Po co nam biznesplan?
Każde przedsięwzięcie wymaga zaangażowania środków finansowych na jego realizację. Biznes Plan pozwala poinformować potencjalnych kredytodawców o naszych celach i sposobie ich realizacji. Biznes plan jest dowodem na to, że firma dysponuje odpowiednimi obliczeniami, analizami, różnymi scenariuszami rozwoju w zależności od zmieniających się warunków otoczenia, co zwiększa zaufanie potencjalnych kredytodawców do niej i realizowanego przez nią przedsięwzięcia.
Bez względu na to czy przedsięwzięcie polega na założeniu niewielkiego sklepiku czy na wdrożeniu zaawansowanego, międzynarodowego projektu informatycznego, firma musi posiadać dokument, który określa w jaki sposób chcemy zrealizować postawiony sobie cel. Co, kiedy i za ile zostanie kupione, jakie są kolejne etapy realizacji projektu, jego harmonogram i inne. Biznesplan pozwala stale kontrolować stopień realizacji projektu oraz czy przewidywane wskaźniki (np. wielkość sprzedaży za konkretny okres) pokrywają się z naszymi zamierzeniami
Jak stworzyć biznesplan?
1.Biznesplan powinien być przejrzysty oraz łatwy do przyswojenia. Musimy pamiętać, że czytać go będzie ktoś, kto wcale nie musi mieć dużej wiedzy o naszym sektorze i nie musi znać typowego dla branży żargonu. Biznesplan musi przekonać pracownika banku do przyznania kredytu a nie wprawić go w zakłopotanie w związku z faktem, że połowa tekstu jest dla niego niezrozumiała.
Biznesplan powinien być opracowany w oparciu standardowy układ i zawierać wszystkie typowe rozdziały. Jeżeli przygotowujemy go celem przedłożenia tylko jednej instytucji (lub kiedy jedna z nich jest najważniejsza) warto spytać się o to czy instytucja ta ma swój standardowy układ, który proponuje przedsiębiorcom do zastosowania. Mamy wtedy pewność, że jego przejrzystość będzie odpowiadała potrzebom czytającego.
2. Prognozując przychody warto posłużyć się danymi dostarczonymi przez wiarygodne badania (np. znana firma badająca sektor). Nie można dopuścić do znacznego przeszacowania prognozowanych przychodów (wzbudzi to podejrzenia oceniającego jak również zwiększy ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia już po otrzymaniu finansowania). Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że oceniający biznes plany z zasady obniżają prognozowaną sprzedaż i zwiększają prognozowane koszty aby upewnić się czy przy mniej optymistycznym scenariuszu przedsięwzięcie nadal jest opłacalne i tylko takim przyznają kredyt. Oczywiście znacznie bardziej dotyczyć to będzie banków niż funduszy venture capital, które są znacznie bardziej skłonne akceptować większe ryzyko (ale przy większych przewidywanych zyskach).
3. Pisz to na co czytający zwracają uwagę
Bank wysoko oceni biznesplan gdzie dużo uwagi poświęconej zostanie formom zabezpieczenia inwestycji. Jeżeli piszemy biznesplan aby przekonać instytucję publiczną do zaangażowania środków budżetowych musimy podkreślić gotowość stosowania procedur wydatkowania pieniędzy zgodnych z Ustawą o Zamówieniach Publicznych. W przypadku inwestorów prywatnych musimy zwrócić uwagę na umiarkowany stopień ryzyka, który związany jest z inwestycją.
ZAWARTOŚĆ BIZNESPLANU - KROK PO KROKU
1. Streszczenie
W streszczeniu przedstaw wszystkie kluczowe zagadnienia, które omawiane są w biznesplanie. Streszczenie przygotowywane jest na końcu pisania biznesplanu i jego zadaniem jest przykuć uwagę czytającego oraz przekonać go, że warto poświęcić czas na dokładne, dalsze jego zgłębienie. Tutaj także przedstaw swoje cele. Pamiętaj, że muszą być one konkretne, mierzalne, osiągalne i zaplanowane do realizacji w określonym czasie. Nie można napisać, że „sprzedaż wzrośnie znacznie” ale, że planujemy ją zwiększyć np. o 10% w ciągu 12 miesięcy.
2. Przedsiębiorstwo
W tym miejscu się przedstaw. Oprócz danych teleadresowych, podaj strukturę własności, krótki opis obecnej działalności, obecną kondycję finansową firmy, jej historię, lokalizację, zatrudnienie i wszystko to co uważasz za ważne z punktu widzenia projektu (np. certyfikat ISO, renomowani odbiorcy i inne).
3. Produkt lub usługa
Opisz swój produkt, porównując go do produktów konkurencji. Weź pod uwagę cenę, trwałość produktu, obsługę, serwis, wygląd, opakowanie. Wyróżnij te cechy, które sprawiają, że Twój produkt uważasz za lepszy w stosunku do produktów innych firm (np. lepszej jakości komponenty). Jeżeli Twój produkt jest bardziej zaawansowany technologicznie, określ jak długo utrzymasz tą przewagę i co będziesz robił aby ją utrzymać.
4. Analiza rynku
Analiza rynku składa się z kilku elementów:
Analiza branży:
Analiza branży to trendy, które ją charakteryzują, tempo rozwoju, faza rozwoju (czy branża znajduje się w fazie wzrostu, dojrzałości czy schyłkowej).
Identyfikacji przedsiębiorstw działających w branży oraz głównych konkurentów:
Z kim będziesz konkurował? Jakie są ich słabe i mocne strony? Gdzie jest ich źródło przewagi konkurencyjnej (produkt, cena, dystrybucja, marka, zarządzanie, technologia, potencjał finansowy)? Czy napotkają na szanse, których Ty nie będziesz miał lub zagrożenia, które Ciebie ominą?
Segmentacji rynku:
Podziel rynek na grupy o podobnych cechach takie jak wiek, dochód, miejsce, preferencje (czym się kierują – marką, jakością produktu, jego ceną) i inne. Określ segment, do którego kierować będziesz swoje produkty.
Źródła przewagi konkurencyjnej:
Jakie są źródła przewagi konkurencyjnej w Twojej branży (np. możliwość finansowania budowy z własnych środków w sektorze budownictwa)? Czy Ty je posiadasz?
5. Strategia
Strategia cenowa:
W jaki sposób ustalane są ceny (suma kosztów plus marża; cena zbliżona do cen na podobne produkty firm konkurencyjnych)? Obowiązuje jedna cena dla wszystkich klientów czy stosowane są rabaty? Jeśli tak to jakimi kryteriami się kierujesz przy udzielaniu rabatów (typ klienta, wartość zamówienia, długość współpracy z odbiorcą i inne)?
Strategia promocyjna:
W jaki sposób klienci informowani są o Twoich produktach? Wachlarz działań jest tutaj bardzo szeroki. Możesz zastosować bezpośredni mailing do potencjalnych klientów, reklamę prasową, radiową, telewizyjną, plakaty i wielkoformatowe tablice reklamowe, ulotki i wiele innych. Aby działania promocyjne były skuteczne, musisz wybrać jeden lub kilka sposobów najodpowiedniejszych dla Twoich klientów. Czy prowadzisz badania kosztu pozyskania klienta wg poszczególnych rodzajów promocji? Który rodzaj promocji jest najtańszy?
Strategia dystrybucji:
Gdzie Twoi klienci będą mogli nabyć produkt? Czy posiadasz przedstawicieli handlowych, stałych odbiorców (sklepy detaliczne, hurtownie, sieci handlowe)? Jaki jest koszt sprzedaży wg poszczególnych kanałów dystrybucji? Poprzez który kanał dystrybucji sprzedajesz najwięcej?
6. Dokumentacja techniczna i technologia:
Jeżeli zamierzasz coś produkować lub budować musisz mieć dokumentację techniczną produktu oraz wykorzystywanej technologii lub odpowiednio projekt budowlany. Koniecznie też przedstaw wszelkie pozwolenia na budowę, plan zagospodarowania terenu i inne dokumenty potwierdzające, że jesteś poważnym partnerem np. dla banku.
Jeżeli sprzedaż produktu wymaga zezwoleń, wymagany jest certyfikat jakości lub bezpieczeństwa, którego jeszcze ich nie posiadasz to opisz jak wygląda procedura ich otrzymania oraz jaki się z tym wiąże koszt.
7. Organizacja
Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie zatrudniasz pracowników to ten punkt możesz pominąć.
Jeżeli jednak zatrudniasz pracowników to ta część biznesplanu jest bardzo ważna. Opisując strukturę firmy starasz się udowodnić, że jest ona efektywnie zarządzana. Jaką strukturę organizacyjną zastosowałeś w swojej firmie? Masz do wyboru m.in. funkcjonalną (finanse, produkcja, marketing i inne); przedmiotową (np. wg rodzajów produktów); geograficzną lub mieszaną. Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych etapów przewidzianych w harmonogramie działań?
8. Analiza finansowa
W zależności od długości trwania projektu, należy przedstawić prognozę zysków i strat, prognozę przepływów finansowych oraz prognozę bilansu. Dodatkowo można przygotować arkusz kalkulacyjny, w którym liczone będą podstawowe wskaźniki, za pomocą których monitorować będziesz realizację projektu. Monitorować należy płynność, stopień wykorzystania aktywów, stopę zwrotu z inwestycji i inne w zależności od potrzeb.
Wykonane prognozy pozwolą określić dokładne zapotrzebowanie na kapitał co z kolei pozwoli zminimalizować jego koszt.
Ciekawe linki
1.
www.biznesplany.hg.pl Internetowa strona iBiznesPlan ma na celu zapoznanie z możliwościami opracowania biznes planu dla dowolnej inwestycji przy pomocy programów z serii iBiznesPlan.
2.
www.biznesplan.com.pltutaj znajduje się szereg porad dotyczących wszystkich aspektów procesu inwestycyjnego.
3.
www.conpol.pl/astronet/exporter/zarzadzanie Strona została zamieszczona m.in. na portalu Exporter.pl Na stronie znajduje się przewodnik, za pomocą którego dowiesz się krok po kroku jak napisać prawidłowo biznesplan.
4.
www.katalog.poland.com/...Strona zawiera katalog linków do stron poświęconych biznesplanom zamieszczonym na portalu Poland.com
5.
www.unido.plOprócz ciekawych informacji dotyczących działalności UNIDO na stronie znajduje się także poradnik „Co to jest biznesplan?”
6.
www.fortunet.pl
W serwisie tym znajdziesz przewodnik jak napisać biznes plan jak również szereg porad dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej
Brak komentarzy