ŁÓDŹ / BIZNES / MOJA FIRMA / JAK
Data publikacji: 2009-01-13
Serwis Lodzianin.pl powie Ci co zrobić, jakie dokumenty zgromadzić, aby bez trudu zacząć pracować na własny rachunek w swojej firmie.
KROK PIERWSZY
Wpis do ewidencji gospodarczej
Podstawowa sprawa to zarejestrowanie firmy. Zrobisz to w urzędzie gminy (miasta), w której mieszkasz. Na potwierdzenie wpisu do ewidencji musisz poczekać około 2 tygodni.
Aby uzyskać wpis do ewidencji musisz mieć następujące dokumenty:
dowód osobisty, formularz wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Koszt: 100 zł.
KROK DRUGI
Wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej
Musisz się zgłosić do urzędu statystycznego (oddziału najbliższego twojego miejsca zamieszkania) i złożyć wniosek - formularz rejestracyjny. Urząd nada twojej firmie numer REGON (w razie wątpliwości lub gdy nadsyłasz zgłoszenie pocztą, będziesz czekać około dwóch tygodni). Niezbędne dokumenty: dowód osobisty, odpis, ksero lub wyciąg z wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i wypełniony formularz. Koszt: usługa bezpłatna.
KROK TRZECI
Wyrobienie pieczątki firmy
Zrobisz to w najbliższym punkcie usługowym. Niezbędne dokumenty: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Koszt: 40-100 zł.
KROK CZWARTY
Założenie rachunku bankowego
Chodzi o specjalne konto dla działalności gospodarczej. Otwierasz je tylko wtedy, gdy prowadzisz księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgłoś się do najbliższego oddziału banku, który prowadzi takie rachunki. O założeniu konta poinformuj urząd skarbowy oraz ZUS. Niezbędne dokumenty: dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o numerze REGON, wzór pieczątki, wniosek o założenie rachunku. Koszt: średnio 50 zł miesięcznie.
KROK PIĄTY
Zgłoszenie działalności w urzędzie skarbowym i nadanie numeru NIP
Zgłaszasz rozpoczęcie działalności i uzyskujesz numer identyfikacji podatkowej NIP-1. (Jeżeli jesteś podatnikiem VAT, nie musisz się o niego starać). Będziesz się nim posługiwać przy rozliczaniu podatków. Otrzymuje się go tylko raz, niezależnie od tego, ile i jakie podatki będziesz płacić. Wniosek o przyznanie NIP-1 musi zawierać twoje nazwisko i imię, adres, obywatelstwo, numer PESEL oraz dane o prowadzonej działalności (forma organizacyjno-prawna, siedziba, numer REGON, organ rejestrujący). W urzędzie skarbowym składasz oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. Może to być książka przychodów i rozchodów, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa. (Podatnicy VAT zgłaszają się do urzędu skarbowego, na którego podległym terenie prowadzą działalność gospodarczą. Jeżeli prowadzą działalność w co najmniej dwóch miejscach podległych różnym urzędom skarbowym - zgłaszają się do urzędu właściwego dla siedziby firmy, a jeżeli jej nie ma - dla miejsca zamieszkania. Osoby niepłacące VAT zgłaszają się do urzędu w miejscowości, w której mieszkają). Niezbędne dokumenty: wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub wypis z ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o numerze REGON, dokument potwierdzający prawo do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w której znajduje się siedziba firmy (np. umowa dzierżawy, najmu). Należy też złożyć druki z urzędu skarbowego: deklarację NIP-1, wniosek płatnika VAT-R (jeżeli rozliczasz podatek VAT). Ponadto urząd może zażądać: umowy z bankiem, numeru konta bankowego, dowodu osobistego, pieczątki firmowej, ksero decyzji o nadaniu nam osobistego NIP-u. Koszt: gdy jesteś podatnikiem VAT, musisz w urzędzie gminy wpłacić 152 zł opłaty rejestracyjnej i dowód wpłaty przedstawić w urzędzie skarbowym.
KROK SZÓSTY
Zgłoszenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
W ZUS-ie zgłaszasz siebie (w ciągu siedmiu dni od momentu rozpoczęcia działalności) jako płatnika składek ubezpieczeniowych oraz swoich pracowników (w ciągu tygodnia od chwili ich zatrudnienia). Niezbędne dokumenty: dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o nr. REGON, zaświadczenie o nr. NIP, formularz ZUS ZFA (druk zgłoszenia płatnika składek), ZUS ZUA (wniosek-zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego) i ewentualnie inne szczegółowe formularze w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Koszt: usługa bezpłatna.
KROK SIÓDMY
Powiadomienie inspektoratu prac
Zawiadamiasz okręgowy inspektorat pracy, jeśli zatrudniasz pracowników. Niezbędne dokumenty: formularz informujący o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności, liczbie pracowników itp. Koszt: usługa bezpłatna.
Brak komentarzy