Koncert muzyki dawnej - gdy muzyka była młodsza
Data publikacji: 2009-10-09
Być może wciąż nie wszyscy wiedzą, że Miasto Łódź posiada znakomity zespół muzyki dawnej. Najwyższa już pora, by ten fakt zapadł w świadomość łodzian i nie tylko. Kolejne koncerty cyklu „Gdy muzyka była młodsza” upewniają o tym, że młodość Miasta Łodzi i młodość muzyki dawnej korespondują ze sobą. Było więc pewne, że najlepszy łódzki zespół muzyki dawnej pojawi się na jednym z wieczorów w roli gospodarza. Ten moment nadszedł. Zapraszamy na koncert „Umbraculum”.
Zespół Umbraculum został założony w 2004 przez grupę przyjaciół i absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej na kopiach instrumentów historycznych. Aurę brzmieniową tworzonych przez zeń programów kształtują w głównej mierze różne rodzaje używanych fletów prostych oraz fletu traverso. Ich użycie adekwatne jest do estetyki i stylu wykonywanej muzyki. Według powyższego założenia artystycznego podstawowy repertuar Umbraculum stanowi solowa i kameralna muzyka fletowa z towarzyszeniem basso continuo, jak i niektóre utwory przeznaczone do wykonania na innych instrumentach przetranskrybowane z założeniami barokowej praktyki alternatim, lub nie posiadające ściśle ustalonej obsady instrumentalnej. Skład zespołu często poszerzany jest o osoby grające na innych instrumentach smyczkowych lub dętych, co umożliwia bardziej zróżnicowany kształt programu koncertu i wykonywanie utworów w obsadzie triowej i kwartetowej w różnych konfiguracjach. Z Umbraculum najczęściej współpracują: Olga Maracewicz (flet traverso) i Agnieszka Rychlik (skrzypce barokowe). Umbraculum ciągle poszerza zakres wykonywanych utworów, toteż stara się wykonywać programy różniące się od siebie charakterem czy obsadą, w myśl przyjętej zasady, by nie powtarzać zbyt często tych samych utworów w krótkim odstępie czasowym, nawet podczas koncertów w różnych miejscach. Cel muzyków stanowi dążenie do nadania indywidualnego kształtu programowi każdego koncertu.
Marek Nahajowski (ur. 1979), flecista i teoretyk muzyki. W 1998 roku ukończył PLM w Krośnie w klasie skrzypiec i fletu prostego. Po ukończonych studiach w dziedzinie teorii muzyki (Akademia Muzyczna w Łodzi 2003) został wykładowcą w macierzystej uczelni, gdzie prowadzi przedmioty związane z literaturą i wykonywaniem muzyki dawnej. Muzyką dawną zainteresował się już w szkole średniej, co zaowocowało udziałem w licznych kursach historycznego wykonawstwa muzyki barokowej jak i specjalistycznymi studiami w Goerlitz i we Wrocławiu. Jako flecista współpracował z zespołami Il Tempo,Collegio di Musica Sacra, Musicae Antique Collegium Varsoviense, Ars Cantus, (projekt Musica Rediviva utrwalony na płycie CD Accord). Wspólnie z Joanną Zawilską (dziś Dzidowską) i Łukaszem Prajsnarem założył w 2004 roku zespół Umbraculum.
Olga Maracewicz w 2005 roku ukończyła studia w klasie fletu traverso ad. M. Wojciechowskiej, przy Katedrze Instrumentów Dawnych Akademii Muzycznej w Krakowie.W latach 2002-2005 w ramach współpracy międzyuczelnianej uczestniczyła w zajęciach Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej przy AMFC w Warszawie, prowadzonym przez ad. A. Sapiechę. Wykształcenie uzupełniała udziałem w licznych warsztatach i międzynarodowych kursach mistrzowskich, prowadzonych m. in. przez Nancy Hadden,Lindę Brunmayr-Tutz, Stephena Prestona oraz warsztatach orkiestrowych prowadzonych przez Jacquesa Ogga, Petera Holmana, Simona Standage’a. W czasie studiów otrzymała stypendia na udział w warsztatach, m.in. Dartington International Summer School of Music oraz dwukrotnie reprezentowała rodzimą uczelnię na Festiwalu Muzyki Dawnej w Brezicach (Słowenia).Olga Maracewicz występuje gościnnie z zespołami muzyki dawnej, takimi jak Il Tempo oraz Concerto Polacco. Od 2005 roku jest członkiem zespołu Umbraculum. Olga Maracewicz gra na historycznych fletach poprzecznych – renesansowych, barokowych i klasycznych. Posiada własną kolekcję tych instrumentów.
Joanna Dzidowska (wcześniej Zawilska) ur. w 1979 roku, gra na wiolonczeli od 8 roku życia. Odebrała w tym kierunku gruntowne wykształcenie: ukończyła Państwową Podstawową Szkołę Muzyczną, Państwowe Liceum Muzyczne, a następnie Akademię Muzyczną w Łodzi. Od wielu lat prowadzi bardzo aktywną działalność artystyczną jako członek rozmaitych zespołów kameralnych i orkiestr, koncertując w Polsce i za granicą (m.in. Niemcy, Szwecja, Włochy, Szwajcaria, Japonia). Jej zainteresowania muzyką dawną, szczególnie wieków XVII i XVIII, sięgają II roku studiów na Akademii Muzycznej, kiedy jako współzałożycielka i wiolonczelistka zespołu „La grande langue de la musique” zdobyła m.in. stypendia na prestiżowe europejskie kursy muzyki dawnej w Trondheim (Norwegia), Dartington i Cambridge (Wielka Brytania). Tajniki gry na wiolonczeli barokowej poznaje w dużym stopniu samodzielnie, a także pod okiem doświadczonych muzyków na różnych kursach wykonawczych ( m.in. R. Zipperling, M. Caudle, J. Mason). W 2004 roku założyła z kolegami ze studiów zespół muzyki dawnej „Umbraculum”, którego celem jest rozwinięcie profesjonalnej działalności koncertowej. Artystka od dawna dzieli zainteresowania między wykonawstwo i teorię muzyki, co zaowocowało studiami na tym kierunku w łódzkiej Akademii Muzycznej. Kontynuując studia, prowadzi także działalność naukową, pisząc i publikując okazjonalnie różnego rodzaju teksty o charakterze naukowym lub popularno-naukowym.
Łukasz Prajsnar (ur. 1979) organista i klawesynista. Państwowe Liceum Muzyczne ukończył w Krośnie, a następnie w 2004 roku otrzymał dyplom Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie organów. Brał udział w licznych kursach organowych i klawesynowych w Wilanowie (1996, 1997, 1999, 2000), w Warszawie (1996), w Koszalinie (1997), w Goerlitz (2001). Występował na Festiwalach Muzycznych w Łagiewnikach, w Dobrym Mieście k. Olsztyna, w Inowrocławiu i w Gliwicach. W 1997 roku otrzymał drugą nagrodę (pierwszej nie przyznano) oraz nagrodę specjalną za najlepszą realizację basso continuo na Festiwalu Muzyki Dawnej w Żywcu. W 1998 roku został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii, otrzymał tam także wyróżnienie za najlepszą interpretację utworu organowego kompozytora polskiego. Od 1996 roku współpracuje razem z Markiem Nahajowskim, początkowo pod nazwą Duo barokowe.
(Materiały o zespole i muzykach ze strony internetowej zespołu: www.umbraculum.pl).
Koncert z cyklu ,,Gdy muzyka była młodsza"
pod tytułem ,, O pocieszeniu jakie daje muzyka"
w wykonaniu zespołu muzyki dawnej
UMBRACULUM
w składzie
Marek Nahajowski flety proste barokowe
Olga Maracewicz flet traverso
Joanna Dzidowska wiolonczela barokowa
Łukasz Prajsnar klawesyn
Koncert odbędzie się w klasztorze dominikanów w Łodzi,
przy ul. Zielonej 13 (wejście od Wólczańskiej)
poniedziałek, 9 listopada 2009, godz. 19.30.
Program koncertu
Jean-Christoph Naudot Sonata triowa op. 2 nr 1 (Paris 1726)
Gravement – Allemande – Gravement – Gayment
Giusepe Sammartini Sonata a Fl auto solo (London ok. 1740)
Allegro – Andante – Allegro Assai
Willem de Fesch Sonata triowa op. 12 nr 10 (London 1748)
Largo – Vivace – Adagio – Vivace
Morten Raehs Sonata II a Flauto Traverso (Copenhagen ok. 1748)
Andante – Allegro – Menuetto con variazioni
Georg Philip Telemann Introduzzione a tre (Hamburg 1728)
Grave – Vivace – Andante – Vivace – Xantipe – Lucretia – Corinna – Clelia – Dido
Brak komentarzy