Krótko Mówiąc: Po Holendersku
Data publikacji: 2006-04-24
Seanse:
ANIMACJA (70’)
Sad Dog reż. Ckoe, 2005, 2’
Pies próbuje zaprzyjaźnić się z gołębiem. Bardzo się stara, udaje mu się nawet pofrunąć. Ale cena jaką będzie musiał za to zapłacić jest zbyt wysoka, a rezultat - w efekcie - mało satysfakcjonujący.
Bek / Dziób
reż. L. Braune, 2004, 12’
Przejmująca opowieść o dziewczynce, mającej skrzydła zamiast rąk i dziób zamiast ust, która ucieka przed smutną rzeczywistością cyrkowego świata w którym przyszło jej żyć.
Drifters from Outer Space
reż. N. Mühlenbruch, 2004, 6’
Ziemię nawiedzają tajemniczy harcerze z Kosmosu, których celem jest zbawienie świata w rytmie techno.
Jona / Tomberry
reż. Rosta, 2005, 12’
Bohater filmu, Diddybob podąża za tajemniczym białym światłem, odbitym w lustrze, które przyjdzie mu rozbić. Szybkie tempo i wysmakowane techniki animacyjne. Wizualnie film wygląda jak wspólne dzieło braci Quay i Tima Burtona.
2D or not 2D
reż. P. Driessen, 2003, 17’
Historia niekompatybilnej miłości, której bohaterowie nie mogą się spotkać, bo żyją w różnych (dosłownie) wymiarach. Bardzo śmieszny film najbardziej utytułowanego i najsłynniejszego holenderskiego twórcy animacji.
Petting Bunny
reż. L. Jong, 2004, 2’
Przewrotna historyjka o króliczku, który nie dał sobą pomiatać.
Mirror Mirror / Lustro lustro
reż. A. Setola, 2004, 5’
Abstrakcyjna animacja dotycząca tworzenia i transformacji, stworzona przy wykorzystaniu analogowych efektów specjalnych.
Tweeluik (Dutch Light, Nymphaion)
reż. J. Vonk, 2004, 12’
Animowany dyptyk w duchu Brakhage’a. Próba odpowiedzi na pytanie: co dzieje się pomiędzy pojedynczymi klatkami filmu?
Dutch light / Holenderskie światło jest hołdem złożonym źródłom światła a Nymphaion odnosi się do źródeł które tryskają z ciemności.
Warning Petroleum Pipeline
real. J. v. Nuenen, 2004, 5’
Pustynny pejzaż powoli przekształca się w futurystyczny, zindustrializowany krajobraz. Tajemnicze maszyny nieustannie pączkują, rytmicznie tworząc kolejne, coraz bardziej skomplikowane kombinacje.
XXX Amsterdam - Martha Colburn, 4’
Delire Chinois - Christine van Doesburgh, 4’
Poemat wizualny oparty na liście zakupów napisanej po chińsku. Kluski zmieniają się w wąs dymu, szczypiorek w łzy. Plaster korzenia lotosu jest okiem a grzyb wybuchem.
PROGRAM II - FABUŁA (78’)
The General
reż. S. Tjallingii, 2004, 3’
Druzgocąca satyra na militaryzm i wojenne nastroje, które opanowały USA po 11 września 2001, z nawiązaniem do chaplinowskiego Dyktatora.
League of Legends
reż. J. Elmont, 2004, 12’
Rozpoczyna się efektowna rywalizacja między dwoma wirtuozami piłki. Tylko jeden z nich ma szansę stać się legendą futbolu...
11:59
reż. J. Kramer, 2004, 10’
Dziesięć minut z życia arabskiego nastolatka. Już zdecydował, nic nie odwiedzie go od przeprowadzenia "akcji".
Alice
reż. C. Jansen, 2004, 12’
Ciekawość bierze górę i Alicja decyduje się sprawdzić, dokąd pojechał samochód z tajemniczym pakunkiem. Na stacji benzynowej okazuje się, że sprawy wyglądają zupełnie inaczej, niż mogłoby się wydawać...
Boy meets girl stories: Obstinate Persistence
reż. M. d. Cloe, 2004, 3’ - poetycka impresja o miłości.
Boy meets girl stories: Waiting
reż. M. d. Cloe, 2004, 3’ - Chłopak czeka na dziewczynę. Ale to nie jest zwykła randka...
Flight of the Imagination
reż. B. Conen, 2003, 15’
Film przypomina zapomnianą dziś profesję narratora niemych filmów. W starym kinie mogą się zdarzyć różne dziwne rzeczy...
Dream Trace
- Tonny Vijzelman, 9’
Śniąc o lepszej przyszłości, para młodych Chińczyków kocha się namiętnie. Piękne zdjęcia, scena umieszczona w niezdefiniowanej przestrzeni, film pokazuje, że sen może być bardziej rzeczywisty niż życie.
Harry’s Premiere
- Julia Kasier, 13’
Kinooperator nie powinien martwić się o nic poza techniczną jakością projekcji. Jednak kiedy Harry dostrzega wśród widzów dziewczynę ze swoich snów, zapomina o obowiązkach i odpływa w inną rzeczywistość.
Paper Eater
- Simone van Dusseldorp, 9’
Fow, adoptowany chłopiec, który nie mówi po holendersku, chce nawiązać kontakt z dziećmi z sąsiedztwa. Przypadkiem zauważa, że może mówić tym językiem po zjedzeniu kawałków tekstu. Niestety, powtarza dosłownie zdania, które zjada z książek i broszur.
Program III - DOKUMENT (100’)
Cowboys in Kosovo
- Corinne van Egeraat, 25’
Film o różnicy między zabawkowym i prawdziwym pistoletem. Pięciu mężczyzn z małej wioski w Kosowie bawi się w kowbojów, a następnie porównuje zabawę do doświadczeń z wojny.
Ostrako
reż. H. Muller, 2004, 5’
Niezwykły eksperymentalny dokument nakręcony w całości z masztu statku płynącego Kanałem Morza Północnego. Pojedyncze długie ujęcie z wysokości piętnastu metrów tworzy wrażenie zawieszenia w przestrzeni wysoko ponad wodą.
Don’t catch my face
reż. C. v. Hees, 2005, 33’
Piasek, morze, wiatr i chmury - czyli przeciętny dzień na plaży pod Rotterdamem. Tuż obok ogromne statki wpływają do portu, a tu - w ubraniu lub bez, obok siebie leżą najróżniejsi, zwykli i niezwykli ludzie: młodzi, starzy, grubi, chudzi, czarni i biali.
Tabbir
, reż. L. Wentink, 2004, 12’
Tabbir czytany wstecz to rabbit - czyli królik. Niezwykła, opowiedziana od tyłu, niewesoła opowieść o futrzakach.
Allotment
, reż. B. v. Lieshout, 2003, 24’
Poetycki dokument poświęcony rzadko zauważanemu fenomenowi miejskiej przestrzeni - ogródkom działkowym, wciśniętym między tereny fabryczne, tory kolejowe i autostrady, które ujawniają cała swoją niezwykłość na tle zmieniających się pór roku.
Program IV - EKSPERYMENTALNE (98’)
Victory Boogie Woogie
reż. N. v. Kampen, 2004, 8’
Film - tak formalnie, jak i treściowo - odnosi się do ostatniego, niedokończonego obrazu Pieta Mondriana, który wieścił nowy sposób myślenia. Autorce udało się sfilmować w Nowym Jorku praktyczne efekty tego nowego myślowego porządku
Glamour Girls, 2004, 2’ / Kaltes Klares Wasser, 2004, 3’, reż. H. Scheurwater,
Voyeurystyczne, obsesyjne, naładowane perwersyjną erotyką sceny rozgrywające się w różnych pokojach pustego apartamentu. Chłód przestrzeni koresponduje z wystudiowanymi pozami modelek. Osamotnienie postaci podkreśla jeszcze mroczny soundtrack w wykonaniu Chicks on Speed.
Marsa Abu Galawa
reż. G. Holthuis, 2004, 13’
Oszałamiająco szybki montaż podwodnych ujęć z Morza Czerwonego zestawiony z muzyką słynnego egipskiego artysty Abdel Basset Hammouda.
Rimbaud in Amsterdam
real. D. Tuinder, 2004, 6’
Film nakręcony ukrytą kamerą na ulicach Amsterdamu. Jakiś chłopak próbuje pomóc drugiemu, pijanemu w sztok. Po chwili dołączają do niego następni. A może jestesmy świadkami napadu?
Sonatina
- eddie d, 2004, 2’
Eksperyment polegający na totalnej dekonstrukcji języka. Audiowizualny scratching sprawia, że telewizyjna wypowiedź polityka zmienia się w kompozycję muzyczną, a wyraźna dykcja zyskuje dodatkowe walory.
Reimerswaal
, reż. C. v. Gool, 2004, 8’
Film o zbrodni w afekcie, rozegrany w całości pod wodą i oparty na wierszu pod tym samym tytule autorstwa Gerrit Achterberg. Podwodny balet na najwyższym poziomie.
Jinx
- K. Doing, 2005, 9’
Jinx oznacza złego ducha lub sytuację bez wyjścia. W tym krótkim tanecznym filmie, tytułowy "dźinks" okazuje się silniejszy od dwóch zachwycających kobiet, które niszczą się wzajemnie mimo silnych łączących je więzi.
Number three
, Guido van der Werve, dance 10’30"
Osiem dziewcząt w sukniach balowych ponad głowami klientów baru z chińszczyzną; przejeżdżające samochody i samotna tancerka na pustej drodze, czekają na nieuniknione.
Hoella Loop
- Fred Pelon, 6’
Słoneczne popołudnie w Amsterdamie. Kobieta krząta się w ogródku. Film zawiera materiały edukacyjne.
Calling 911
- Jan de Briun, 6’
Film, który jest częścią projektu In America, próbuje dotrzeć do prawdy kryjącej się za stereotypami na temat Stanów Zjednoczonych. Historia operacji ratunkowej o wymiarze mitycznym sfilmowana w Los Angeles.
Just a minute Yoko
- Bea de Visser, 1’
Konceptualizm erotyczny. Autor wyraża podziw dla filmu Yoko Ono pokazując nieco inaczej pośladki.
Togliatti sonata
- Ine Lamers, 8,36
Impresja na temat utopijnego miasta na Wołdze. Szczątki praojców kryją się pod powierzchnią wody.
Why do I keep going (Forward)
- Martijn Veldhoen, 6’,
Wiatr we włosach na pokładzie statku, albo w pociągu... kiedy krajobraz przesuwa się z dużą prędkością, twoje ciało wie, że poruszasz się w kierunku przyszłości. Ale dlaczego to jest takie przyjemne?
Brak komentarzy