O Domina nostra Henryka Mikołaja Góreckiego, Messe des Pauvres Erica Satie, koncerty organowe Mariana Sawy…
Coraz bardziej przybliża się moment, kiedy melomani Filharmonii Łódzkiej będą mogli zasiąść w filharmonicznych fotelach i wysłuchać być może właśnie któregoś z wymienionych dzieł.
Filharmonia Łódzka rozpoczęła realizację wyjątkowego projektu - wyjątkowego nie tylko w skali Łodzi czy Polski, ale w skali całej Europy - buduje organy. Projekt to niepowtarzalny, gdyż nie powstanie ''zwykły'' instrument. Sala koncertowa
wzbogaci się o organy barokowe i romantyczne, wybudowane za jedną fasadą.
Prace budowlane i montażowe, mające na celu stworzenie prospektu organowego, czyli widocznej części instrumentu, rozpoczną się już w maju, dlatego przez ostatnie dwa miesiące sezonu koncertowego 2012/2013 (maj i czerwiec)
na koncertach będziemy widywać się w innym miejscu - odnowionej sali Centrum Konferencyjno-Widowiskowego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi „Lutni” (ul. Piotrkowska 243). Natomiast,
koncert na zakończenie sezonu odbędzie się w zmodernizowanym Teatrze Wielkim (pl. Gen. H. Dąbrowskiego).
Do filharmonicznej sali koncertowej
powrócimy dopiero w listopadzie.
Tymczasem, w maju zapraszamy na dwa koncerty symfoniczne:
Dźwięki płynące z nurtem rzeki…
Już
w piątek, 10 maja, o godz. 19.00, po dopiero co zakończonych długoweekendowych wojażach, czeka nas kolejna ekscytująca podróż. Jaki utwór nieodłącznie kojarzy nam się z muzyką naszych południowych sąsiadów? Oczywiście Wełtawa - jeden z trzech poematów Bedřicha Smetany, ujętych w cykl Moja Ojczyzna.
Podczas koncertu przed naszymi oczami kompozytor odmaluje dźwiękami całą drogę, jaką od swojego leśnego źródła do majestatycznego wyszehradzkiego wzgórza pokonuje rzeka. W dalszej części wieczoru odwiedzimy również Francję za sprawą wirtuozowskiego Koncertu fortepianowego G-dur Maurice'a Ravela oraz Rosję dzięki dźwiękom VI Symfonii h-moll Patetycznej Piotra Czajkowskiego.
Solistą będzie laureat prestiżowego szwajcarskiego konkursu „Concours Nicati” (2011), Antoine Françoise, Orkiestrę FŁ poprowadzi Valentin Reymond.
Muzyczne ukoronowanie
Ponieważ Mozart pełnił funkcję organisty i koncertmistrza kapeli arcybiskupiej w Salzburgu, bardzo często w swojej twórczości odnosił się do muzyki religijnej. Jego utwory religijne reprezentują różne gatunki: od rozbudowanych mszy, przez nieszpory, motety, do niewielkich rozmiarowo pieśni. Za szczytowe osiągnięcie Mozarta w muzyce religijnej, obok słynnego Requiem d-moll, uważana jest pochodząca z 1779 r. Msza C-dur Koronacyjna KV 317. Niepotwierdzona jest dziś geneza tytułu tego dzieła. Przez lata sądzono, że tytuł przyjął się po pierwszym wykonaniu kompozycji podczas uroczystości koronacyjnych Leopolda II we Frankfurcie w 1790 r., a następnie w Pradze, po koronacji na króla Czech. Z czasem jednak pojawiły się również teorie, że Msza mogła powstać z okazji świąt Wielkiej Nocy lub z okazji koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w niewielkim miasteczku Maria-Plain, niedaleko Salzburga. Dziś dzieło to należy do najczęściej wykonywanych utworów kościelnych Mozarta.
Pierwszą część majowego koncertu oratoryjnego, który odbędzie się
24 maja (piątek), o godz. 19.00, wypełni I Symfonia C-dur Ludwiga van Beethovena. Symfonia powstała w latach 1799–1800, a jej premiera miała miejsce 2 kwietnia 1800 r. w wiedeńskim Burgtheater. Wieczór uświetnią znakomici soliści, a Orkiestrę i Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Marek Pijarowski.
Miejsce: „Lutnia” Centrum Konferencyjno-Widowiskowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Piotrkowska 243
Na stronie internetowej Filharmonii Łódzkiej znajdują się szczegółowe informacje na temat repertuaru i wykonawców, można tam też kupić bilety na wybrane koncerty:
www.filharmonia.lodz.pl
Brak komentarzy