Studium Muzyki Współczesnej
Data publikacji: 2007-01-02
Studium Muzyki Współczesnej to projekt poświęcony muzyce tworzonej po 1950 roku. Współcześni kompozytorzy burzyli ówczesne układy dźwięków i ich parametry. Przewartościowano zarówno pojęcia formy, procesu pracy, jak i rolę kompozytora – zmieniając znaczenie zapisu nutowego oraz funkcję wykonawcy.
Styczniowa edycja Studium poświęcona będzie Karlheinzowi Stockhausenowi (ur. 1928), niemieckiemu kompozytorowi i teoretykowi muzyki. Jego kompozycje z lat 1949-52 ("Spiel" i "Kontra-Punkte") wywołały skandal, a zarazem stały się sztandarowymi dziełami tzw. drugiej awangardy. Klasyką są dziś przestrzenne utwory "Gruppen" i "Carree" na trzy i cztery orkiestry, a także arcydzieła muzyki elektronicznej "Studien" i "Gesang der Jünglinge", zrealizowane w studiu elektronicznym w Kolonii. Lata 60. to eksperymenty z czasem i formą (muzyka na taśmę, muzyka intuitywna z zapisem słownych sugestii dla wykonawców). W latach 70. Stockhausen rozwijał koncepcje komponowania na podstawie "formuł" i "modeli", a od 1977 do 2003 roku realizował monumentalny cykl operowy "Licht", w którym każda z siedmiu oper odpowiada jednemu z dni tygodnia. W ramach studium zaprezentowane zostaną utwory: "Gruppen" na trzy orkiestry, "Zyklus" (1959) na perkusję solo i "Refrain" (1959) dla trzech instrumentalistów. Ponadto wykład i dyskusja.
9 stycznia, wtorek,
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych (AOIA),
Łódź, ul. Zachodnia 54/56
start: 19.00
Brak komentarzy