jest zabawa, w czasie której dzieci mają
moŜliwość rozwijania:
• umiejętności interpersonalnych
• zdolności twórczych
• umiejętności konstrukcyjnych
• mowy i kompetencji językowych
• umiejętności czytania i pisania
• zdolności matematycznych
Podczas zajęć uczestnicy poznają podstawy obsługi komputera oraz zaleŜności
rządzące światem informatyki.
W ciągu 35 godzin zajęć dydaktycznych dzieci pod czujnym okiem instruktorów
codziennie rozpoczynają nową przygodę, projektują i programują wymyślone przez
siebie roboty, oraz uczą się jak prezentować efekty swojej pracy.
Podczas zajęć Młody Konstruktor wraz z kursantami rozwijamy umiejętności:
W trakcie ćwiczeń dzieci poznają zagadnienia konstrukcyjne i programistyczne
związane z robotyką, informatyka i programowaniem ale takŜe poznają nowe
zagadnienia związane z tematem, w którym osadzone jest ćwiczenie.
Program edukacyjny MŁODEGO KONSTRUKTORA obejmuje 4 specjalizacje.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA
BATYSKAF
Zbuduj swój własny batyskaf dowiedz się jak działa
śruba napędowa. Odkryj jak wygląda dno oceanu,
jakie zwierzęta go zamieszkują co to są kominy
hydrotermalne.
KOLEJKA KOPALNIANA
Zbuduj automatyczna kolejkę kopalnianą.
Dowiedz się skąd się biorą paliwa kopalne, co
to jest węgiel, ropa naftowa.
MATEMATYKA:
• działania matematyczne
• podstawy geometrii
• pojęcia czasu, długości,
odległości, objętości,
prędkości
• podstawowe instrukcje i
polecenia programistyczne
CZYTANIA
i PISANIA:
• ćwiczenia rozwijające
koordynację wzrokowo -
ruchową,
• proste ćwiczenia związane z
obsługą komputera
• poznanie symboli
matematycznych
TWÓRCZE:
• spostrzegawczość
• pamięć
• kojarzenie informacji
• odnajdowanie
podobieństw
W trakcie ćwiczeń dzieci poznają zagadnienia konstrukcyjne i programistyczne
związane z robotyką, informatyka i programowaniem ale takŜe poznają nowe
zagadnienia związane z tematem, w którym osadzone jest ćwiczenie.
Program edukacyjny MŁODEGO KONSTRUKTORA obejmuje 4 specjalizacje.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA
BATYSKAF
Zbuduj swój własny batyskaf dowiedz się jak działa
śruba napędowa. Odkryj jak wygląda dno oceanu,
jakie zwierzęta go zamieszkują co to są kominy
hydrotermalne.
KOLEJKA KOPALNIANA
Zbuduj automatyczna kolejkę kopalnianą.
Dowiedz się skąd się biorą paliwa kopalne, co
to jest węgiel, ropa naftowa.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIE
PoniŜej przedstawiamy opis przykładowego ćwiczenia
z programu Szkoły Młodego Konstruktora RoboCAMP
dla specjalizacji PodróŜe z robotami (geografia).
Kursanci mają za zadanie zbudować model samolotu,
który będzie reagował na ruch wolantu (drąŜka
sterowania). Konstrukcja jest budowana na podstawie
multimedialnej instrukcji a czas montaŜu nie przekracza
30 minut, dzięki temu podczas ćwiczenia pozostaje
duŜo czasu na programowanie i kreatywną zabawę
gotową konstrukcją.
Zaprogramowany samolot kręci
śmigłem, w zaleŜności od
wychylenia wolantu dokonuje
skrętu w prawą lub lewą stronę.
W ćwiczeniu wykorzystujemy
czujnik wychylenia oraz pojęcie
pętli programowej.
Dzieci pracując podczas tego ćwiczenia dowiadują się
dlaczego samolot lata i w jaki sposób pilot steruje
samolotem. Na koniec dzieci mogą sterować modelem
samolotu grając w prostą grę zręcznościową, w której
muszą odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących
zagadnień omawianych podczas ćwiczenia.
Zagadnienia poruszane w tym ćwiczeniu to:
• pętla programowa
• czujnik wychylenia
• podstawy aerodynamika i techniki lotniczej
FERIE MŁODEGO INśYNIERA 2012
na Uniwersytecie Łódzkim – OPIS, PROGRAM
zajęcia dla dzieci w wieku 8 - 13 lat
NajbliŜsza edycja warsztatów MŁODY INśYNIER, która odbędzie się podczas ferii
2012, to zajęcia o specjalizacji:
ROBOTY PRZEMYSŁOWE
Jest to wycieczka do nowoczesnej fabryki, w której cała cięŜka i niebezpieczna praca
jest realizowana przez roboty i automaty. Niestety takiego przemysłu jeszcze nie ma
ale cóŜ to dla naszych kursantów, ich zadaniem jest zbudować i zaprogramować
roboty które wyręczą nas z przykrych obowiązków.
Warsztaty Młodego InŜyniera to 5 dniowe zajęcia kreatywne w okresie ferii zimowych,
w trakcie których uczestnicy realizują swoje pierwsze projekty inŜynierskie związane z
mechaniką, robotyką i programowaniem. KaŜdego dnia warsztatu stawiamy przed
uczestnikami zadanie zrealizowania małego projektu inŜynierskiego dając im do
dyspozycji odpowiednie zasoby oraz wiedzę niezbędną do wykonania zadania.
Podczas warsztatów unikamy gotowych rozwiązań, stawiamy na innowacyjne oraz
autorskie konstrukcje starając się aby dzieci jak najbardziej rozwinęły umiejętności:
• Analitycznego myślenia
• Pracy w grupie
• Realizowania zadań w określonym czasie i przy ograniczonych zasobach
• Atmosfery zdrowej rywalizacji w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.
Podczas zajęć uczestnicy poznają podstawy informatyki i programowania oraz
praktycznie wykorzystują swoją wiedzę z matematyki, fizyki, poznana w szkole.
W ciągu 35 godzin zajęć dydaktycznych dzieci pod czujnym okiem instruktorów
codziennie realizują nowy projekt. Zaczynamy od przedstawienia zadania, burzy
mózgów z propozycjami rozwiązań. Następnie powstają pierwsze projekty, z których
podczas testów eliminowane są błędy. Następuje wspólna dyskusja nad moŜliwymi do
zastosowania algorytmami sterowania. Gotowe projekty startują codziennie w
konkursie i udowadniają swoje przewagi nad innymi rozwiązaniami.
Przykładowe zagadnienia poruszane podczas Warsztatów Młodego InŜyniera:
Podczas kaŜdego ćwiczenia dzieci poznają zagadnienia konstrukcyjne
i programistyczne związane z robotyką, informatyką i programowaniem, ale takŜe
poznają nowe zagadnienia związane z tematem, w którym osadzone jest ćwiczenie.
Program edukacyjny MAŁEGO INśYNIERA obejmuje 4 specjalizacje.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA
ROBOT GÓRNICZY
Robot ma za zadanie autonomicznie poruszać
się w korytarzach kopalni, zbierając informacje
o otoczeniu.
RUROŁAZ
Robot inspekcyjny do sprawdzania stanu
rurociągów. Robot porusza się wewnątrz rury
i ślady ewentualnych uszkodzeń wyświetla na
ekranie kostki NXT
MATEMATYKA:
• podstawowe działania
matematyczne,
• kolejność wykonywania
działań,
• kąty i mierzenie kątów,
• średnia arytmetyczna,
• wyraŜenia algebraiczne
• zaleŜności funkcyjne
FIZYKA:
• prędkość i droga w ruchu
jednostajnym
prostoliniowym,
• zasada działania silnika
elektrycznego,
• zasada działania
czujników
• energia kinetyczna i
energia potencjalna.
MECHANIKA:
• zamiana ruchu
obrotowego na ruch
postępowy,
• układy przeniesienia
napędu,
• przekładnie zębate
liniowe i obrotowe,
• mechanizm różnicowy.
Podczas kaŜdego ćwiczenia dzieci poznają zagadnienia konstrukcyjne
i programistyczne związane z robotyką, informatyką i programowaniem, ale takŜe
poznają nowe zagadnienia związane z tematem, w którym osadzone jest ćwiczenie.
Program edukacyjny MAŁEGO INśYNIERA obejmuje 4 specjalizacje.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA
ROBOT GÓRNICZY
Robot ma za zadanie autonomicznie poruszać
się w korytarzach kopalni, zbierając informacje
o otoczeniu.
RUROŁAZ
Robot inspekcyjny do sprawdzania stanu
rurociągów. Robot porusza się wewnątrz rury
i ślady ewentualnych uszkodzeń wyświetla na
ekranie kostki NXT
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIE
PoniŜej przedstawiamy przykładową konstrukcję ze Warsztatów Młodego InŜyniera:
MazeBot – autonomiczny mobilny robot, którego
zadaniem jest samodzielne pokonanie prostego
labiryntu w jak najkrótszym czasie.
Konstruując robota uczestnicy mogą zastosować
kilka wariantów rozwiązania. Robot moŜe poruszać
się wzdłuŜ jednej ze ścian labiryntu, w takim
wypadku konstrukcja wykorzystuje czujnik dotyku,
mogą do mierzenia długości korytarzy uŜyć czujnika
ultradźwiękowego. Wybór rozwiązania determinuje
czas przejazdu oraz prawdopodobieństwo
zabłądzenia w labiryncie.
Ostatecznym sprawdzianem dla zaprojektowanych
konstrukcji jest udział w turnieju robotów, który
wyłoni najlepsze rozwiązanie.
Zagadnienia poruszane w tym ćwiczeniu to:
• Instrukcja warunkowa
• Zmienna logiczna
• Przepływ danych w programie
• Funkcje wyświetlacza
• Konwersja zmiennych numerycznych na
tekstowe
• Zasada działania czujnika ultradźwiękowego
Brak komentarzy