Pracodawcy zwalniają, ale rzadko pomagają
Data publikacji: 2009-10-04
W trakcie redukcji zatrudnienia firmy ograniczają się do wręczenia wypowiedzeń, rzadko obejmując zwalnianych pracowników programem ochronnym. Jeśli już decydują się na outplacement, to głównie z troski o własny wizerunek – twierdzą użytkownicy serwisu rekrutacyjnego Pracuj.pl.
70% uczestników ankiety, przeprowadzonej przez Pracuj.pl i wirtualne centrum doradztwa w karierze – serwis ArchitekciKariery.pl, twierdzi, że w firmach, w których pracują, lub w firmach ich znajomych, nie są prowadzone żadne działania mające na celu pomoc zwalnianym pracownikom (outplacement). 6 na 10 osób z tej grupy przyznało, że w ogóle nie słyszało o pracodawcach prowadzących takie działania. Co ciekawe, prawie 17% respondentów nie wie w ogóle, na czym tego typu pomoc mogłaby polegać.
Szkolenia i coaching receptą na bezrobocie
Zdaniem użytkowników Pracuj.pl, w przypadku ograniczenia zatrudnienia, najkorzystniejszymi działaniami ze strony pracodawcy byłyby: zapewnienie zwalnianym osobom szkoleń zawodowych (twierdzi tak ponad 65% ankietowanych). Dla znacznej grupy istotne byłyby szkolenia językowe oraz pomoc w przygotowaniu dokumentów rekrutacyjnych (po 38%).
Blisko 45% oczekiwałoby od pracodawcy pomocy w wyszukaniu dostępnych ofert pracy. Taki sam procent liczyłby na spotkanie z trenerem – coachem kariery. Ten wniosek jest o tyle ciekawy, że coaching kariery jest nadal dość wąską i na razie jeszcze rzadko spotykaną specjalizacją.
Wśród innych działań, najczęściej wskazywanych przez respondentów, znalazła się pomoc w znalezieniu nowej pracy lub polecenie pracownika innym pracodawcom, a także zapewnienie pracownikowi odprawy pieniężnej i przygotowanie bardzo dobrych referencji. Tylko 2% zadeklarowało, że nie potrzebuje żadnej pomocy ze strony pracodawcy.
Brak komentarzy