11 lipca rusza 12. edycja Letniej Akademii Jazzu!
Przez całe wakacje prezentować będziemy najbardziej wartościowe zjawiska międzynarodowej sceny jazzowej, ekscytujące kolaboracje muzyczne, obiecujących debiutantów oraz prawdziwe legendy jazzu! Od 11 lipca do 29 sierpnia w
czwartkowe (i nie tylko)
wieczory będziecie mogli usłyszeć i zobaczyć na żywo najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku.
12. Letnia Akademia Jazzu odkrywa całą gamę kolorów, jakimi mieni się jazz. Nie zabraknie standardów jazzowych i improwizacji, odniesień do korzeni za sprawą afrykańskich brzmień, soulu, bluesa czy gospel. Zaprezentujemy artystów
francuskiej,
amerykańskiej, a nawet japońskiej sceny jazzowej! Na naszej scenie pojawią się legendy amerykańskiej sceny jazzowej i awangardowej: wirtuoz gitary, jeden z najwybitniejszych jazzmanów naszych czasów – Bill Frisell oraz saksofonista Joe
McPhee jako gość
specjalny tria Mikołaja Trzaski. Z Francji przyjedzie do nas skrzypek Clement Janinet z projektem O.U.R.S. – Ornette Under the Repetitive Skies, a z Amsterdamu wspaniała japońska wokalistka z polskimi korzeniami: Yumi Ito.
Podobnie jak rok temu, również i w te wakacje serca publiczności skradną odważne, silne i utalentowane kobiety. Gościć będziemy amerykańską wokalistkę jazzowo-soulową, córkę wielkiego Bobbiego McFerrina – Madison McFerrin oraz
amerykańską wokalistkę
gospel – Michelle David, która wystąpi z siedmioosobowym projektem „The Gospel Sessions”.
Spośród polskich gwiazd zobaczymy i usłyszymy wspomniane trio Mikołaja Trzaski, Jerzego Małka z międzynarodowym kwintetem, Wojciecha Jachnę z projektem Jachna/Mazurkiewicz/Buhl, Piotra Damasiewicza i jego band Power of The Horns z
udziałem
Macieja
Obary i Dominika Wani oraz trio Marcina Wasilewskiego, świętujące w tym roku 25-lecie wspólnej działalności scenicznej. Nie zabraknie utalentowanych debiutantów, w których środowisko jazzowe pokłada wielkie nadzieje: Raczkowski & Kostka
Duo oraz
Szymon
Mika Trio. Finał 12. LAJ będzie roztańczony i śpiewający za sprawą wybitnego muzyka i kompozytora Krzysztofa Herdzina oraz wokalisty Jarka Wista, którzy zaprezentują największe przeboje Sinatry w swingowych aranżacjach.
Tegoroczna edycja LAJ będzie wyjątkowa za sprawą dodatkowych koncertów organizowanych w ramach warsztatów kreatywnych dla młodych muzyków – INTL Jazz Platform. Między 22 a 24 lipca gościć będziemy francuski zespół MONA z
charyzmatyczną
klarnecistką Elodie Pasquier na czele, słoweńską pianistkę Kaję Draksler w solowym projekcie, Zbyszka Chojnackiego i Łukasza Czekałę, czyli duet BACKSPACE oraz fortepianowe trio ENEMY. Jak co roku nie zabraknie wieczornych jam sessions i
wspólnego
występu
kadry mistrzowskiej, a zakończeniem warsztatów będzie Koncert Finałowy wszystkich uczestników na wielkiej scenie.
• Bilety (miejsca siedzące, nienumerowane): 30 zł z kartą zniżkową / 40 zł bez karty zniżkowej;
• Karnety festiwalowe (obejmujące wszystkie koncerty): 140 zł z kartą zniżkową / 150 zł bez karty zniżkowej;
• Na koncerty w ramach INTL Jazz Platform między 22 a 24 lipca wstęp wolny.
Więcej informacji oraz bilety znajdziecie na stronie:
www.wytwornia.pl
___________________________________________________________________________
11.07.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - MICHELLE DAVID & THE GOSPEL SESSIONS
The Gospel Sessions
Pomysłodawcami „The Gospel Sessions” są gitarzyści Onno Smit oraz Paul Willemsen. Projekt powstał, gdy muzycy postanowili wspólnie dotrzeć do korzeni swoich ulubionych gatunków muzycznych, jakimi były rhythm & blues, rock’n’roll i soul.
Poszukiwania
zaowocowały odkryciem muzyki gospel w wykonaniu samej Rosetty Tharpe – pionierki muzyki popularnej w latach 30. i 40. XX wieku, matki chrzestnej rock and rolla oraz prawdziwej gwiazdy gospel w tamtych czasach. Urzeczeni czystą energią
tych piosenek
postanowili stworzyć własne wersje utworów, które często wykonywali tylko z tamburynem i starą gitarą. Do współpracy zaprosili amerykańską wokalistkę gospel – Michelle David.
Zagłębiając się w muzykę gospel artyści szybko przekonali się, że poruszana w utworach tematyka, a także uniwersalny przekaz, to źródło niewyczerpywalnych inspiracji. W 2015 roku wydali „The Gospel Session vol. 1”, który stanowił zapis
wspomnianych
poszukiwań i muzycznych podróży, a który tak naprawę był dopiero preludium do tego, co chcieli wspólnie pokazać światu.
Album „The Gospel Session vol. 2” miał już bardziej uduchowiony charakter, pełniejsze i bardziej wyrafinowane brzmienie. Inspiracją do napisania nowych piosenek były początki funku i soulu, co słychać między innymi dzięki dodaniu gitary
basowej i rogu.
Wyraźne są także wpływy muzyki etnicznej.
W 2018 roku ukazała się trzecia część „The Gospel Session vol. 3”, która jest jak do tej pory najbardziej osobistą płytą dla Michelle i zawiera zapis jej doświadczeń w czasie rzeczywistym, które rozwijały się w roku 2017 – najtrudniejszym w
całym jej życiu. Jak
tłumaczy sama artystka: „W krótkim czasie straciłam kilku moich bliskich, w tym najbliższą osobę, jaką była moja matka. Bardziej niż kiedykolwiek muzyka stała się czynnikiem, którego potrzebowałam, by iść naprzód. Dała mi komfort i
przywróciła siłę”.
Teksty utworów Michelle David z trzeciej części „The Gospel Session” opowiadają więc o dojściu do siebie, o wierze i nadziei, o miłości. Niosą pocieszenie, moc i inspirację.
Pozytywny przekaz rozgrzeje serca i umysły, ale też ciała, bowiem przy takiej muzyce trudno ustać w miejscu. Niech dadzą się porwać wszyscy ci, którzy będą mieć okazję usłyszeć i zobaczyć zespół na żywo!
Zespół wystąpi w składzie:
Michelle David – wokal;
Onno Smit – gitara;
Paul Willemsen – gitara;
Bas Bouma – perkusja;
Luc Janssens – trąbka;
Lucas van Ee – saksofon tenorowy;
Koen Schouten – saksofon barytonowy;
Michelle David
Amerykańska piosenkarka gospel, Michelle David, swoją miłość do śpiewania odkryła w wieku 4 lat. Zanim skończyła 14 lat zapisała się już na studia dyplomowe w nowojorskiej Fame School, gdzie wniosła swój wkład wokalny do filmu
Ghostbusters. Z biegiem
lat ciągła pasja David do śpiewania rosła, artystka brała udział w przesłuchaniu do musicalu „Mamma, I Want To Sing” na Broadwayu i z wielkim sukcesem znalazła pracę w Niemczech i Holandii. Tam pracowała z Stardust Theatre Productions i
występowała w
widowiskach, takich jak „The Sound of Motown”, „Glory of Gospel” czy „Mahalia”. Od 2002 roku wraz z wokalistkami Rocq-E Harrell i Lucretia van der Vloot współtworzy grupę „Big, Black & Beautiful”.
___________________________________________________________________________
18.07.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - SZYMON MIKA TRIO / BILL FRISELL TRIO
Bill Frisell Trio
Jeden z najlepszych muzyków jazzowych naszych czasów, Bill Frisell, zawita do Polski na 12. Letnią Akademię Jazzu! Prawdziwa legenda zaprezentuje swoje kompozycje w towarzystwie kontrabasisty Thomasa Morgana i perkusisty Rudy’ego
Roystona. Będzie to
wyjątkowa okazja, aby zobaczyć i usłyszeć mistrza gitary na żywo.
Bill Frisell jest jednym z wiodących amerykańskich gitarzystów jazzowych od lat 80. oraz cenionym kompozytorem. Urodził się w 1951 roku w Baltimore w USA. W dzieciństwie grał na klarnecie, a do gitary przekonała go muzyka pop serwowana
w ówczesnych
audycjach radiowych. Niedługo potem odkrył chicagowski blues, który całkowicie go pochłonął. Studiował na jednej z najlepszych uczelni na świecie, w Berklee College of Music w Bostonie. W 1979 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie
został członkiem
prestiżowej nowojorskiej sceny jazzowej. Przez długie lata współpracował z saksofonistą Johnem Zornem, którego poznał właśnie w tamtym okresie swojej twórczości, był także członkiem grupy Paula Motiana od wczesnych lat 80. do śmierci
perkusisty w 2011
roku.
Bill Frisell to jeden z najważniejszych i najbardziej produktywnych amerykańskich artystów. Swoją wirtuozerię wypracował między innymi za sprawą ambitnych inspiracji takimi legendami, jak Jimi Hendrix, Jim Hall czy Wes Montgomery.
Niezrównana jest liczba
muzycznych kolaboracji i współpracy, jakie ma na swoim koncie. Wystąpił na ponad 200 albumach, zarówno jako lider, jak i sideman, muzyk sesyjny i kompozytor. Tworzył ścieżki dźwiękowe do filmów, m.in. dla Bustera Keatona. Wydawał dla
wielu prestiżowych
wytwórni płytowych, choćby niemieckiego ECM Records. Był wielokrotnie nominowany do nagród Grammy, statuetkę otrzymał w 2005 roku za album „Unspeakable”. Został pięciokrotnie Gitarzystą Roku na Jazz Awards, The Wall Street Journal
okrzyknął go
„najbardziej innowacyjnym i wpływowym gitarzystą jazzowym ostatnich 25 lat”. Współpracował z największymi artystami popowymi naszych czasów, w tym Elvisem Costello, Paulem Simonem, Stingiem, Brianem Eno, Lou Reedem oraz z
luminarzami jazzowymi,
takimi jak John Scoffield, Chick Corea, Ron Carter, Pat Metheny czy nieżyjący już Charlie Haden.
Trio Billa Frisella z udziałem kontrabasisty Thomasa Morgana i Rudy’ego Roystona na perkusji to jedna z wielu kolaboracji, z którą Frisell aktywnie koncertuje. Trio korzysta z pokaźnej ilości kompozycji swojego lidera, ale podczas występów nie
brakuje też
popularnych piosenek, które Bill uwielbia interpretować na bieżąco ku zaskoczeniu swojej publiczności. Występ trio będzie oparty na muzycznej konwersacji i spontaniczności, z pewnością dostarczy odbiorcy świeżych i ponadprzeciętnych
doznań.
W pierwszej części wieczoru wystąpi Szymon Mika Trio.
Szymon Mika to jeden z najbardziej utalentowanych gitarzystów jazzowych młodego pokolenia. Jest zdobywcą Pierwszej Nagrody na Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Gitarowym im. Jarka Śmietany (2015), Grand Prix „Indywidualność
Jazzowa” na
festiwalu Jazz nad Odrą (2012) oraz wielu innych nagród i wyróżnień. Został uznany Nadzieją Roku 2016 według ankiety czytelników magazynu Jazz Forum. Zachwyca dojrzałą grą, dopracowanym brzmieniem i profesjonalnym warsztatem. W
2016 roku uzyskał
tytuł magistra na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, naukę kontynuował w Bazylei na Jazz Campus. W latach 2017–2018 brał udział w projekcie Focusyear, przy okazji którego występował u boku takich artystów
jak: Dave Holland,
Kurt Rosenwinkel, Mark Turner, Joshua Redman, Avishai Cohen i wielu innych. Na co dzień koncertuje z czołówką polskich muzyków, współtworząc nietuzinkowe projekty, m.in. z Piotrem Budniakiem, Joachimem Menclem, Piotrem Wyleżołem,
Mateuszem Pałką,
Idą Zalewską, Adamem Kawończykiem czy Mateuszem Sobiechowskim. O jego grze z entuzjazmem wypowiadają się takie osobowości jak Peter Bernstein, Mike Stern czy John Abercrombie. Występował na licznych festiwalach muzycznych w
Polsce i zagranicą,
między innymi Montreux Jazz Festival czy Letni Festiwal Jazzowy w Piwnicy Pod Baranami. Komponuje także autorską muzykę, która znalazła się do tej pory na czterech płytach, w tym dwóch – „Unseen” i najnowszej „Togetherness” –
nagranych z autorskim
trio, które współtworzą Ziv Ravitz (perkusja) i Max Mucha (kontrabas).
___________________________________________________________________________
22.07.2019 GODZ. 21:00 (PONIEDZIAŁEK)
12. LAJ - ENEMY, KONCERT W RAMACH JAZZ CONNECTIVE
ENEMY
Zespół ENEMY to energetyczne i potężne trio fortepianowe z siedzibą w Londynie i Berlinie tworzone przez pianistę Kita Downesa, basistę Fransa Pettera Eldha i perkusistę Jamesa Maddrena. Ich eksperymentalne, złożone kompozycje określane
są jako „zaciekle
intensywne” czy „pięknie zawiłe” i stawiają w świetle jupiterów trzech błyskotliwych i kreatywnych muzyków zaangażowanych w eksplorację nowych światów rytmu i improwizacji. Wszyscy członkowie trio ENEMY zyskali własne uznanie krytyków
w świecie
jazzowym i nie tylko (w tym nominację do nagrody Mercury Music Award i nominację do nagrody BBC Jazz Award), a także koncertowali po świecie z najlepszymi muzykami (Django Bates, Marc Copeland, Thomas Strønen, Marius Neset), ale
tutaj, w tym
składzie, świecą kolektywnie, jako podobnie myślący eksperymentatorzy i improwizatorzy. Ich awangardowy debiutancki album „Enemy” wydany dla Edition Records w maju 2018 charakteryzują „oszałamiający groove oraz niesamowite,
polirytmiczne bębny”
(The Guardian). To przełomowe wydawnictwo trzech muzyków w szczytowej formie.
ENEMY są wrogiem dla wszystkich tych, którzy uważają, że muzyczny rozwój tria fortepianowego jest już niemożliwy. Ten zespół wnosi zupełnie nowe, świeże akcenty do jazzowego świata, a jego słuchanie to czysta przyjemność. ENEMY
zachwycają artyzmem i
techniką. Są genialni w swojej autentyczności.
___________________________________________________________________________
23.07.2019 GODZ. 20:00 (WTOREK)
12. LAJ - BACKSPACE / MONA ELODIE PASQUIER, KONCERTY W RAMACH JAZZ CONNECTIVE
BACKSPACE
BACKSPACE to jedna z najbardziej oryginalnych grup na europejskiej scenie muzyki improwizowanej. Duet został powołany przez akordeonistę Zbyszka Chojnackiego oraz skrzypka Łukasza Czekałę w 2013 roku. Muzycy z powodzeniem łączą
brzmienia
akustycznego akordeonu i elektrycznych skrzypiec z możliwościami współczesnej technologii.
Dialog, interakcja, improwizacja, live sampling oraz kreatywne wykorzystanie programów komputerowych (Ableton Live), efektów elektronicznych, a nawet przedmiotów codziennego użytku, pozwoliły stworzyć unikalne brzmienie i
niepowtarzalny język
muzyczny zespołu. Integracja instrumentów z elektroniką pozwoliła na stworzenie takich dźwięków, które byłyby niemożliwe do uzyskania na instrumentach akustycznych. Otwiera to drzwi do nowych, niezbadanych dotąd rejonów muzyki,
pełnych ogromnej
palety barw, za pomocą których artyści mogą wyrażać emocje oraz budować atmosferę i przestrzeń.
MONA
Czy możliwym jest, by dzieło muzyczne miało w sobie taką głębię, duszę, osobowość, że staje się integralną częścią nie tylko wykonawcy, ale i słuchacza? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w twórczości niezwykłej artystki, francuskiej
klarnecistki i
kompozytorki Elodie Pasquier, która przewodzi kwintetowi MONA.
O Pasquier krytycy mówią, że to jedna z najbardziej obiecujących francuskich jazzmanek. W każdej wygrywanej przez siebie melodii eksponuje osobisty wszechświat, a jej muzyczna podróż staje się także nasza, podobnie jak jej radość czy
smutek. I w tej
właśnie podróży zawarte jest wszystko, czego potrzeba, by narodził się prawdziwy talent.
MONA nie jest zwykłym kwintetem. MONA to zjednoczony dźwięk, który wciąż ewoluuje i krąży. Tę doskonałą jedność przepełniają świeżość oraz szczerość, która obcując ze słuchaczem staje się prawie namacalna.
„Mona” nie jest też po prostu pierwszym albumem. Jest świadectwem przeszłości, jej delikatności, zmysłowości, zmarszczek, pęknięć i radości tam, gdzie wszystko się zaczyna, gdzie wszystko się zatrzymuje i gdzie wszystko dzieje się
ponownie.
Elodie Pasquier – klarnet, kompozycje;
Fred Roudet – trąbka, skrzydłówka;
Romain Dugelay – saksofon altowy, barytonowy, efekty;
Franck Vaillant – perkusja, efekty;
Thibaut Florent – gitara;
___________________________________________________________________________
24.07.2019 GODZ. 20:00 (ŚRODA)
12. LAJ - KAJA DRAKSLER W RAMACH JAZZ CONNECTIVE / KONCERT KADRY MISTRZOWSKIEJ INTL JAZZ PLATFORM
Kaja Draksler Solo
Kaja Draksler to 32 letnia słoweńska pianistka i kompozytorka. Choć w jej rodzinie nie było muzyków, to już w dzieciństwie zainteresowała się grą na zabawkowym pianinie, co poskutkowało zapisaniem małej Kai na zajęcia muzyczne. Jako
nastolatka
uczęszczała do liceum muzycznego w Lublanie, gdzie zainteresowała się jazzem i improwizacją. Studiowała w Holandii, gdzie uzyskała dyplom licencjata z fortepianu jazzowego (w Prince Claus Conservatory w Groningen), zaś magistrat broniła
już z kompozycji
klasycznej w konserwatorium w Amsterdamie. W czasie studiów spędziła pół roku w nowojorskim Purchase College w ramach wymiany studenckiej. Po studiach zamieszkała na stałe w stolicy Holandii, gdzie jest obecnie aktywną postacią sceny
improwizatorskiej
i koncertuje intensywnie w całej Europie. Oprócz częstych występów solowych przez ostatnie lata pojawiała się na scenie z duetem Feecho, trio Punkt.Vrt.Plastik, kwartetem Hearth i duetem Draksler-Santos Silva. Jest jedną z założycielek
interdyscyplinarnej
grupy I / O i częścią cieszącego się międzynarodowym uznaniem kolektywu Doek. W 2016 roku zainicjowała projekt pod nazwą „Kaja Draksler Octet”. Jako kompozytorka tworzyła dla różnych międzynarodowych grup, od zespołów wokalnych i
kameralnych, po
big bandy i orkiestry.
Artystka w swojej twórczości spaja różne techniki i brzmienia, jej ogromną pasją jest znajdowanie sposobów łączenia kompozycji i improwizacji poprzez pracę z różnymi strukturami muzycznymi. W artystycznym dziedzictwie holenderskiej
sceny jazzowej i
muzyki improwizowanej pociąga ją wymazywanie stylistycznych i historycznych granic muzycznych oraz odkrywanie osobistej ekspresji i języka poprzez kompozycję i improwizację.
Koncert Kadry Mistrzowskiej – Neset / Pohjola / Escreet / Håker Flaten / Black
Mistrzowskie warsztaty jazzowe International Jazz Platform odbywają się w ramach Letniej Akademii Jazzu już po raz siódmy. To wyjątkowe przedsięwzięcie zrzesza młodych jazzmanów, często stawiających pierwsze kroki na dużej scenie i
dopiero
rozpoczynających swoją karierę, oraz mistrzów międzynarodowej jazzowej estrady nie tylko na czas trwania warsztatów. Nawiązane kontakty i przyjaźnie przeradzają się często w późniejszą współpracę.
Na cztery lipcowe dni do Łodzi zjeżdżają najlepsi studenci jazzowi z Polski i zagranicy, którzy pod okiem mistrzowskiej kadry mają okazję szlifować swój warsztat muzyczny i zdobywać kolejne cenne doświadczenia.
Na dowód swoich wybitnych umiejętności, wykładowcy INTL Jazz Platform w składzie: Ingebrigt Håker Flaten (Norwegia), Marius Neset ( Norwegia), John Escreet (Wielka Brytania), Jim Black (Stany Zjednoczone) oraz Verneri Pohjola
(Finlandia) dadzą
wyjątkowy koncert specjalny, podczas którego wspólnie wykonają kompozycje Pohjoli.
___________________________________________________________________________
25.07.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - FINAŁ INTL JAZZ PLATFORM / PIOTR DAMASIEWICZ POWER OF THE HORNS
Finał INTL Jazz Platform – koncert uczestników
Jak co roku Letnia Akademia Jazzu zachęca młodych, obiecujących artystów jazzowych do szlifowania talentu, zbierania nowych, muzycznych doświadczeń, rozwoju swoich umiejętności oraz obcowania z profesjonalną sceną w ramach
kreatywnych warsztatów
INTL Jazz Platform. W tym roku dobywa się siódma ich edycja! Cztery dni intensywnego muzykowania pod okiem wybitnej, międzynarodowej kadry zwieńczy nieodłączny koncert finałowy, podczas którego na naszej scenie uczestnicy zespołowo
zaprezentują
kompozycje, nad którymi pracowali pod skrzydłami: Ingebrigta Håker Flatena (Norwegia), Mariusa Neseta( Norwegia), Johna Escreeta (Wielka Brytania), Jima Blacka (Stany Zjednoczone) oraz Verneri Pohjoli (Finlandia).
Piotr Damasiewicz Power of the Horns
W drugiej części tego lipcowego wieczoru na naszej scenie pojawi się trębacz Piotr Damasiewicz ze swoją formacją Power of the Horns. Damasiewicza mieliśmy okazję posłuchać podczas 8 edycji Letniej Akademii Jazzu z jego kwartetem
poświęconym twórczości
Tomasza Szukalskiego, a wśród „Hornsów” zobaczymy też dobrze znanych łódzkiej publiczności wykładowców poprzednich edycji, znakomitych jazzmanów – Macieja Obarę i Dominika Wanię.
Power of the Horns to kultowa, międzynarodowa grupa tworząca na pograniczu jazzu i muzyki współczesnej. Formacja, która stale poszukuje oryginalnych środków ekspresji artystycznej i nowych wartości w muzyce, nie odżegnuje się także od
korzeni. Jej celem
jest przywołanie ducha ludycznej muzyki afrykańskiej oraz pokazanie rdzennych inspiracji, w tym perkusyjnego groove’a. Liderem i założycielem POTH jest trębacz oraz kompozytor Piotr Damasiewicz.
Ta improwizująca, jazzowa orkiestra powstała w 2007 roku, a główną ideą przyświecającą jej powstaniu była potrzeba wspólnego muzykowania i tym samym jednoczenia się muzyków z rożnych zakątków ówczesnej sceny jazzowej. POTH
nawiązuje do
najsłynniejszych i najbardziej wpływowych jazzowych big-bandów, takich jak Sun Ra Orkiestra czy Art Ensemble of Chicago. O brzmieniu orkiestry stanowi suma brzmień jej członków, muzyków o wyrazistych osobowościach, pracujących często
pod własnym
szyldem, jak Dominik Wania, Maciej Obara, Samuel Hall czy sam Damasiewicz. Przez zespół przewinęło się kilkadziesiąt czołowych muzyków młodego polskiego oraz europejskiego pokolenia jazzowego, a niektórzy z nich stali się nierozerwalną
częścią POTH.
Na scenie Wytwórni zespół wystąpi w składzie:
Piotr Damasiewicz – trąbka
Maciej Obara – saksofon altowy
Dominik Wania – fortepian
Adam Pindur – saksofon sopranowy
Gerard Lebik – saksofon tenorowy
Paweł Niewiadomski – tuba
Zbigniew Kozera – kontrabas
Wojciech Traczyk – kontrabas
Samuel Hall – perkusja
___________________________________________________________________________
01.08.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - YUMI ITO / MADISON MCFERRIN
Yumi Ito
Yumi Ito urodziła się w 1990 roku w szwajcarskiej Bazylei i dorastała w polsko-japońskiej rodzinie muzyków. Zaczęła grać na fortepianie w wieku trzech lat i już pięć lat później zadebiutowała z Zurich Chamber Orchestra na koncercie w Tonhalle
w Zurychu. Od
13 roku życia studiowała śpiew klasyczny u swojej matki, Margo Cadias, a później zaczęła specjalizować się w jazzie. Brała lekcje u takich artystów, jak Bobby McFerrin, Lisette Spinnler, Gretchen Parlato, Theo Bleckmann, Becca Stevens,
Marianne Racine czy
Efrat Alony. Posiada tytuł Bachelor of Arts ze śpiewu jazzowego na Uniwersytecie Artystycznym w Zurychu oraz tytuł magistra specjalności Jazzowa Pedagogika Wokalna na Hochschule für Musik w szwajcarskim Basel, gdzie studiowała także
kompozycję u
Guillermo Kleina, Jorge’a Rossy i Marka Turnera. Obecnie bierze udział w rocznym programie nauczania „Focus Year Band”, który został założony przez Wolfganga Muthspiela.
Yumi Ito otrzymała stypendium Siena Jazz jako pierwsza wokalistka, a w 2015 roku zdobyła nagrodę w konkursie Shure Montreux Jazz Vocal Competition w ramach Montreux Jazz Festival, jako jedyna przedstawicielka Szwajcarii, Polski i
Japonii. Została
zaproszona do wzięcia udziału w Montreux Jazz Academy i została wybrana do udziału w 50. Festiwalu Jazzowym w Montreux z Yaronem Hermanem.
Komponuje i aranżuje dla swojego 11-osobowego zespołu „Yumi Ito Orchestra” i mniejszych zespołów. Oprócz własnych projektów, jako liderka śpiewa również w zespołach takich jak Lisa Hoppe's Ambush, Freiburg Contemporary Big Band,
Orchestra Roberto
Domeniconi's Grosser Bär. Współpracuje z kompozytorem muzyki filmowej Joachimem Flüelerem i pracuje jako muzyk sesyjny. W swoich kompozycjach i aranżacjach łączy tradycję jazzową i improwizację z muzyką klasyczną.
Madison McFerrin
Madison McFerrin, nowojorska wokalistka i songwriterka, po raz pierwszy zawitała do Polski jesienią 2018 roku na dwóch koncertach klubowych. Latem 2019 wystąpi w łódzkiej Wytwórni na 12. Letniej Akademii Jazzu.
Każdy pasjonata jazzu z pewnością zna nazwisko McFerrin, tak samo jak kojarzy utwór „Don’t Worry Be Happy”. W przypadku Madison nie jest to zwyczajna zbieżność nazwisk, artystka jest córką legendarnego Bobbiego McFerrina, a także
wnuczką śpiewaka
operowego Roberta McFerrina. Chcąc pójść w ślady ojca musiała liczyć się z wysoko ustawioną poprzeczką już na starcie, na szczęście talent i charyzmę odziedziczyła po ojcu. Pochodzenie z tak utalentowanej rodziny wiązało się z długimi
próbami poszukiwania
własnej drogi artystycznej i odnalezienia swojego miejsca w świecie muzyki. Teraz Madison jest wschodzącą gwiazdą światowej sceny jazzowej, a jej kariera nabiera międzynarodowego rozpędu.
Studiowała w Berklee College of Music, doświadczenie sceniczne zdobywała towarzysząc ojcu w światowych trasach koncertowych i wchodząc w skład jego zespołu SpiritYouAll Band. Przed rozpoczęciem kariery solowej Madison była
współzałożycielką
studenckiego zespołu funkowego – Cosmodrome.
W grudniu 2016 roku zadebiutowała solowym minialbumem „Finding Foundations: Vol. 1”, na którym za sprawą trzech ujmujących utworów opartych na stworzonych przez siebie elektronicznych loopach i harmonijnych wokalach, przedstawiła
światu własne
spojrzenie na śpiewanie a cappella i udowodniła tym samym, jak potężnym instrumentem może być głos. Krytycy i odbiorcy szybko ją zauważyli. Doprowadziło to do wyprzedanego show w Joe's Pub, a pozytywne recenzje ukazywały się m.in. w
New York Times.
Po sukcesie odniesionym za sprawą debiutanckiej EP-ki Madison nagrała i wydała kolejną zatytułowaną „Finding Foundations: Vol. 2”, która przyniosła następne trzy znakomite piosenki a capella i zyskała jeszcze większe pochwały krytyków, niż
jej
poprzedniczka. Płyta zawierała także nagrany na żywo utwór „Can You See”, który był jednym z czterech finalistów spośród tysięcy zgłoszeń w konkursie NPR (National Public Radio) „Tiny Desk Contest” wiosną 2017 roku.
Na opiniotwórczym portalu muzycznym Pitchfork pisano, że styl McFerrin to nieodparty dowód siły i zręczności ludzkiego głosu. Madison jest także autorką wszystkich tekstów swoich piosenek, a w pisaniu inspiruje się twórczością The Beatles,
Radiohead,
Steviego Wondera, Jill Scott czy Eryki Badu.
___________________________________________________________________________
08.08.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - CLEMENT JANINET O.U.R.S. / JERZY MAŁEK INTL SEXTET
O.U.R.S. – Ornette Under the Repetitive Skies / Clement Janinet
Clément Janinet to utalentowany francuski skrzypek jazzowy. Studiował w Konserwatorium Paryskim na wydziale Jazzu i Muzyki Improwizowanej, które ukończył z wyróżnieniem, a nauki pobierał u samego mistrza skrzypiec Didiera Lockwooda.
Koncertował i
nagrywał z zespołem Radiation 10, z którym zdobył pierwszą nagrodę na festiwalu La Défense Jazz Festival w 2007 roku. Pasjonuje się muzyką afrykańską oraz południowoamerykańską, której elementy można usłyszeć w jego kompozycjach.
Janinet
wypracował swoją unikalną technikę gry, którą z powodzeniem wdraża do muzyki jazzowej i improwizowanej. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami jazzowymi, zaczynając od Antoine'a Hervé’a, Sylvaina Riffleta, Marka Turnera
kończąc na Didierze
Lockwoodzie czy Richardzie Bona. Łącznie dał ponad 700 koncertów w ponad 35 krajach. Od 2007 roku Janinet występuje z Étienne Mbappé & the Prophets, afrykańskim multiinstrumentalistą Simonem Winsem, w duecie z Benjaminem
Flamentem, a także w
kwartecie smyczkowym the Banquet. Od 2012 roku jest częścią trupy „La Vie Brève”, z którą brał udział przy tworzeniu opery „Crocodile Trompeur / Dido and Aeneas” (2014) oraz „Orfeo / Je suis mort en Arcadie” w latach 2017–2018.
W 2017 roku stworzył kwartet O.U.R.S. (Ornette Under the Repetitive Skies) w składzie: Joachim Florent (kontrabas), Hugues Mayot (saksofon) i Emmanuel Scarpa (perkusja), z którym nagrał swój pierwszy w karierze album jako lider. Muzyka
kwartetu
inspirowana jest liryzmem free jazzowych melodii lat 60. (m.in. Ornette Colemanem czy Pharoah Sandersem) oraz powtarzalnością motywów zarówno w warstwie brzmieniowej, jak i rytmicznej. Wspólnie artyści stworzyli wybuchowy album
pełen szlachetności.
To żywiołowa poezja pełna gładkich krzywizn, barokowa konstrukcja, której tysiąc aspektów fascynuje słuchacza od pierwszego przesłuchania.
Zespół wystąpi w składzie:
Clement Janinet – skrzypce, kompozycje
Hugues Mayot – klarnet basowy, saksofon tenorowy
Joachim Florent – kontrabas
Emmanuel Scarpa – perkusja
Jerzy Małek Intl Quintet
Trębacz, producent i nauczyciel akademicki na Akademii Muzycznej w Gdańsku, urodzony w Elblągu w 1978 roku. W swojej twórczości nieustannie poszerza horyzonty pod względem harmonii i melodii, dodając do kompozycji elementy
rytmiczne inspirowane
współczesnymi dźwiękami.
Jerzy Małek rozpoczął naukę gry na trąbce w wieku 13 lat, po wstąpieniu do lokalnej orkiestry dętej. Rozpoczął gruntowną edukację w szkole muzycznej w Elblągu i kontynuował jako student Wydziału Jazzu i Muzyki Współczesnej w Akademii
Muzycznej w
Katowicach, którą ukończył z wyróżnieniem.
Zdobył wiele nagród i wyróżnień jako solista, lider i kompozytor m.in. Grand Prix na Jazz and Blues Musical Contest w Gdyni (1998), International Jazz Contest Katowice (2000), "Klucz do Kariery” podczas Pomorskiej Jesieni Jazzowej 1999,
jako lider otrzymał
również nagrodę Grand Prix na krakowskim Jazz Juniors (1999), gdzie uznany został za najlepszego solistę. Małek brał także udział w prestiżowym konkursie Jazz Struggle Szczecin 2004 wraz z muzykami z USA i Europy, gdzie zajął trzecie
miejsce, zaś szefem
jury był wówczas legendarny saksofonista Billy Harper.
Indywidualny, rozpoznawalny styl muzyczny wypracował nie tylko w trakcie studiów, ale też współpracując z wieloma polskimi ikonami jazzowymi, takimi jak Michał Urbaniak, Wojciech Karolak, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Tomasz
Szukalski, Jan
Ptaszyn Wróblewski, Stanisław Soyka, Henryk Miśkiewicz czy Leszek Kułakowski oraz wielkimi, międzynarodowymi artystami, m.in. Marią Schneider, Garym Bartzem, Billym Harperem, Alem Mcdowellem, Stevem Loganem czy Andym
Middletonem.
Od prawie 20 lat tworzy własne projekty artystyczne, jego albumy cenione są przez fanów i krytyków. Oprócz działalności jazzowej ma na swoim koncie tworzenie muzyki teatralnej i filmowej. Dowodem uznania branży jest między innymi
przyznanie Małkowi
dwóch Fryderyków 2012 w kategoriach Najlepszy Kompozytor/Aranżer oraz Najlepszy Muzyk Jazzowy.
Podczas koncertu na Letniej Akademii Jazzu Jerzy Małek wystąpi ze swoim wyjątkowym projektem International Sextet, w którym oprócz polskich jazzmanów: pianisty Piotra Wyleżoła, saksofonisty Radka Nowickiego, kontrabasisty Sławomira
Kurkiewicza oraz
perkusisty Sebastiana Frankiewicza wystąpi gość specjalny z USA – wybitny saksofonista Andy Middleton.
Andy Middleton – choć pochodzi z Nowego Jorku, gdzie przez blisko 20 lat. współtworzył tamtejszą scenę jazzową, stanowi obecnie jednego z czołowych saksofonistów europejskich. Aranżer i kompozytor, wykładowca wiedeńskiego uniwersytetu
muzycznego.
Jego charakterystyczna, pełna ekspresji twórczość zakorzeniona jest w amerykańskim i europejskim jazzie, muzyce klasycznej oraz etnicznej. Middleton występował i nagrywał z takimi tuzami, jak Lionel Hampton, Joey Calderazzo, Ralph
Towner, Maria Schneider
oraz polskimi muzykami, m.in. Piotrem Wojtasikiem czy Adamem Kowalewskim.
___________________________________________________________________________
15.08.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - JACHNA, MAZURKIEWICZ, BUHL / JOE MCPHEE & MIKOŁAJ TRZASKA TRIO
Jachna/Mazurkiewicz/Buhl
W pierwszej części wieczoru na naszej scenie pojawi się trio w składzie Wojciech Jachna (trąbka, elektronika), Jacek Mazurkiewicz (kontrabas, elektronika) oraz Jacek Buhl (perkusja).
Wojciech Jachna i Jacek Buhl to muzycy związani z niezależną sceną bydgoską. Artyści regularnie nagrywali w duecie aż do momentu, kiedy współpracę zaproponował im kontrabasista Jacek Mazurkiewicz. Przy okazji pracy nad pierwszą,
świetnie przyjętą
wspólną płytą „Dźwięki ukryte” muzycy zrozumieli, że nadają na podobnych falach: chętnie improwizują, topią dźwięki instrumentów w elektronicznych pogłosach oraz szukają ciekawych akustycznie przestrzeni. Drugi album tria zatytułowany
„God’s Body”
zarejestrowano w czerwcu 2017 roku w łódzkiej Fabryce Sztuki. Czas, jaki minął od nagrania i wydania pierwszego albumu, trio pracowicie spożytkowało na koncertowanie w całym kraju co też wpłynęło na większe interakcje muzyczne między
artystami. Na
„God’s Body” pełne niuansów i detali kompozycje zanurzone są w ambientowych tłach i powłóczystych dźwiękach kontrabasu.
Wojciech Jachna – trębacz i improwizator, w czasach yassowego szaleństwa grał na perkusji w kultowej grupie Trytony. Dał się poznać dekadę później występując m.in. w popularnym zespole Contemporary Noise Quintet, a także Sing Sing
Penelope czy w
reggae’owej grupie Dubska. Współpracował z wieloma wybitnymi polskimi artystami, między innymi z Markiem Kądzielą, Irkiem Wolnickim czy legendą sceny awangardowej i improwizowanej – Andrzejem Przybielskim.
Jacek Mazurkiewicz – kontrabasista i kompozytor, który w swojej twórczości nie ogranicza się do jednego gatunku muzycznego i wciąż poszukuje nowych brzmień. Swoje dźwięki składa w całość bazując na wrażeniach emocjonalnych i pulsie,
łącząc akustykę z
elektroniką. Współpracuje nie tylko z Jachną i Buhlem, ale również z Mikołajem Trzaską, Andrzejem Przybielskim, Danielem Levinem, Stanisławem Soyką czy Robem Brownem, a także współtworzy różnorodne projekty muzyczne, m.in. 3FoNIA,
Modular String
Trio czy Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego. Zajmuje się udźwiękowieniem, komponowaniem i produkcją muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe i muzyczne.
Jacek Buhl – urodzony w 1965 roku perkusista jazzowy, który związany był z bydgoskim klubem Mózg. Grę na bębnach rozpoczynał w zespole Variete, a następnie grał w kilku ważnych dla tzw. sceny jassowej i postjassowej formacjach –
Trytony, Syfon, Spejs,
The Cyclist. Współtworzy takie składy, jak: Alameda 5, duet Jachna/Buhl, Jaząbu, Glabulator. Tworzy także muzykę do filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych.
Joe McPhee & Mikołaj Trzaska Trio
Trio Mikołaja Trzaski z gościnnym udziałem legendy jazzu Joego McPhee to dawka mocnego, strukturalnego free jazzu i nie lada wydarzenie dla wszystkich melomanów, które obowiązkowo należy zapisać w kalendarzu.
Jeden z najwybitniejszych jazzmanów naszych czasów, Joe McPhee, do dzisiaj urzeka niezwykłą osobowością i emocjonalnością swoich kompozycji. Amerykański multiinstrumentalista jazzowy, kompozytor, improwizator, teoretyk i poeta ceniony
na całym
świecie. Choć, co ciekawe, do lat 90. bardziej niż w Ameryce popularny był w Europie, a w ojczyźnie zrobiło się o nim głośniej nieco później za sprawą albumu „As Serious As Your Life” wydanego w 1996 roku. Urodził się w Miami na Florydzie w
1939 roku. Był
muzycznym samoukiem: w wieku ośmiu lat zaczął grać na trąbce, na saksofonie w wieku 32 lat, po poznaniu muzyki Johna Coltrane'a, Alberta Aylera i Ornette'a Colemana. Zadebiutował w 1967 roku pojawiając się na płycie Clifforda Thorntona
zatytułowanym
„Freedom and Unity”. McPhee ma na swoim koncie pokaźną dyskografię, współpracował z największymi artystami zarówno sceny jazzowej, popularnej, jak i awangardowej. Koncertował w prestiżowych salach koncertowych. Był liderem
awangardowego Trio X (z
Dominicem Duvalem i Jayem Rosenem), prowadził grupę do której zapraszał wybitnych awangardzistów spod znaku organizacji AACM (np. Josepha Jarmana, Sunny’ego Murraya). Współpracował i nagrywał z najlepszymi: Jimmym Giuffrem,
Billem Stewartem,
Raymondem Boni, Anthonym Coxem, Charlesem Moffettem, Evanem Parkerem i wieloma innymi. W 2005 roku McPhee otrzymał nagrodę Resounding Vision Award od organizacji Nameless Sound. Był postrzegany jako awangardzista jazzu,
którego chętnie
zapraszano do ultranowoczesnych projektów wybitnych innowatorów: grał z trębaczem Cliffordem Thorntonem, Donem Cherrym czy legendarną Jazz Composers Orchestra. Od zawsze prezentował niezwykle nowatorskie podejście do tradycji
jazzowych. Od
końca lat 60. do chwili obecnej najbardziej znany jest z wykonywania free jazzu.
Mikołaj Trzaska to uznany saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor, autor muzyki do spektakli teatralnych oraz filmów, szczególną współpracę nawiązał z reżyserem Wojciechem Smarzowskim. Jest uważany za ikonę jazzowej awangardy w
Polsce. Choć
studiował malarstwo na gdańskim ASP, to fascynacja jazzem lat sześćdziesiątych (szczególnie muzyką Johna Coltrane'a i Ornette'a Colemana) pchnęła go do samodzielnej nauki gry na saksofonie altowym. Wkrótce potem dołączył do zespołu
Tymona
Tymańskiego „Sni Sredstvom Za Uklanianie". Grupa ta stanowiła zalążek późniejszego największego fermentu w polskim jazzie przełomu lat 80. i 90. i jeden z głównych filarów sceny yassowej, mowa oczywiście o kultowym zespole Miłość,
którego Trzaska był
współzałożycielem i saksofonistą. W 1993 roku założył zespół Łoskot, rok później z Ryszardem Tymańskim rockowo-jazzowy duet Masło. Swoją pierwszą solową płytę zatytułowaną „Cześć, Cześć, Cześć” wydał w 1995 roku. Koncertował z
wieloma osobistościami
europejskiej i amerykańskiej, a także polskiej sceny awangardowej, znany jest ze współpracy m.in. z Marcinem Świetlickim i grupą Świetliki, czy Robertem Brylewskim. Z Joem McPhee spotkali się jesienią 2006 roku, nawiązując wtedy
współpracę i nagrywając
(wraz z Jayem Rosenem) album „Intimate conversations”. W 2007 roku Trzaska zagrał wspólną trasę koncertową z Trio X. W swoich podróżach muzycznych za cel obrał sobie poszukiwanie wspólnego mianownika między muzyką żydowską i
współczesną.
Podczas koncertu w Wytwórni na scenie oprócz Mikołaja Trzaski i Joe’a McPhee zobaczymy także perkusistę Klausa Kugela oraz kontrabasistę Marka Tokara. Zespół zaprezentuje program, w którym podstawę do improwizacji tworzą kompozycje
wszystkich
muzyków. Kwartet Trzaska/McPhee/Tokar/Kugel jest z pewnością interesującym zjawiskiem muzycznym, prezentującym publiczności zderzenie kilku kultur we współczesnej muzyce improwizowanej. To bezkompromisowe, żarliwe free, ale
muzyka jest tu bardziej
skupiona, struktury bardziej przestrzenne, abstrakcyjne i bogatsze sonorystycznie.
___________________________________________________________________________
22.08.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - RACZKOWSKI & KOSTKA DUO / MARCIN WASILEWSKI TRIO
Raczkowski & Kostka Duo
Raczkowski & Kostka Duo to kolejni młodzi artyści, którzy pierwsze kroki na wielkiej scenie stawiali podczas poprzednich edycji Letniej Akademii Jazzu w ramach INTL Jazz Platform. Tym razem jednak staną w światłach jupiterów już nie jako
uczestnicy
warsztatów, a muzycy odnoszący coraz większe sukcesy na polskiej scenie jazzowej.
Franciszek Raczkowski jest pianistą wrażliwym na każdy detal. Impresjonista, improwizator, w niezwykły sposób wplatający w swój język improwizacji klasyczną pianistykę. Jego grę można usłyszeć na kilku różnorodnych stylistycznie albumach
(m. in. „Time”
Przemka Kleczkowskiego) oraz w muzyce zespołów Vibe Quartet, Follow Dices, z którymi zdobył wiele nagród. Jest laureatem VIII Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Jego debiutancki album (Franciszek
Raczkowski Trio
„Apprentice”, wydawnictwo ForTune) zyskał wiele przychylnych opinii w środowisku muzycznym, a sam Jan Ptaszyn Wróblewski stwierdził, że to muzyka z wielkimi nadziejami na przyszłość.
Mikołaj Kostka to esteta skrzypcowego brzmienia. Kompozytor i eksperymentator balansujący między wirtuozerską zadziornością, a minimalistyczno-ascetyczną przestrzenią bliską ciszy. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Jest liderem
formacji Follow Dices.
Minimalistyczna faktura duetu Raczkowski & Kostka stanowi przestrzeń dla intymnego, muzycznego dialogu. Brzmienia nie ograniczają się jedynie do współczesnego, akustycznego jazzu, lecz zawierają także elementy muzyki nowej. Rdzeniem
tego spotkania
jest absolutne otwarcie się na „tu i teraz” improwizacji, nawiązujące niejako do Cage’owskiego idiomu przypadkowości w muzyce. W maju 2018 roku nakładem niezależnej wytwórni SJ Records duet wydał debiutancką płytę zatytułowaną „Duo”,
na którą złożyło
się 12 kompozycji w melancholijnej tonacji nawiązującej do postromantycznej i postludowej polskiej tradycji. Słuchacze znajdą tu również odwołania do korzennych, bluesowych tradycji amerykańskich i nawiązania do twórczości kompozytora
Johna Cage’a.
Marcin Wasilewski Trio
Znane na całym świecie wybitne polskie trio jazzowe przyjedzie do Łodzi na Letnią Akademię Jazzu! Niekwestionowane gwiazdy rodzimej estrady jazzu: pianista Marcin Wasilewski, kontrabasista Sławek Kurkiewicz i perkusista Michał Miśkiewicz
tworzący Marcin
Wasilewski Trio w 2019 roku świętują 25-lecie artystycznej współpracy. I choć muzyczną metryką wchodzą w wiek późno młodzieńczy, to pod względem artystycznym nie muszą już nikomu udowadniać swojej dojrzałości, która podczas
ćwierćwiecza wspólnego
stania na scenie dorównywała tym najbardziej doświadczonym, wiekowym mistrzom, nie tracąc nic ze swojej witalności.
Kolejna znacząca rocznica to 50. rocznica śmierci Krzysztofa Komedy, przypadająca również na ten rok. Pamiętamy, że to właśnie muzycy Marcin Wasilewski Trio (w swoim pierwotnym wcieleniu pod nazwą Simple Acoustic Trio) jako pierwsi od
śmierci Krzysztofa
Komedy jazzmani polscy sięgnęli po muzykę Mistrza na swojej debiutanckiej płycie zatytułowanej „Komeda” (1995).
Jubileusz ćwierćwiecza współpracy muzyków przypada na moment szczególny w ich karierze. Muzycy mający już własny bogaty dorobek płytowy oraz liczne kooperacje z gwiazdami światowego jazzu – w Trio (Charles Lloyd, Joe Lovano, Nils
Petter Molvaer) czy
osobno (Branford Marsalis, Jan Garbarek, Manu Katche, Al Foster, Arild Andersen i wielu innych) znajdują się w ewidentnie wzrastającym momencie swojej kariery. Trio jest niekwestionowaną gwiazdą polskiego jazzu, międzynarodowi krytycy od
lat uznają je za
jedną z najwybitniejszych i najbardziej unikalnych formacji jazzowych swojego pokolenia. Swoją wierną publiczność mają na całym świecie, dlatego ten rok otworzyli koncertami w Japonii i Korei. Ich najnowszy album koncertowy „Live” wydany
dla ECM Records
(2018) zbiera znakomite recenzje w Polsce i zagranicą. Pojawił się też na 15. miejscu na liście albumów jazzowych Billboardu dzieląc zestawienie ze zwycięskim duetem Diana Krall & Tonny Bennett oraz innymi jazzowymi gigantami, takimi jak
John Coltrane,
Wayne Shorter i Louis Armstrong.
Lider tria, Marcin Wasilewski – pianista i kompozytor, podziwiany przez publiczność za niezwykłą świadomość muzyczną i dbałość o dźwięk oraz ogromny talent w kreowaniu dramaturgii swoich kompozycji, dwukrotnie (w 2011 i 2015 roku)
pojawiał się jako
"wschodząca gwiazda" fortepianu w najważniejszym dorocznym plebiscycie międzynarodowych krytyków na świecie, kultowego magazynu Down Beat (Down Beat Annual International Critics Poll).
___________________________________________________________________________
29.08.2019 GODZ. 19:00 (CZWARTEK)
12. LAJ - SWINGING WITH SINATRA – JAREK WIST & KRZYSZTOF HERDZIN BIG BAND
Projekt Sinatra/Jarek Wist & Herdzin Big Band poświęcony Frankowi Sinatrze, jednemu z najbardziej popularnych, najczęściej rozpoznawalnych wokalistów na świecie, jest połączeniem swingowych rytmów, poruszającego śpiewu i nowatorskich
aranżacji, a także
zabawnych dialogów i dykteryjek z życia artysty. To właśnie on wybrzmi na zakończenie 12. edycji Letniej Akademii Jazzu!
Wszystko zaczęło się od pomysłu wokalisty Jarka Wista, by w otoczeniu big bandu zaśpiewać na nowo szlagiery Sinatry. Opracowania nowych aranżacji podjął się Krzysztof Herdzin, a do współpracy zaprosił kolegów stanowiących czołówkę
polskich scen
muzycznych. Przygotowanie spektaklu wymagało od wszystkich uczestników wytężonej, wielomiesięcznej pracy. W efekcie stworzono koncert na poziomie, jaki rzadko można usłyszeć na polskich i europejskich estradach.
Podczas koncertu wybrzmią doskonale znane publiczności utwory – między innymi „New York”, „Fly me to the Moon”, „Love and Marriage”, „Mack the Knife” czy „My Way”. Wszystkie oczywiście w nowatorskich aranżacjach Herdzina oraz w
brawurowym
wykonaniu Jarka Wista z udziałem 17-osobowego big bandu. Niespełna dwugodzinne show przyciąga zarówno miłośników swingu i fanów Franka Sinatry, jak i wszystkich, którzy w koncertach poszukują nie tylko doskonałego dźwięku, ale
również pełnego pasji
zaangażowania artystów.
KRZYSZTOF HERDZIN to artysta, który jako jeden z nielicznych w Polsce z powodzeniem godzi intensywną działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej oraz popowej zarówno jako kompozytor muzyki współczesnej i muzyki do reklam,
orkiestrator oraz
aranżer muzyki filmowej, dyrygent symfoniczny, szef muzyczny wielu musicali (m.in. w Teatrze Stu w Krakowie, warszawskim Teatrze Roma czy łódzkim Teatrze Muzycznym), jak i pianista jazzowy, kameralista, autor piosenek, producent płyt i
wykładowca
akademicki. W latach 90. grał w kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego, przez 6 lat był pianistą kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, a w latach 2002-2012 występował w duecie z Edytą Geppert. Od kilku lat ściśle współpracuje z Anną Marią
Jopek. Prowadzi
także własne trio akustyczne (Herdzin/ Kubiszyn/ Konrad) i własny Big Band. Aktywnie współpracował z prawie wszystkimi największymi polskimi gwiazdami.
W jego muzycznym dorobku znajdują się nagrania muzyki kameralnej dla Bayerische Rundfunk w Monachium. Jako pierwszy polski kompozytor nagrywał płyty w słynnym londyńskim Abbey Road Studio z udziałem orkiestry Academy Of St
Martin In The Fields.
Współpracował także z kwartetem Camerata i Royal String Quartet. Jest autorem orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Finding Neverland” nagrodzonej Oscarem w 2005 roku. Na swoim koncie posiada 17 Złotych i 4 Platynowe Płyty
dla Aranżera. W
2015 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Gloria Artis”, jest też m.in. laureatem Fryderyka 2012 (Jazzowy Kompozytor / Aranżer Roku) czy Nagrody Programu Trzeciego – Mateusze Trójki 2014 (w kategorii „Całokształt”).
JAREK WIST jest wokalistą, którego możliwości wokalne znacznie przekraczają trendy, do których przywykła polska publiczność. Śpiewa tak, jak niewielu potrafi i to, o czym wielu zapomina. Jest jednym z najlepszych wokalistów swingowych,
wprowadził na
scenę zapomniany już retro-pop, przypominając to, co w muzyce najważniejsze i najlepsze.
Karierę rozpoczął wygraną w Szansie na sukces, a w 2007 roku odebrał swojego pierwszego Fryderyka za piosenkę „Między słowami”. Na scenie występuje jako solista najciekawszych projektów rozrywkowych. Od lat koncertuje ze znakomitą
orkiestrą Zygmunta
Kukli – Kukla Band. Wydał dwa solowe albumy studyjne. Jarek Wist jest autorem większości swoich utworów, nieustannie gromadzi inspiracje i tworzy kompozycje.
Brak komentarzy