CPK to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. Część kolejowa Programu CPK zakłada budowę 1600 km
nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
Nowa trasa umożliwi osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Po uwzględnieniu czasu postoju na CPK, w sumie daje to mniej niż 45 minut podróży między Warszawą i Łodzią. To ważny element szerokiego projektu, który zakłada budowę 1600 km nowych linii kolejowych prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność (CPK) i Warszawy oraz łączących różne regiony Polski.
W poniedziałek 10 lutego rozpoczęły się konsultacje CPK w sprawie przebiegu szybkiej kolei, które potrwają do 10 marca. Swoje uwagi można zgłosić, oglądając mapy i wypełniając formularz na stronie internetowej www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl.
Przebieg wszystkich kolejowych korytarzy znalazł się w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK, ujawnionym dwa tygodnie temu. Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii.
Największy wpływ na region łódzki będzie miał wpływ budowa korytarza oznaczonego jako nr 9, budowy nowej linii nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań.
Efektem tej budowy będzie przede
wszystkim włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w system transportu kolejowego. Istotnie
skróci się ponadto czas jazdy w relacjach pomiędzy Warszawą, Łodzią i Poznaniem oraz Wrocławiem
(wraz z linią opisaną poniżej), co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego
pomiędzy tymi miastami. Przeniesienie części ruchu z odcinka Warszawa – Poznań istniejącej linii
kolejowej nr 3 zwolni jej przepustowość, stwarzając korzystne warunki do rozwoju ruchu pasażerskiego
regionalnego i towarowego.
wszystkim włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w system transportu kolejowego. Istotnie
skróci się ponadto czas jazdy w relacjach pomiędzy Warszawą, Łodzią i Poznaniem oraz Wrocławiem
(wraz z linią opisaną poniżej), co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego
pomiędzy tymi miastami. Przeniesienie części ruchu z odcinka Warszawa – Poznań istniejącej linii
kolejowej nr 3 zwolni jej przepustowość, stwarzając korzystne warunki do rozwoju ruchu pasażerskiego
regionalnego i towarowego.
Skrócony czas jazdy do Poznania zaowocuje także większą konkurencyjnością transportu kolejowego
na trasach łączących Warszawę, CPK i Łódź ze Szczecinem, Gorzowem Wielkopolskim, Zieloną Górą oraz
miastami w Niemczech.
Nowe linie nr 86 i 87 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny ( również wchodzące w skład korytarza nr 9 ), jako kontynuacja przywołanego powyżej odcinka Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz, stworzą szybkie połączenie Warszawy i Łodzi z Wrocławiem i całym Dolnym Śląskiem. Umożliwią także uruchomienie komunikacji kolejowej do Kępna i Wieruszowa, tworząc atrakcyjne czasowo połączenie zarówno w kierunku wschodnim do Łodzi, CPK oraz Warszawy, jak i zachodnim do Wrocławia.
Brak komentarzy