9. Objazdowy Festiwal Filmowy - WATCH DOCS
Data publikacji: 2011-11-20
W Łódzkim Domu
Kultury startuje dziewiąta edycja Objazdowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Tym
razem zobaczymy Prawa Człowieka w Filmie - na przykładzie wybranych obrazów, (m.in.
"Winny z założenia", "Świeże wiśnie" , "Czerwone światło") będziemy mogli przyjrzeć się
różnym rzeczywistościom jakie przeżywają ludzie w ciężkich sytuacjach związanych z
uwarunkowaniami społecznymi, politycznymi czy też szerokością geograficzną.
PROGRAM
---------------------------1 dzień--------------------SYSTEM-----------------------
godz. 16:15 Kapitalizm - nasza ulepszona formuła
- reż. Alexandru Solomon, Rumunia, 2010, 76’
Dwadzieścia lat po egzekucji Nicolae Ceausescu powraca do Bukaresztu, by ze
zdumieniem odkryć, że Rumuni ze wszystkich sił pokochali kapitalizm. Z tym, że nie
wszyscy ze wzajemnością. Alexandru Solomon postanowił przyjrzeć się bliżej rumuńskiej
wersji wolnego rynku, który - jak się okazuje - ma niewiele wspólnego z systemem
kapitalistycznym w rozumieniu człowieka Zachodu.
Trudno pojąć, w jaki sposób reżyserowi udało się przekonać do wystąpienia przed
kamerą największych rumuńskich miliarderów, którzy bez skrępowania ujawniają, jak
zarobili swój pierwszy milion. Rekiny bukareszteńskiej finansjery: Gigi Becali, George
Copos czy Dinu Patriciu, to byli wysocy rangą oficerowie tajnej policji Securitate.
Najwierniejsi pretorianie Ceausescu, świetnie wykształceni i posiadający kontakty na
Zachodzie, już w połowie lat 80. zdawali sobie sprawę z tego, że system chyli się ku
upadkowi.
17:40 Winny z założenia (Nagroda publiczności)
- reż. Roberto Hernandez, Geoffrey Smith, Meksyk, 2009, 90’
"Dlaczego go oskarżam?" - dziwi się pytaniu pani prokurator. I odpowiada z
uśmiechem: "Taką mam pracę". Stawką jest dwadzieścia lat więzienia za morderstwo,
ale sędziego w tym procesie nie interesuje, że dowodów właściwie nie ma, a zeznania
świadków są niewiarygodne. Jose "Tonio" Zuniga został pewnego dnia zgarnięty przez
policję z ulicy i oskarżony o zabójstwo, którego dokonano w innej części
Mexico City. Choć kilka osób widziało go zupełnie gdzie indziej w momencie popełnienia
morderstwa, podczas procesu nie miał żadnych szans na obronę. Nic dziwnego - w tym
sądzie 95% spraw kończy się wyrokami skazującymi, a podejrzany jest z założenia
winny.
godz. 19:20 Kto zabił Wałęsę z Pnom Penh?
- , reż. Bradley Cox, USA, Tajlandia, 2009, 56’
Film Bradleya Coxa (który sam skądinąd został w tym roku postrzelony w Bangkoku w
toku dziennikarskiego śledztwa w innej sprawie) jest rzetelną próbą ujawnienia motywów
i sprawców stojących za politycznym morderstwem "Wałęsy z Phnom Penh". Kambodża
to jedno z najbardziej skorumpowanych państw świata, od trzydziestu lat rządzone przez
Hun Sena w latach 70. Czerwonego Khmera, później przywódcy marionetkowego rządu
kambodżańskiego zainstalowanego w Phnom Penh przez Wietnamczyków po ucieczce
Pol Pota.
Kambodżańską premierę filmu w maju tego roku uniemożliwił atak policji. Sam film jest
w Kambodży zakazany, ponieważ "został nielegalnie przywieziony", co brzmi jak kiepski
żart w kraju, w którym połowa importowanych dóbr pochodzi z przemytu.
godz. 20:30 Kongo w czterech aktach
- reż. Dieudo Hamadi, Divita Wa Lusala, Kiripi Katembo Siku, Kongo, RPA, 2010, 69’
Film, składający się z czterech nowel, jest owocem projektu umożliwiającego kongijskim
twórcom doskonalenie filmowego rzemiosła. Pierwsza część - „Kobiety, które czekają" -
to tragikomiczny obraz funkcjonowania oddziału położniczego szpitala w Kinszasie.
Mimo, że większość pacjentek to żony państwowych urzędników, praktycznie nikogo tu
nie stać na wniesienie obowiązkowej opłaty. Pacjentki stają się więc zakładniczkami
dyrekcji, usiłującej na wszelkie sposoby wyegzekwować dług. Kolejna nowelka, „Symfonia
Kinszasy", ukazuje cały wachlarz zagrożeń, jakie czyhają na mieszkańców slumsów
tonącej w śmieciach stolicy Kongo. „Zero tolerancji" z kolei porusza problem systemowej
przemocy seksualnej wobec kobiet. W kongijskim społeczeństwie, zdemoralizowanym
wieloletnią wojną, brutalny gwałt stał się normą - nie szokuje już właściwie nikogo.
Zamykająca film nowela ukazuje jedną z kopalni, którym Kongo zawdzięczało niegdyś
swoją potęgę - a właściwie to, co z niej zostało. W księżycowym krajobrazie wypełnionym
niekończącymi się hałdami, pojedyncze postacie - głownie kobiety i dzieci - mozolnie
tłuką kamienie. Zarobione pieniądze ledwie starczają na to, by nie umrzeć z głodu.
Dokument trzech kongijskich twórców, debiutujących w roli filmowców, zaskakuje
dojrzałością podejścia do prezentowanych tematów i wysokim poziomem realizacji.
Szczególnie „Symfonia" i „Kopalnia" imponują operatorskim wyczuciem i przemyślanym
montażem. „Kongo w czterech aktach" to najlepszy przykład na to, że lokalne problemy
najlepiej widać z bliska.
---------------------------2 dzień--------------------KOBIETY-----------------------
godz. 15:30 Różowy gang
Indie, Wielka Brytania 2010reż. Kim Longinotto 100’
W indyjskim Uttar Pradesz gang kobiet w różowych sari walczy z męską przemocą i
kastową dyskryminacją ."Kiedy mężczyzna źle postępuje, zbij go" - taką między innymi
radę mogą usłyszeć podopieczne od Sampat Pal Devi, przywódczyni gangu Gulabi a.k.a
Różowego Gangu. W najnowszym filmie Kim Longinotto, ulubionej reżyserki WATCH
DOCS, oglądamy Sampat Pal w otoczeniu tłumu gapiów bezpardonowo wkraczającą w
sam środek rodzinnych dramatów, narzucającą swoje mediacje wprost na ulicach i
podwórkach indyjskiego Uttar Pradesz. Sampat, nazywająca samą siebie mesjaszem
kobiet, jest święcie przekonana, że to najlepsze remedium dla dziewczyn - ofiar
przemocy i kastowej nierówności. Jej partner Babudżi, obserwując przemiany zachodzące
w Sampat z biegiem lat, nie jest już tego taki pewien. Ale choć jak zwykle Longinotto
portretuje swoją bohaterkę bez lukru, w całej jej złożoności, emocjonalny koloryt filmu
współgra z jaskrawym różem sari gangsterek.
godz. 17:20 Podróż
- reż. Talheh Daryanavard, Belgia, 2011, czas trwania 56’
Portret trzech przyjaciółek wracających do rodzinnej wioski po ukończeniu studiów w
Teheranie. Kilka lat spędzonych w wielkim mieście uczyniło z nich kobiety świadome
własnej wartości, ale i kulturowych i społecznych ograniczeń, z jakimi muszą się zmagać
– szczególnie na prowincji.
godz. 18:30 Świeże Wiśnie
- reż. Anna Baumgart, Polska, 2010, 18'
Świeże wiśnie Anny Baumgart to inteligentna gra reżyserki z konwencją filmu
dokumentalnego, z naszą kulturową pamięcią - wykorzeniającą i tabuizującą, z
kontrowersyjnym sposobem radzenia sobie z traumami, jakim są ustawienia Berta
Hellingera, wreszcie ze sztuką filmową Larsa von Triera, a nawet z operatorem własnego
filmu - Marcinem Koszałką. Praca wideo wykonana na zamówienie Centrum
Artystycznego w Falstad w Norwegii, gdzie podczas II wojny światowej znajdował się
niemiecki obóz koncentracyjny, dotyka ukrytej prawdy o prostytucji i wykorzystywaniu
kobiet w obozach. Po wojnie ta część rzeczywistości została prawie całkowicie wyparta z
powszechnej świadomości, kobiety - które też były więźniarkami - utraciły status ofiar i
prawo głosu, pod zarzutem dobrowolnej pracy na rzecz niemieckich żołnierzy w
obozowym Sonderbau. Stygmatyzacja staje się zatem podwójna, a nawet potrójna:
kobieta-więźniarka-prostytutka. W filmie musi sobie z nią poradzić Klara - aktorka,
wcielająca się w Niemkę zmuszoną do prostytucji w Auschwitz i w Polkę zgwałconą przez
radzieckich żołnierzy. Klara ma się kierować spisanymi wspomnieniami obu kobiet.
Bierze udział w filmowanym ustawieniu
godz. 19:00 CZERWONE ŚWIATŁO
- reż. Guy Jacobson, Adi Ezroni, Charles Kiselyak , USA, Kambodża 2009 72’
Somaly Mam i Mu Sochua w nierównej walce z mafijnymi bossami i skorumpowanymi
politykami, czerpiącymi zyski z dziecięcej prostytucji.
Ocenia się, że na świecie co roku do seks biznesu trafia około miliona dzieci. „Czerwone
światło" przedstawia historie kilku dziewczynek, które bądź sprzedane przez własnych
rodziców, bądź porwane przy udziale kogoś ze znajomych - trafiły do domów publicznych
w Phnom Penh. Jedną z nich udało się ocalić dzięki niezwykłej determinacji brata, który
zmusił do interwencji policję, pozostałe wolność zawdzięczają dwóm niezwykłym
kobietom. Somaly Mam i Mu Sochua poświęciły życie ratowaniu wykorzystywanych dzieci.
Pierwsza z nich jest aktywistką, która sama doświadczyła w dzieciństwie koszmaru
przymusowej prostytucji, druga reprezentuje w parlamencie największą opozycyjną partię
Kambodży. W 2005 roku wspólnie dostały nominację do pokojowej Nagrody Nobla. Ich
działalność jest śmiertelnie niebezpieczna - Somaly Mam próbowano zastraszyć m.in.
obcinając jej palec i porywając córkę. Dziecięca prostytucja to w Azji gigantyczny biznes,
z którego zyski trafiają do kieszeni mafijnych bossów i skorumpowanych polityków. Ci
ostatni tolerują lub wręcz chronią „opiekunów" dziewczynek. Niesłychanie trudno jest
znaleźć świadków, którzy zgodziliby się zeznawać przed sądem przeciwko organizatorom
tego haniebnego procederu. Szczególnie, że wśród klientów burdeli jest wielu polityków i
policjantów. Podczas realizacji filmu (będącego częścią większego projektu przeciwko
dziecięcej prostytucji) jego twórcom wielokrotnie grożono śmiercią, a ekipie towarzyszyło
czterdziestu uzbrojonych ochroniarzy.
godz. 20:22 Too Much Pussy! Feminist Sluts in the QueerXshow
- reż. Emilie Jouvet, Francja, Niemcy, 2010, 110’ (film z angielskimi napisami)
Emilie Jouvet przygląda się manifestacyjnemu aktywizmowi jako pewnej formie
artystycznej kreacji i bada trudne do wytyczenia granice między osobistym a
politycznym, występami a rzeczywistością i wreszcie pornografią a sztuką.
Więcej informacji www.watchdocs.pl
Wstęp wolny
(liczba miejsc ograniczona pojemnością sali)
9. Objazdowy Festiwal Filmowy
WATCH DOCS
Prawa Człowieka w Filmie
ŁÓDŹ, 24-25.11.2011
Łódzki Dom Kultury ul. R. Traugutta 18
(KINO KAMERALNE, II piętro, sala 232)
Brak komentarzy