MATURA
Data publikacji: 2005-04-18
Już dzisiaj rozpoczną się matury. Wiekszość, bo aż ponad 16 i pół tyś. maturzystów z woj. Łodzkiego wybrało jezyk angielski. Na drugim miejscu jest niemiecki, a na trzecim rosyjski. Oprócz tego młodzież będzie zdawać francuski, hiszpański i włoski.
Według nauczycieli nową maturę będzie łatwiej zdać, czyli osiagnąć podstawowy próg 30 %.
Niestety trudno będzie zdać mature bardzo dobrze. Uczniowie mają wiele obaw przed nową maturą, ale nie brakuje optymistów.
Egzaminy ustne nowej matury rozpoczynają się dzisiaj. Egzaminy pisemne zaplanowano na cały maj.
Egzamin maturalny zastąpi dotychczasowy egzamin dojrzałości czyli tzw. starą maturę i wprowadzany będzie od roku 2005 w następujących terminach:
od sesji wiosennej 2004/2005 dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, dla absolwentów 4-letnich szkół średnich dla młodzieży, którzy ukończyli szkołę w poprzednich latach oraz absolwentów oddziałów dwujęzycznych liceów ogólnokształcących, realizujących w tych szkołach naukę w klasie wstępnej, którzy będą mogli dokonać wyboru pomiędzy egzaminem dojrzałości (starą maturą) a egzaminem maturalnym (nową maturą),
od sesji zimowej 2005/2006 dla absolwentów 5-letnich szkół średnich dla młodzieży oraz dla absolwentów oddziałów zbiorczych 4-letnich szkół średnich dla młodzieży,
od sesji zimowej 2006/2007 dla absolwentów trzyletnich techników i szkół równorzędnych dla młodzieży na podbudowie szkoły zasadniczej,
od sesji wiosennej 2007/2008 dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich dla dorosłych.
Egzamin maturalny składa się z części ustnej i z części pisemnej.
Egzamin maturalny nie jest egzaminem obowiązkowym, czyli można do niego nie przystąpić.
Z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu mogą być zwolnieni laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych, także wtedy, gdy przedmiot nie był objęty szkolnym planem nauczania danej szkoły.
Certyfikat językowy nie jest podstawą zwolnienia z egzaminu maturalnego z języka obcego.
Egzamin maturalny dla absolwentów klas dwujęzycznych z danym językiem jako wykładowym składa się dwóch części:
sprawdzającej wiedzę i umiejętności w zakresie danego języka obcego
sprawdzającej wiedzę i umiejętności w zakresie wybranego przez absolwenta przedmiotu (ta część egzaminu przeprowadzana jest w języku polskim i obcym).
Egzamin maturalny dla osób niesłyszących przeprowadzany jest w oparciu o arkusze egzaminacyjne dostosowane do standardów wymagań egzaminacyjnych dla osób z tego typu dysfunkcją.
Egzamin maturalny dla osób niewidomych przeprowadzany jest w oparciu o zestawy (egzamin ustny) i arkusze egzaminacyjne (egzamin pisemny) dostosowane do możliwości osób z tego typu dysfunkcją.
Egzamin maturalny przeprowadzany jest przez okręgowe komisje egzaminacyjne dwa razy w ciągu roku szkolnego: w sesji zimowej i wiosennej. Harmonogram przeprowadzania egzaminu maturalnego ustala dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i ogłasza go na stronie internetowej CKE, nie później niż 4 miesiące przed terminem egzaminu.
Zdający przystępują do egzaminu maturalnego w szkole, którą ukończyli. W sytuacjach szczególnych egzamin maturalny może być przeprowadzony w innej placówce, wskazanej przez właściwą okręgową komisję egzaminacyjną.
Za zorganizowanie i przebieg egzaminu maturalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
Część ustną egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów przeprowadzają przedmiotowe zespoły egzaminacyjne.
W skład przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego wchodzi:
przewodniczący, będący egzaminatorem okręgowej komisji egzaminacyjnej wpisany do ewidencji,
co najmniej dwaj nauczyciele danego przedmiotu - jako członkowie - przy czym przynajmniej jeden powinien być zatrudniony w innej szkole lub placówce.
Do przeprowadzenia części pisemnej egzaminu maturalnego przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg egzaminu maturalnego w poszczególnych salach oraz przewodniczących tych zespołów. Co najmniej jeden nauczyciel w tym zespole powinien być zatrudniony w innej szkole lub w placówce, wskazanej przez dyrektora komisji okręgowej. W skład zespołu nadzorującego nie mogą wchodzić nauczyciele danego przedmiotu oraz wychowawcy zdających.
Część ustna egzaminu jest oceniana w szkole przez przedmiotowy zespół egzaminacyjny.
Część pisemna egzaminu jest oceniana przez egzaminatorów powołanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.
Wyniki egzaminu ustnego i pisemnego wyrażone są w skali procentowej.
Wynik części ustnej egzaminu ustalają przedmiotowe zespoły egzaminacyjne, stosując opublikowane w informatorze przedmiotowym kryteria, jednakowe w całym kraju. Wynik ustalony przez przedmiotowy zespół egzaminacyjny jest ostateczny.
Wynik części pisemnej egzaminu ustala komisja okręgowa na podstawie ocenionych przez egzaminatorów arkuszy egzaminacyjnych. Egzaminatorzy oceniają arkusze według kryteriów jednakowych w całym kraju. Wynik części pisemnej egzaminu maturalnego ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
Aby zdać egzamin maturalny należy uzyskać:
co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania z każdego ze zdawanych przedmiotów obowiązkowych w części ustnej,
co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania na poziomie podstawowym z każdego z przedmiotów zdawanych jako obowiązkowe w części pisemnej.
Wyniki egzaminu pisemnego z przedmiotów obowiązkowych zdawanych na poziomie rozszerzonym oraz z przedmiotów dodatkowych nie mają wpływu na zdanie egzaminu w tej części, ale wyniki z przedmiotów dodatkowych wpisuje się na świadectwie dojrzałości.
Niezdanie egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów w części ustnej nie stanowi przeszkody w zdawaniu egzaminu maturalnego w części pisemnej.
Absolwenci, którzy zdadzą egzamin maturalny otrzymają świadectwo dojrzałości.
Brak komentarzy