Międzynarodowy Dzień Muzyki
Data publikacji: 2004-09-24
Święto obchodzone jest od 1975r. kirdy to zapoczątkował je Yehudi Menuhin, światowej sławy skrzypek i dyrygent. Z tej okazji w 1 października Orkiestra Symfoniczna koncerty:
KONCERT MUZYKI W. A. MOZARTA
z okazji MIĘDZYNARODOWEGO DNIA MUZYKI
1 października 2004 roku (piątek), godz. 19.00
sala koncertowa FŁ, ul. Piotrkowska 243
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
dyrygent
WOLFGANG HELBICH (Niemcy)
solista
VOLKER WORLITZSCH – skrzypce (Niemcy)
w programie:
Wolfgang Amadeusz Mozart – Fantazje KV 594 i KV 608
Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert skrzypcowy A-dur KV 219
Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia C-dur „Jowiszowa” KV 551
1 października został ustanowiony Międzynarodowym Dniem Muzyki w latach 70., za sprawą Międzynarodowej Rady Muzycznej działającej wówczas pod przewodnictwem Yehudi Menuhina. W tym roku naszą propozycją na święto muzyki jest koncert z dziełami kompozytora, którego nazwisko uznawane jest przez wielu melomanów za synonim słowa „muzyka”. Mozart – mistrz wielbiony przez wszystkie muzyczne pokolenia, które po nim nastały, fascynuje badaczy „ludzką prostotą” i jednocześnie „boską doskonałością” swojego dzieła i życia. Pisał nieśmiertelne symfonie, msze i opery oraz dziesiątki drobiazgów, w tym np. kanony do „całkiem niesalonowych tekstów”. Do owych muzycznych drobiazgów zaliczyć można otwierające koncert fantazje, skomponowane na popularne w XVIII wieku mechanizmy kurantowe. Były to miniaturowe mechaniczne organy montowane w zegarach i wygrywające o określonych godzinach melodie zwane kurantami (jak ten w słynnej Arii z kurantem z opery S. Moniuszki). Fantazje KV 694 i KV 608 zabrzmią w instrumentacji dyrygenta – prof. Wolfganga Helbicha, który opracował pierwszą z nich na zespół instrumentów dętych, drugą na kwintet smyczkowy. Później zabrzmi jeden z „niezmącenie gładkich, pełnych gracji, galanckich koncertów skrzypcowych Mozarta” (to słowa z komentarza Janusza Cegiełły), a na koniec mamy w programie Symfonię C-dur, która ze względu na swą doskonałość – idealną równowagę formy i treści – zwana jest Jowiszową.
WOLFGANG HELBICH studiował w uczelniach muzycznych Berlina i Detmold. Pracę kantora w Alsfeld/Hessen rozpoczął w 1969 r., dwa lata później założył tam chór „Alsfelder Vokalensemble”, którego kierownikiem artystycznym pozostaje do dziś, a którego sława przyciąga młodych śpiewaków z całego kraju. W 1972 r. przeniósł się do Berlina, następnie w 1976 r. rozpoczął współpracę z muzykami i chórem katedry w Bremie. Od tamtej pory nagrał wiele płyt, głównie ze swoim chórem z Alsfeld oraz z chórem katedry bremeńskiej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z chórami w całych Niemczech; podróże koncertowe zawiodły go do wielu krajów Europy, USA, Japonii i Izraela. W jego pracy ważne miejsce zajmują XVIII- i XIX-wieczne oratoria, motety i dzieła a cappella. Współpracuje z zespołami wykonującymi muzykę dawną. Jest pomysłodawcą corocznych i bardzo lubianych przez publiczność koncertów z cyklu „Noc z…”, poświęconych wybranemu kompozytorowi. Opracowuje i wydaje rękopisy partytur nieznanych dzieł chóralnych i organowych pod tytułem „Odnalezione skarby muzyki”; profesor dyrygentury chóralnej na uczelniach Bremy i Saarbrücken.
VOLKER WORLITZSCH studiował w Detmold, Hanowerze i w Pradze. W latach 1960-63 był koncertmistrzem Zachodnioniemieckiej Orkiestry Mozartowskiej w Soest, to samo stanowisko piastował następnie w orkiestrze kameralnej w Zürch (1963-67) i Berlińskiej Orkiestrze Symfonicznej (1967-68). Przez kilka lat (od 1968) był członkiem słynnej Berlińskiej Orkiestry Filharmonicznej prowadzonej przez Herberta von Karajana. W latach 1968-70 pracował jako koncertmistrz w Orkiestrze Północnoniemieckiej Stacji Radiowej (NDR). Wykładał w Musikhochschule w Detmold (1985-87), gdzie miał własną klasę skrzypiec i klasę kameralistyki. Obecnie prowadzi kursy muzyki skrzypcowej i kameralnej w Europie, Ameryce Południowej i Korei. Występuje jako solista i kameralista z takimi zespołami jak: Trio Tedesco, Klaviertrio czy Joachim Quartett.
ARS CAMERALIS
2 października 2004 roku (sobota), godz. 18.00
sala koncertowa FŁ, ul. Piotrkowska 243
wystąpi KWARTET WILANÓW:
Tadeusz Gadzina – skrzypce, Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Ryszard Duź – altówka, Marian Wasiółka – wiolonczela
w programie:
Antoni Dworzak – Kwartet smyczkowy F-dur op. 96
Franciszek Schubert – Satz c-moll op. posth.
Wolfgang Amadeusz Mozart – Kwartet smyczkowy B-dur „Polowanie“ KV 458
Łódź nie rozpieszcza swoich melomanów liczbą działających w mieście zawodowych kwartetów smyczkowych (chlubnym wyjątkiem jest tu Rubinstein Quartet, który co roku występuje z oryginalnymi i ciekawymi projektami artystycznymi). Z tym większą satysfakcją zapraszamy Państwa na koncert jednego z najbardziej utytułowanych kwartetów smyczkowych w Polsce – Kwartetu Wilanów, który w ubiegłym roku obchodził 35-lecie istnienia. Jeden z niemieckich recenzentów pisał o interpretacjach zespołu: „w ten sposób może grać Beethovena tylko ktoś, kto gra Pendereckiego i Lutosławskiego”, a Tadeusz Gadzina skomentował tę opinię następująco: „Ten recenzent odnalazł w naszej interpretacji coś świeżego, nieafektowanego, nowoczesne myślenie konstrukcyjne. Nie mamy uprzedzeń ani kompleksów repertuarowych i być może to pozwala nam odnajdywać atrakcyjne dla współczesnej publiczności wątki.”
KWARTET WILANÓW powstał w 1967 r. W 1969 r. zyskał nazwę Kwartetu Wilanowskiego, wiążącą się z jego koncertami w dawnej rezydencji Jana III Sobieskiego. Obecnie, aby ujednolicić brzmienie nazwy w różnych językach, przyjął nazwę Kwartet Wilanów. Występował we wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Meksyku, Brazylii, Peru, Wenezueli i Kolumbii. Od szeregu lat jest stałym gościem festiwalu w Joliette (Kanada), gdzie wykonuje wszystkie kwartety Beethovena oraz programy poświęcone wyłącznie muzyce polskiej. Brał udział w wielu ważnych festiwalach, m.in. w Warszawie, Wiedniu, Grazu, Berlinie, Stuttgarcie, Helsinkach, Paryżu, Dreźnie, Patras, Montrealu, Cannes, La Chaise Dieux, Bergen etc. Kwartet zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych im. J. Haydna w Wiedniu (1971), srebrny medal na Biennale w Bordeaux (1972), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Monachium (1973). Repertuar zespołu, obok pozycji klasycznych, zawiera liczne dzieła kompozytorów XX wieku, m.in. Bairda, Bartoka, Barbera, Berga, Crumba, Małeckiego, Meyera, Lutosławskiego, Pendereckiego, Sznittkego, Szostakowicza. Kwartet występował wielokrotnie na „Warszawskiej Jesieni”; w 1983 roku otrzymał nagrodę krytyków SPAM „Orfeusz” za najlepsze wykonanie muzyki polskiej na XXVI Festiwalu (V Kwartet smyczkowy K. Meyera). Dwukrotnie zespół był laureatem nagrody ZKP (1986 i 1990 rok). Nagrał dotychczas ponad 30 płyt kompaktowych dla takich firm jak Acte Préalable, CD Accord, Tudor, Pro Viva, Calig, Olimpia, Col Legno, Sonoton, Polskie Nagrania, Tonpress i in. W 1990 r. płyta nagrana dla CD Accordu „Witold Lutosławski - Musique de chambre” otrzymała prestiżową nagrodę „Diapason d'Or” francuskiego pisma muzycznego „Diapason”. W 1996 r. to samo pismo wyróżniło przyznaniem pięciu gwiazdek krążek z kwartetami E. Griega, nagrany również dla CD Accordu. W 2001 r. płyta z utworami kameralnymi K. Meyera nagrana przez „Wilanów” i Elżbietę Gajewską dla Acte Préalable została uznana przez pismo „Muzyka 21” płytą grudnia 2001. Przez wiele lat Kwartet współpracował ze szwajcarskim klarnecistą Eduardem Brunnerem (kilkanaście wspólnie nagranych płyt!), a także z fińskim pianistą i dyrygentem Ralfem Gothonim. Ostatnio współpracuje z wybitnymi muzykami jazzowymi m.in. z pianistą Adamem Makowiczem.
Ceny biletów: normalny – 15 zł, ulgowy – 10 zł, specjalny – 7 zł
Kulturalna infolinia – tel. 0 /prefix/ 42 637 26 52/53 http://www.filharmonia.lodz.pl/
Brak komentarzy